366 läst · 4 svar
366 läst
4 svar
Hur tolkar man elbehörighet?
Hej,
Vi bor i en lägenhet och planerar renovera vårt badrum. Jag håller på med att ta in offerter för elarbetet som ska göras i badrummet, i samband med renoveringen där vi bl.a. önskar installera golvvärme. Idagsläget finns det inte golvvärme i badrummet.
Nu vet jag inte riktigt vad installationen innebär men om vi förutsätter att golvvärmensinstallationen medför en ny kabeldragning till elcentralen och en ny säkring, vilka krav ska elfirman fylla?
Jag har fått en offert av en firma som är registrerat på Elsäkerhetsverket för nedanstående verksamhetstyper enligt registret:
Bandrift (Lågspänning)
Bostäder (Lågspänning)
Allmänna och offentliga utrymmen (Lågspänning)
Övriga anläggningar för användning av el (Lågspänning)
Elnät (Lågspänning)
Elproduktionsanläggningar (Lågspänning) Maskiner (Begränsad lågspänning) Värme, kyla och ventilation (Begränsad lågspänning)
Kabelförläggning (i koncessionspliktiga nät) (Särskilda verksamhetstyper)
Elektrikern som är anställd på firman har begränsad auktorisation B. Får han installera golvvärme och koppla den till en ny säkring i elcentralen? Tack på förhand!
Vi bor i en lägenhet och planerar renovera vårt badrum. Jag håller på med att ta in offerter för elarbetet som ska göras i badrummet, i samband med renoveringen där vi bl.a. önskar installera golvvärme. Idagsläget finns det inte golvvärme i badrummet.
Nu vet jag inte riktigt vad installationen innebär men om vi förutsätter att golvvärmensinstallationen medför en ny kabeldragning till elcentralen och en ny säkring, vilka krav ska elfirman fylla?
Jag har fått en offert av en firma som är registrerat på Elsäkerhetsverket för nedanstående verksamhetstyper enligt registret:
Bandrift (Lågspänning)
Bostäder (Lågspänning)
Allmänna och offentliga utrymmen (Lågspänning)
Övriga anläggningar för användning av el (Lågspänning)
Elnät (Lågspänning)
Elproduktionsanläggningar (Lågspänning) Maskiner (Begränsad lågspänning) Värme, kyla och ventilation (Begränsad lågspänning)
Kabelförläggning (i koncessionspliktiga nät) (Särskilda verksamhetstyper)
Elektrikern som är anställd på firman har begränsad auktorisation B. Får han installera golvvärme och koppla den till en ny säkring i elcentralen? Tack på förhand!
Är firman registrerat hos elsäkerhetsverket med dom verksamheter som du radat upp får dom göra allt som kan tänkas i ett bostadshus och mer därtill. Vilken "behörighet" ev elektrikern har spelar ingen roll för det är firmans auktoritet som är avgörande. (Vanligen har elektrikern inte någon behörighet.)
Elektrikerns eventuella behörighet styr vad han får göra på fritiden. På arbetstid är det firmans behörighet som gäller.D Dimchi skrev:
Tack för snabb återkoppling. Om jag tolkar dig rätt så spelar det inte roll vad elektrikern har för behörighet utan vilka typ av arbeten elfirman är registrerad för.E elmont skrev:Är firman registrerat hos elsäkerhetsverket med dom verksamheter som du radat upp får dom göra allt som kan tänkas i ett bostadshus och mer därtill. Vilken "behörighet" ev elektrikern har spelar ingen roll för det är firmans auktoritet som är avgörande. (Vanligen har elektrikern inte någon behörighet.)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 221 inlägg
Det elmont svarade på var det formella kravet. Det går tyvärr inte riktigt hand i hand med den faktiska "behörigheten" hos de elektriker som besöker er. Elfirman ska se till att de har de kunskaper och färdigheter som krävs för de jobb de gör. Du ska kunna lita på dem. Att elfirman är registrerad säger ingenting om hur bra de sköter sig på det området. Det bästa är nog att söka referenser hos andra kunder.
Vi har trådar på forumet där de uppenbarligen inte har skött sig. Om det är så många att det är ett problem törs jag inte säga, bara att det förekommer.
Du som innehavare har, liksom elfirman, en skyldighet att se till att elektrikerna har de kunskaper och färdigheter som krävs, dubbelt ansvar alltså. Normalt ska det räcka med att ringa en elfirma.... Men det skadar nog inte att kika liite över axeln. Börjar de pratar om att strömmen hoppar etc så bör varningsklockorna ringa.
Vi har trådar på forumet där de uppenbarligen inte har skött sig. Om det är så många att det är ett problem törs jag inte säga, bara att det förekommer.
Du som innehavare har, liksom elfirman, en skyldighet att se till att elektrikerna har de kunskaper och färdigheter som krävs, dubbelt ansvar alltså. Normalt ska det räcka med att ringa en elfirma.... Men det skadar nog inte att kika liite över axeln. Börjar de pratar om att strömmen hoppar etc så bör varningsklockorna ringa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är detta/hur tolkar jag siffrorna?
El -
Hur tolkar ni förslaget om nya regler för attefallstillbyggnad etc?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur tolkar jag ROT-avdraget på den här fakturan?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Snälla! Hur tolkar ni byggrätten som är insatt?
Bygglov -
Hur tolkar jag kraven för när bygglov krävs för mur/stödmur
Bygglov