Hej,

Behöver hjälp att tyda elräkningen, som vi fick igår (fredag) med sista datum imorn söndag.
Tror för det första att de glömt Roten. Står ingenstans om nåt avdrag och summan är mycket högre än vad han sa som ca pris. Räknar jag på bort rot så stämmer det mer.
Sjökvklart är det svårt att då tag i dom nu och få det fixat innan nya året. Blir vår rot slösad in på nästa år nu istället?

Sen detta med milersättning och arbetstimmar. Vill bara få en förklaring om hur det beräknas.
De har skrivit 7h
De var här 8-14 vilket är 6h.
På den tiden stod arbetaren och ledaren och snacka ute en kvart och han åt frukost och han saknade nåt material som han åkte och hämtade som tog 20min.
Är det sådana saker vi ska stå för? För visst då stämmer ju 7h.

Men ska inte de ha med sakerna som behövs till arbetsplatsen från början? Ska vi behöva stå för deras extra turer?
Ska vi stå för deras frukosttid?
Bara undrar för även framtida likande grejer.

Sen så står ju
Servixebil antal resor 175 pkus moms alltså ttp 218kr. Vi bor 6km enkel resa från dom och 10min tur.
Kan det stämma då?
Vad är det som räknas i den summan? Bensin och slitage på bil?
Är tiden inräknad där eller är det på arbetstimmar na?

Bara tänker så de inte räknar arbetstiden flera ggr

• Elräkning med specifikation av arbetstimmar, materialkostnader och miljöavgift, totalt belopp att betala 4823 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ring och fråga

A
A AlwaysAndForever skrev:
Hej,

Behöver hjälp att tyda elräkningen, som vi fick igår (fredag) med sista datum imorn söndag.
Tror för det första att de glömt Roten. Står ingenstans om nåt avdrag och summan är mycket högre än vad han sa som ca pris. Räknar jag på bort rot så stämmer det mer.
Sjökvklart är det svårt att då tag i dom nu och få det fixat innan nya året. Blir vår rot slösad in på nästa år nu istället?

Sen detta med milersättning och arbetstimmar. Vill bara få en förklaring om hur det beräknas.
De har skrivit 7h
På den tiden stod arbetaren och ledaren och snacka ute en kvart och han åt frukost och han saknade nåt material som han åkte och hämtade som tog 20min.

Men ska inte de ha med sakerna som behövs till arbetsplatsen från början? Ska vi behöva stå för deras extra turer?
Ska vi stå för deras frukosttid?
Bara undrar för även framtida likande grejer.

Sen så står ju
Servixebil antal resor 175 pkus moms alltså ttp 218kr. Vi bor 6km enkel resa från dom och 10min tur.
Kan det stämma då?
Är tiden inräknad där eller är det på arbetstimmar na?

Bara tänker så de inte räknar arbetstiden flera ggr
Kan helt klart vara så att 175 är för just bilen.
Sen kan du helt klart ha betalat för tiden service killen åker med bil.

Är du ens nöjd med jobbet ?

Ville du ha jobbet gratis.

Frågetecken är väl lämpligast att ta med firman.

Har ni avtalat att ni ville nyttja ROT? Det där är väldigt billigt oavsett, så jag skulle absolut inte lagt energi på att bråka över den fakturan.
Bilersättning skrivs oftast min. en timme, men även den summan är låg.

Jag tycker att du ska vara nöjd och bara betala, förutsatt att du är nöjd med det arbete som utförts givetvis.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Vilket är helt i sin ordning, vem ska annars bjuda på den tiden?
Annars verkar det vara ganska rimligt. Det som inte går att bedöma är tidsåtgången, eftersom vi inte vet förutsättningarna.
ROT finns inte, hade ni avtalat om det så påpeka detta.

• Gilla
AlwaysAndForever och 1 till
  • Laddar…
Jag hade varit nöjd med fakturan med frågetecken på rot. Det hade jag såklart velat ha avdraget om jag sagt det vid beställning. I övrigt bra pris.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
BirgitS
Ett ca-pris får överskridas med 15 %.

De har skrivit 7h
Du ska inte betala för tiden någon äter, däremot för tiden det tar att resa till och från dig (kan vara en schablontid), tid för att bestämma hur något ska göras och inköpstiden.

Kan det stämma då?
Kostnaden för servicebil brukar vara typ inköpspris och driftskostnader (bränsle, service, däck osv.) fördelat på det antal dagar som bilen beräknas användas innan utbyte.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Kan helt klart vara så att 175 är för just bilen.

Är du ens nöjd med jobbet ?

Ville du ha jobbet gratis.

Frågetecken är väl lämpligast att ta med firman.
Förstår faktiskt inte attityden tillbaka mot mig. Dessa trådar finns väl för att bolla ens tankar och ställa frågor? Jag når ju inte dom nu och vill inte börja tjafsa om nåt I onödan utna ville förstå mig på räkningen först.

V Villa1949 skrev:
Jag hade varit nöjd med fakturan med frågetecken på rot. Det hade jag såklart velat ha avdraget om jag sagt det vid beställning. I övrigt bra pris.
Ja Roten har vi sagt. Den måste vara glömd. Typiskt att det ska gå in på nästa års rot avdrag bara

Tycker det är en bra (låg) timpeng. Bilersättningenär också låg, hade kunnat vara mycket högre. Bra specat med materialet. Be att få rotavdrag. Har ni fått ett bra utfört arbete så är det bara att vara glad och betala.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Ring och fråga
Poängen är ju att dom har stängt. Varav jag fråga här för få lite kött på benen

Magnus E K
Eljobbsfaktura ≠ elräkning. Här såg man fram emot att jämföra abonnemangs- och elöverföringsavgifter...

• Gilla
  • Haha
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar då låter allt bra slapp jag fundera mer när de inte går stt nå nu

BirgitS
Tror du att det går att nå dem på måndag?
Eftersom ni kom överens om ROT så tycker jag att du drar av det från faktura-beloppet innan du betalar så länge. Du kan ju inte få tillbaks ROT-pengarna nästa år för företaget måste ha en faktura med avdragen ROT annars blir det problem med Skatteverket.

Det viktiga med ROT/RUT är att fakturan är betald detta året för att det ska dras på detta årets deklaration.
Dvs, det är du som kund som måste se till att det blir betalt, sen är det ju svårt utan korrekt fakturaunderlag såklart, eller om det kommer försent.

Om ni kommit överrens om ROT hade jag dragit av 30% av arbetskostnaden och betalt in det nu direkt, och sen pratat med elföretaget när de öppnar igen.
Skulle det mot förmodan bli fel ändån eller bli några konstigheter är det ju inte värre än att du får betala resterande eller hur man löser det. Sen är det ju inte många hundralappar du använder av ditt ROT-avdrag så det är ju inte hela världen heller kan jag tycka om det hamnar på nästa år, såvida ni inte planerar stora renoveringar etc.

Här kan du läsa om RUT/ROT vid årsskiftet.
https://www.skatteverket.se/privat/...arsskiftet.4.3810a01c150939e893f8282.html?q=f

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.