När vi häromdagen rev garderoben från 1965 i vårt timrade hus från 1860 blottlades ett gammalt kaminläge och murstock. Se bild. Detta vill vi passa pä att återskapa med någon högsmal kamin men frågan är hur man ska tolka BBR 19 kap 5.4? Det är som synes ganska smalt med befintlig murstock så krävs särskilt skydd mot t ex dörrfodret till vänster?
ä
Måtten på kommande kamin kan bli 30-35 cm.i diameter och bredden på befintlig murstock är till vänster 55 cm och till höger 55 cm, och själva putsen borde iaf vara ett fullgott brandskydd.
Sedan måste jag bila upp rökgångsanslutningen upptill för att senom det finns något foderrör i den kanalen. Vill minnas att det är draget i 3 av 4 kanaler.
Är det "bara" att mura fast ett anslutningsdon om kanalen är ok?
Avslutningsvis ska ett tillräckligt eldstadsplan iordningsställas och vilka mått gäller i detta fall?
Tacksam för vägledning om både brandskydd, rökgångsanslutning och eldstadsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten på kommande kamin kan bli 30-35 cm.i diameter och bredden på befintlig murstock är till vänster 55 cm och till höger 55 cm, och själva putsen borde iaf vara ett fullgott brandskydd.
Sedan måste jag bila upp rökgångsanslutningen upptill för att senom det finns något foderrör i den kanalen. Vill minnas att det är draget i 3 av 4 kanaler.
Är det "bara" att mura fast ett anslutningsdon om kanalen är ok?
Avslutningsvis ska ett tillräckligt eldstadsplan iordningsställas och vilka mått gäller i detta fall?
Tacksam för vägledning om både brandskydd, rökgångsanslutning och eldstadsplan.
Tack för snabb återkoppling.
1) Nja, jag har redan en kakelugn på andra sidan väggen och här ryms ingen kakelugn utan att iaf eldstadsplanet med dagens krav inkräktar på dörröppningarna. En nätt smal och hög kamin kan funka.
2) Sotarns rådgivning är ett alternativ. Då kunde det möjligen skapa en "gisslansituation" eftersom det.känns som ett lotteri hur sotaren godkänner/underkänner. Vår sotare sa nämligen ifjol att han blev underkänd av sin egen chef...
1) Nja, jag har redan en kakelugn på andra sidan väggen och här ryms ingen kakelugn utan att iaf eldstadsplanet med dagens krav inkräktar på dörröppningarna. En nätt smal och hög kamin kan funka.
2) Sotarns rådgivning är ett alternativ. Då kunde det möjligen skapa en "gisslansituation" eftersom det.känns som ett lotteri hur sotaren godkänner/underkänner. Vår sotare sa nämligen ifjol att han blev underkänd av sin egen chef...
Liknande trådar
-
Första husköpet, hjälp att tolka besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus -
Kan jag få hjälp att tolka detta besiktningsprotokoll? Första husköpet.
Köpa & Sälja hus -
Hur tolkar jag kraven för när bygglov krävs för mur/stödmur
Bygglov -
Hur få startbesked för badrumsrenovering som bryter BBR regler?
Badrum -
Hjälp mig tolka vad detta är för glasdörrar
Fönster & Dörrar