Jag har tidigare diskuterat ämnet ”Var det meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren?” och skulle vilja höra era åsikter på samma tema, om en offert jag har tagit in.

Det har varit dags för takpannebyte ett tag men vi har inte haft utrymme att beställa detta men en annons fick oss att be om offerter.

Vi hittade företaget via en annons i lokalblaskan för några veckor sedan där de har vinterkampanj och den går ut på att kunden får pannorna gratis vid beställning innan årsskiftet. Företaget är ett AB som ser seriöst ut med en flik med referensobjekt på sin hemsida.

Förutsättningarna är följande:
Mindre ort i Gävleborgs Län
Byggyta 75 kvm, vinkel hus i två plan. Uppskattad takyta 105 kvm.

Offerten innehåller allt jobb inkl bortforsling och ställning. Förutsätter att råsponten inte behöver bytas. Alla vindskivor, vattbräder, hängrännor, plåt runt skorsten, stege ingår.

Jag tänkte att lite annat upplägg på denna tråd, jag har tänkt mig en sk poll och ser fram mot era kvalificerade gissningar på vad denna offert ligger på. Ni får gärna dela den i materiel/timmar.

Då jag lät göra motsvarande jobb 2007 så har jag trott att jag har koll.

Jag återkommer med summan om några dagar
 
  • Gilla
Herc och 1 till
  • Laddar…
Eftersom du hittat företaget via en annons, där de talar om att de inte har några jobb, så tror jag inte att det är billigt...
Eller så är det för billigt och företaget mindre bra...
 
Jag gissar att den är på ca 150.000 kr före ROTavdrag.

Jag tycker denna fråga är precis lika viktig som räntetråden. Förhandlar du din ränta så spar du kanske någon 1000-lapp i månaden. Har hantverkaren höjt priserna pga ROT-införandet så kanske du blir blåst på 20-30.000 varje gång du skall göra en större renovering.
 
  • Gilla
Bogeymannen
  • Laddar…
Takbyten har alltid varierat oerhört i pris, förutsättningar och tillfälligheter styr.

Nu har jag inga riktigt färska exempel. Men år 2000 lade vi om vårt tak, ca130 kvm lertegel, uppdelat på två olika tak (vinkelutbyggnad med annan höjd). Dessutom var det plåtarbeten runt skorstenen och ny taklucka från vinden.

Jag räknade med 100 000 (ink moms). Första offerten var på 70 000, jag tog in en till. Den var på 50 000 kändes misstänkt billigt. Frågade en 3e firma, som ville ha 90 000. Efter mycket tvekan chansade jag på det låga priset, och det blev väldigt bra. Den firman jobbade normalt bara med stora fastigheter, vägrade villajobb, men råkade ha ett tillfälligt hål i beläggningen. Jag rekommenderade en kollega att anlita samma firma, där vägrade firman att ta jobbet. Det var för långt från gatan till huset. De krävde att få jobba med sin metod, vilket kräver att de kommer åt med mobilkran.

Jag hade en liknande erfarenhet från en takomläggning när jag var ordförande i en bostadsrättförening 1990. Det var 2 huskroppar med sammanlagt 5000 kvm tegeltak och väldigt mycket plåtdetaljer (över 1000 kvm). Vi fick in 5 eller 6 anbud på mellan 5 och 7 milj. Och ett anbud på 1,8 milj. Det låga priset ökade dock med 400 000, lite irriterande men det blev ju ändå bättre än de dyrare firmorna.

Kan tillägga att firman jag anlitade för mitt hus körde väldigt rationellt, de rev tegel och läkt, lade ny underlagspapp på drygt 3 timmar (5 gubbar och en stor lyftkran). Sedan jobbade en man med läkt och diverse finlir i några dagar, innan teglet kom.
 
Tack för din gissning Noseone? Ingen mer som har beställt takbyte och har en gissning?
 
2007 så tog jag in offerter på takomläggning ca 100 m2 (nedtagning av gammalt, ny papp, läktning och nya tegelpannor (ej betongtegel). Spännvidden mellan offerterna var ifrån 90' till drygt 200' har jag för mig. Jag valde det billigaste, jag blev nöjd med arbetet men jag vet inte om firman som gjorde jobbet omstruktureras vart annat år eller så och om garantier fortfarande gäller...
Skulle jag göra om beslutet så skulle jag ta offerten på plats nummer två, gick på 97' och var ett välrenommerat lokalt företag.
 
Bogeymannen skrev:
Jag återkommer med summan om några dagar
Nu har det snart gått en vecka, så, vad är svaret?
 
Thomasx: Jag lägger ut det på Onsdag:)
 
Brukar man inte säga 1000kr/m2 inlusive det mesta om man inte har några komplicerade detaljer. Innan ROT då alltså.
 
Dags att lägga ut den första offerten vi fick in:

Totalsumma 299 600 kr
Arbetskostnad 228 400 kr
Rotavdrag 100 000 kr
Att betala 199 600 kr

Bara att slå till?
 
Wow, och folk tycker att el och VVS ockrar och täljer guld.

spontant tänker jag runt 75-90 efter rot.

Hade en som räknade på ett tak på ett hus jag har. Ställning, bort med eternit, fixa underarbete och shingel. Det skulle landa på ca 75000, yta runt 100 m2
 
Fast vem vet, de kanske har jättemycket att göra men kan tänka sig att jobba helg å kvällar om de får betalt...
 
Noseone:
Jag fick uppfattningen att det var tvärtom, de kunde göra jobbet nu före årsskiftet eller efter, bara för mig att bestämma tidpunkt.
 
Jag hade denna offerten liggande utan åtggärd några dagar, i måndags ringde försäljaren och tyckte att jag skulle slå till. Då sade jag till honom att jag har gjort detta förut och att jag inte kunde förstå att han kunde lämna ett så i mitt tycke högt pris. Enl honom skulle jobbet vara klart innan årsskiftet om de fick börja nu men han kunde inte svara på hur många de var, det är ju trots allt nånstans 400 - 500 timmar på denna offert och ca två veckor kvar på 2012.

Då svarade han att han ville räkna om, kanske blivit något fel trots att han bedyrade vid besöket och tidigare kontakter att löpande räkning inte behövdes då detta var det enda de sysslade med och visste vad allt kostade.

Jag sade åt honom att det inte är aktuellt att räkna om och att jag inte ville ha med dem att göra.
 
Bogeymannen skrev:
.

Jag sade åt honom att det inte är aktuellt att räkna om och att jag inte ville ha med dem att göra.

Det var ju synd, det hade varit intressant att höra vad det blivit om de räknat om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.