Hej, tack för medlemsskap!
Går det fortfarande att bygga om en tvåkamarbrunn till trekammarbrunn, ligger nära befintligt hus.

PÅ tomten finns en tvåkammarbrunn som har använts för avlopp till ett hus som brann ner för tio år sedan, ligger lite längre bort från huset, måste lägga lite mer avloppsrör för att få det att fungera. Jag tänker att den brunnen fortfarande har kommunens godkännande:

Tveksamt - för att kommunen skall ge dig en avloppstillstånd så måste du eller entreprenören som gör jobbet beskriva hela lösningen med markbädd/infiltrering etc. och att det också fungerar geologiskt med markgenomsläpp, vattenstånd i marken vid vårflod, närheten till tomtgänser, diken, vattendrag och eventuellt grävda brunnar...

kommunen vill se en trovärdig helhetslösning på avloppen innan tillstånd ges - och beställ inget eller bygg något alls innan du har tillståndet i din hand.

---

Är det 2-kammare sedan innan så låter det som lösning för BDT-vatten och inte full spillvattenavlopp som inkluderar vattentoalett och då brister det förmodligen också i markbädd/infiltrering i yta och kapacitet.

Sedan måste 3-kammarbrunnen dimensioneras med slam-magasin för minst 1 år med 5 personer som lever året runt, vilket 2-kammarlösningar ofta är för små för.

---

Dimensionering för 5 personer året runt är det är minsta 'enheten' man kan söka på - tänker du ha attefallstuga med kök, dusch och toalett i framtiden så måste avloppsanläggningen dimensioneras för 10 personer då om attefallsstugan är utrustad så att man kan laga mat, duscha och har vattentoalett så räknas den som en egen bostadsenhet (1 bostadsenhet = 1 toalett = 5 personer åretrunt-boende) så fort ev. boende där inte behöver använda huvudfastighetens faciliteter för detta.

Har du höga krav med fosforreducering så är det i praktiken samma sak att du måste ha minireningsverk med kemfällning av fosfor eller fosforbindning med halvbränd kalk i markbädd (den sistnämda lösningen rekomenderas dock ej, dyrt att byta och som hos mig bara kommunen får göra, och tillgången till polonitesäckar skakig samt att bäddarna håller mycket mindre tid/mängd avlopp än utlovat)

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag skrev lite slarvigt, det fanns ett hus på tomten som brunnit upp, och det finns en tvåkammarbrunn som användes till vc, disk och tvätt. Det är den brunnen som jag funderar på, det kanske finns ett tillstånd, det kanske räcker med slamsugning regelbundet. Det är ungefär tio meter till brunnen från det aktuella huset.
Huset används som sommarhus, och det finns en tvåkammarbrunn ansluten, för disk, dusch och tvätt.
En ide vore att använda brunnen - till kåken som har brunnit - som har använts för vc, disk, och tvätt, använda den enbart till vc.

Du ska nog ha ett bygglov för att få resa ett nytt hus där. Och vad ansökan då blir. är det för pemanentboende så kommer kommunen att neka bygglov, om inte det blir en ny 3-kammarbrun, 2-kammaren i dag kan bli underkänd med infitrationen, inte säkert, men troligt. Tuffa tider i dagens läge med enskilt avlopp. Så börja med att kontakta kommunen om allt som har med byggandet att göra.

B Bo christer lundgren skrev:
...
En ide vore att använda brunnen - till kåken som har brunnit - som har använts för vc, disk, och tvätt, använda den enbart till vc.
Så fort du gör något alls i förändring av befintliga avloppsbehandlingen så kommer du att behöva en ny avloppstillstånd och det gäller definitivt när en fastighet utan avlopp för WC ansluts till den befintliga anläggningen som nu är kopplad till den brunna huset, med inritning av rör-vägar etc på fastighetskartor etc.

Du hoppas på att det går att ersätta den brunna husets avlopp med din nuvarande hus och åka på den befintliga avloppssystemets tillstånd - men jag tror inte kommunen kommer att hålla med om det och med förändrad/ny avloppstillstånd så kommer troligen kraven på att befintliga avloppsbehandlingen rustas upp till dagens krav.

Du får ha dialog med kommunens miljökontor om detta och som sagt beställ/bygg inget innan allt är klart med kommunen.

N
Om jag tolkar dig rätt tänker du dig att ersätta ditt befintliga avlopp för WC med den brunn som tillhör det hus som brann ner?
En tvåkammarbrunn tror jag inte det överhuvudtaget är möjligt att få godkänd som WC-avlopp idag.
Om du tänkt bygga om den till trekammare är det en ändring av befintlig anläggning vilket kräver ett nytt tillstånd som övriga skribenter redan varit inne på.
Enskilda avlopp är ganska hårt reglerade idag.

Jag tänker inte bygga någon ny kåk, utan använda brunnen för en eventuell vatten toa i den befintliga kåken. Förresten jag tror att det är en enkammarbrunn, typ septitank, stående. Området är inte detaljplanerat område och det finns inga ritningar varken på kåk eller avlopp.

Nu måste till mer info 1-kammare, septitank som tömms, eller vad. toa i huset, hade det inte brunnit ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.