Hej!
Ska bygga carport som kommer sammankoppla förrådet med huset, vilket innebär att förrådet nu behöver uppfylla EI30.
Det är ca 5,5m mellan förrådet och vårt hus. Däremot sitter förrådet ihop med grannes förråd, som dock inte sitter ihop med deras hus.
Det är idag ett kallförråd som står på en betongsula där väggarna består av; ytterpanel - läkt - någon form av masonit(?) - reglar (45x95). Taket består av; papp - råspont - takreglar.
Har läste en del men tycker det står lite olika överallt. Så mina frågor är egentligen:
Ska bygga carport som kommer sammankoppla förrådet med huset, vilket innebär att förrådet nu behöver uppfylla EI30.
Det är ca 5,5m mellan förrådet och vårt hus. Däremot sitter förrådet ihop med grannes förråd, som dock inte sitter ihop med deras hus.
Det är idag ett kallförråd som står på en betongsula där väggarna består av; ytterpanel - läkt - någon form av masonit(?) - reglar (45x95). Taket består av; papp - råspont - takreglar.
Har läste en del men tycker det står lite olika överallt. Så mina frågor är egentligen:
- Uppfyller jag kraven för EI30 om jag för väggar/tak kompletterar med; stenullsisolering - ångbroms (pga av ev. framtida uppvärmning) - enkelgips - OSB.
- Vilken tjocklek (minimum) behöver gipsen vara?
- Jag behöver även ha fyra-fem genomföringar i väggen. Två för friskluft in/ut, ca 100-200mm (inte bestämt) samt två-tre hål för elkablar. Behöver även de här genomföringarna brandsäkras på något sätt? I så fall, hur gör man det?
- Förrådsdörren är idag en helt vanlig oisolerad, behöver även den här bytas ut?
Träguiden, som jag gillar, har en del konstruktionsexempelJ Json_ skrev:Hej!
Stort tack på förhand!
- Uppfyller jag kraven för EI30 om jag för väggar/tak kompletterar med; stenullsisolering - ångbroms (pga av ev. framtida uppvärmning) - enkelgips - OSB.
- Vilken tjocklek (minimum) behöver gipsen vara?
- Jag behöver även ha fyra-fem genomföringar i väggen. Två för friskluft in/ut, ca 100-200mm (inte bestämt) samt två-tre hål för elkablar. Behöver även de här genomföringarna brandsäkras på något sätt? I så fall, hur gör man det?
- Förrådsdörren är idag en helt vanlig oisolerad, behöver även den här bytas ut?
https://www.traguiden.se/om-tra/bra...-brandmotstand/exempel-pa-avskiljande-vaggar/
Och du behöver tätast genomföringarna
https://www.shop.prevex.se/category/teknisk-isolering/brandtatning
Firksluft mellan brandcellerna tror jag inte är tillåtet (det motverkar ju syftet att avskilja dessa) - men du menar kanske att rören behöver gå därigenom och ut?
En brandsäker dörr behövs också: Var inte så fasligt dyra (när jag köpte min innerdörr som är brandklassad - inkl karm då, för min ombyggda vind), men behövde beställas (i mitt fall på bauhaus)
Tack. Ja jag tänker vanliga rör genom väggen för friskluftsventiler. Täta genomföringarna för elkablar kan man ju säkert lösa med fogmassan, men är det 150mm rör går det nog åt lite väl mycket Får kolla upp om de har ytterdörr också som är brandklassad.klaskarlsson skrev:Träguiden, som jag gillar, har en del konstruktionsexempel
[länk]
Och du behöver tätast genomföringarna
[länk]
Firksluft mellan brandcellerna tror jag inte är tillåtet (det motverkar ju syftet att avskilja dessa) - men du menar kanske att rören behöver gå därigenom och ut?
En brandsäker dörr behövs också: Var inte så fasligt dyra (när jag köpte min innerdörr som är brandklassad - inkl karm då, för min ombyggda vind), men behövde beställas (i mitt fall på bauhaus)
Redigerat:
Hej igen!
Nu är det dags att sätta beklädnaden. Jag har fått olika svar från alla möjliga håll, såklart, där en del säger OSB + enkelgips och andra säger dubbelgips är minimumkrav för EI30.
Jag antar att det är kommunen som avgöra i slutändan då de ska ge slutbesked, men har försök fråga dem vad som gäller utan något bra svar. Vem sitter egentligen på informationen?
Så den stora frågan är, vad är egentligen rätt (minimum) för EI30?
Stenull 95mm + OSB 11mm + Gips 13mm
vs.
Stenull 95mm + OSB 11mm + Gips 13mm + Gips 13mm
Tack
Nu är det dags att sätta beklädnaden. Jag har fått olika svar från alla möjliga håll, såklart, där en del säger OSB + enkelgips och andra säger dubbelgips är minimumkrav för EI30.
Jag antar att det är kommunen som avgöra i slutändan då de ska ge slutbesked, men har försök fråga dem vad som gäller utan något bra svar. Vem sitter egentligen på informationen?
vs.
Tack
Enkelgips räcker inte. Jag skulle säga dubbelgips på den sida av väggen som ska vara brandklassad (vilket jag förmodar är från ditt förråd mot grannens). Minst två lager gips går åt, antingen dubbelgips på ena sidan, eller en skiva på var sida om regelkonstruktionen, vilket verkar uteslutet i ditt fall. Räkna inte med att grannens förråd är ok, utan lös brandklassningen inne hos dig. OSB eller inte, det ökar inte brandklassningen.
