Hej!
Vi renoverar badrummet och beställde en dörr som enl. hemsidan väger 19kg netto.
Vår hantverkare tyckte den var väldigt tung och ville att vi skulle välja en annan.
Jag stod på mig och sa att det var den vi ville ha, när när den gamla karmen togs bort så följde typ halva väggen med (lättbetong, som typ smulas sönder när man tar på den).
Nu vill han då såklart att vi ska byta dörr igen till en lättare fråga är; behöver vi det?

Ska inte karmen klara av att ta en del av vikten och hållfastheten?

Bilderna visar hur mycket som följe med när karmen togs bort, men även nu när har lagat/spacklat igen med cement/lättbetong(Jag vet inte vad)
 
  • Skador på lättbetongvägg efter borttagning av dörrkarm i ett renoveringsprojekt av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med smulad lättbetong där dörrkarm tagits bort i renoverat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på lättbetongvägg efter borttagning av gammal dörrkarm vid badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Den klarar en dörr som väger 14,1 kg!
Har du en vettig hantverkare så ska du nog lyssna på hans bedömning vad gäller dörren och väggens hållfastighet.
 
Det är nog inte tyngden som spelar någon roll här, utan hur hårt man stänger.
Klart det går att klämma in en 20kilos dörr där!
 
wildeside wildeside skrev:
Den klarar en dörr som väger 14,1 kg!
Har du en vettig hantverkare så ska du nog lyssna på hans bedömning vad gäller dörren och väggens hållfastighet.
Var det sarkasm eller varför just 14,1?
 
wildeside
L L.t! skrev:
Var det sarkasm eller varför just 14,1?
Det va sarkasm, det är ganska svårt om inte omöjligt att bedöma en väggs bärighet genom att titta på en bild.
Jag skulle nog försöka förstärka väggen och/eller använda långa skruv, efter att jag snyggat till vägslutet.
 
Jag kan inte svara på hur tungt dörrblad ni kan ha.
Om ni är i tidigt skede så kan man ta bort en bit av lättbetongen och regla istället eller stärka upp.
På bilderna ser det ut som om ni är i slutskedet och då är det nog bäst att lita på den som byggt då han troligtvis har belägg för sina råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.