Jmfr med en schaktvägg: https://www.norgips.se/kunskapsbank/vaggsystem-med-trastomme/
"Konstruktion
2×13 mm Norgips Normal, Min 70 mm trästomme. 30 dB vägg: 45 mm hålrumsisolering. Brandklass gäller endast från skivsidan"
Det gäller såklart också taket.
Montaget av dörren kräver också att man tar hänsyn till monteringsanvisningarna så att hela dörren inklusive karm uppfyller rätt brandklass. Glöm inte att dokumentera bygget så att du i efterhand kan påvisa att konstruktionen är korrekt.
Jmfr med en schaktvägg: https://www.norgips.se/kunskapsbank/vaggsystem-med-trastomme/
"Konstruktion
2×13 mm Norgips Normal, Min 70 mm trästomme. 30 dB vägg: 45 mm hålrumsisolering. Brandklass gäller endast från skivsidan"
Det gäller såklart också taket.
Montaget av dörren kräver också att man tar hänsyn till monteringsanvisningarna så att hela dörren inklusive karm uppfyller rätt brandklass. Glöm inte att dokumentera bygget så att du i efterhand kan påvisa att konstruktionen är korrekt.
Tack för utförligt svar!
Alla sidor ska vara EI30 enligt ritning även om bara en sida sitter mot grannens förråd. Så jag får nog köra samma lager runt hela. Dörren får jag läsa på om också. Det lär nog bara bli en liten glipa mellan karm och regelar, så förhoppningsvis täcker beklädnaden ut på karmen vilket jag skulle tro är bra.
Alla sidor ska vara EI30 enligt ritning även om bara en sida sitter mot grannens förråd. Så jag får nog köra samma lager runt hela. Dörren får jag läsa på om också. Det lär nog bara bli en liten glipa mellan karm och regelar, så förhoppningsvis täcker beklädnaden ut på karmen vilket jag skulle tro är bra.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 508 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 508 inlägg
Detta är lite av ett favoritcitat som kommer från en prefab-byggare som förklarar hur enkelt det är att bygga en isolerad yttervägg till ei30, det är nästan svårt att misslyckas. Det kluriga(dyra) är om fönster och dörrar behöver brandklass så det får du kolla upp.
*Som exempel konstruerar vi våra isolerade garage med: 12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30. *
https://www.mellbyhome.com/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/
*Som exempel konstruerar vi våra isolerade garage med: 12 mm spånskiva, minst 95 mm isolering av glasull och 22 mm ytterpanel av trä. Denna konstruktion uppfyller brandklass EI30. *
https://www.mellbyhome.com/sv/blogg/information/brandskydd-for-garage/
Jag lutar mig återigen mot träguiden där dubbla skivor, dvs tex OSB + Gips, eller Gips+ Gips, räcker för EI30J Json_ skrev:Hej igen!
vs.
Tack
https://www.traguiden.se/om-tra/bra...-brandmotstand/exempel-pa-avskiljande-vaggar/
Men som sagt: Det är nog inte vägen som är det kluriga utan dörrar och genomföringar.
Lutar nog åt att sätta osb + dubbel gips bara för att vara på den säkra sidan, även om det tar emot lite.
Har två funderingar gällande (brand)dörren som jag satt in i helgen.
1. Springan runt dörren. Jag var först inne på den enklaste lösningen att använda brandfogskum, men hittar inget som är ”rörligt” om man skulle behöva justera dörren senare. Alternativet verkar vara något som heter branddrev (stenull), men går tyvärr bara att få i 90 meter vilket är aningen långt för en dörr... Har ni tips?
2. Bör jag gå ut med beklädnaden (osb + gips) en bit över karmen och lägga en brandfogmassa längs ev. springa för att få den bästa tätningen?
Tack!
1. Springan runt dörren. Jag var först inne på den enklaste lösningen att använda brandfogskum, men hittar inget som är ”rörligt” om man skulle behöva justera dörren senare. Alternativet verkar vara något som heter branddrev (stenull), men går tyvärr bara att få i 90 meter vilket är aningen långt för en dörr... Har ni tips?
2. Bör jag gå ut med beklädnaden (osb + gips) en bit över karmen och lägga en brandfogmassa längs ev. springa för att få den bästa tätningen?
Tack!
Det ser ut som du isolerat med stenull - du har inte över ngt av den ?J Json_ skrev:Lutar nog åt att sätta osb + dubbel gips bara för att vara på den säkra sidan, även om det tar emot lite.
Tack!
Du behöver ju inte köra just en drev-lina, använde den ull du ev har över och packa ordentligt bara.
Jodå där är en del stenull över, jag skulle kunna göra som du säger att packa det hårt, det kanske är tillräckligt godkänt.klaskarlsson skrev:
Men vet du om man behöver ha något på utsida, mellan isoleringen och panelen/smygen? Någon remsa vindpapp, tejp eller liknande?
För just eldfastheten har jag svårt att tro det. Men generellt brukar man väl tejpa/sätta vindpapp utanför även drevningen. Men du behöver nog inte riva ngt pga det - känns inte som att springar är så stor ändå...J Json_ skrev:
Tack för svar. Har den här tejpen liggandes, kan den fungerar eller skapar det kanske problem för ev framtida justeringar av karmen?klaskarlsson skrev:
https://www.bauhaus.se/folietejp-tesa-professional-60077-50mmx25m