Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag behöver tömma och återfylla min hydrofor (Focus HD-150) eftersom den tappat trycket. Enligt manualen ska jag öppna bottenventilen men det är en slang kopplad från den till pumpen. Är det bara att öppna ändå? Ska jag stänga vatette-vredet? Det går alltså två slangar från pumpen till hydroforen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
I stora drag följande:
Slå av huvudbrytaren/motorskyddsbrytaren till pumpen.
Stäng bägge utgående ventilerna från pumpen.
Skruva bort blindlocket å eventuellt sätt på en bit slang.
Öppna avtappningsventilen
Öppna luftningsventilen i toppen eller något tappkran, så att det kommer in luft i systemet (tanken).
Lite övergripande bilder så att man ser helheten underlättar.
Slå av huvudbrytaren/motorskyddsbrytaren till pumpen.
Stäng bägge utgående ventilerna från pumpen.
Skruva bort blindlocket å eventuellt sätt på en bit slang.
Öppna avtappningsventilen
Öppna luftningsventilen i toppen eller något tappkran, så att det kommer in luft i systemet (tanken).
Lite övergripande bilder så att man ser helheten underlättar.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Jag googlade
Det lilla blindlocket på avtappningsventilen,
Ser att du även har dels en säkerhetsventil, den kan du använda för att tömma ut det mesta.
Sedan har du en luftpåfyllningsventil (bilventiltyp) i toppen. Via den så kan du pumpa i luft i tanken.
Ser att du även har en avstängningsventil på utgående vatten, vänster i bild, snett över tanken.
Jag hade troligen gjort följande:
Stängt alla tre ventilerna (bägge vid pumpen & utgående efter tanken)
Slagit ifrån spänningen till pumpen.
Öppnat säkerhetsventilen, genom att vrida ratten motsols, den har troligen ett hack i sig som gör att den stannar i öppet läge.
Öppna ventilen i toppen, skruvat av ”hatten”, vänt ”hatten” om och skruvat loss ”bilventilens” ventil.
När vattnet slutar rinna, skruvat tillbaka bilventilsventilen, stängt säkerhetsventilen genom att fortsätta vrida den lite till motsols.
Eventuellt pumpat i lite luft till med tex en kompressor.
Stängt ventilen i toppen & skruvat på hatten igen.
Öppnat nedre ventilen efter pumpen
Startat pumpen
Öppna andra ventilen efter pumpen.
Öppna utgående ventil
Edit:
Tyvärr har du inget vattenståndsställ på tanken så att du ser vattennivån i tanken. Tex,
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenstandsstall-500-mm/
Logga in
Skapa konto
Ser att du även har dels en säkerhetsventil, den kan du använda för att tömma ut det mesta.
Sedan har du en luftpåfyllningsventil (bilventiltyp) i toppen. Via den så kan du pumpa i luft i tanken.
Ser att du även har en avstängningsventil på utgående vatten, vänster i bild, snett över tanken.
Jag hade troligen gjort följande:
Stängt alla tre ventilerna (bägge vid pumpen & utgående efter tanken)
Slagit ifrån spänningen till pumpen.
Öppnat säkerhetsventilen, genom att vrida ratten motsols, den har troligen ett hack i sig som gör att den stannar i öppet läge.
Öppna ventilen i toppen, skruvat av ”hatten”, vänt ”hatten” om och skruvat loss ”bilventilens” ventil.
När vattnet slutar rinna, skruvat tillbaka bilventilsventilen, stängt säkerhetsventilen genom att fortsätta vrida den lite till motsols.
Eventuellt pumpat i lite luft till med tex en kompressor.
Stängt ventilen i toppen & skruvat på hatten igen.
Öppnat nedre ventilen efter pumpen
Startat pumpen
Öppna andra ventilen efter pumpen.
Öppna utgående ventil
Edit:
Tyvärr har du inget vattenståndsställ på tanken så att du ser vattennivån i tanken. Tex,
https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenstandsstall-500-mm/
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Nu har jag tömt och fyllt hydroforen igen. Jag har ingen kompressor så jag får justera trycket genom att fylla på vatten. Pumpen slår på vid 2,8 och av vid 4,4 bar, vet inte hur det var innan den började krångla (pumpen gick igång hela tiden) men är de nivåerna OK?
Pumpens till-/frånslagstryck ligger still oberoende hur mycket luft det är i tanken.
Mängden luft gör bara att det blir längre tid mellan start/stopp/start.
Luft går att komprimera väldigt mycket, medan vatten är mer eller mindre okomprimerbart.
Alltså om det är lite/ingen luft i tanken så kommer pumpen att starta ”direkt” när när någon öppnar en kran, å om pumpen ger mer vatten än vad som förbrukas så kommer pumpen stanna fort å starta ”direkt” igen, osv.
Om det är så mycket luft som det går att få i tanken så kommer stora delar av tankens volym att utnyttjas, det kommer gå att spola många liter vatten ut ur tanken från att pumpen stoppar till den startar igen. När pumpen väl startar så kommer den att pumpa in många liter i tanken innan den stoppar.
Mängden luft gör bara att det blir längre tid mellan start/stopp/start.
Luft går att komprimera väldigt mycket, medan vatten är mer eller mindre okomprimerbart.
Alltså om det är lite/ingen luft i tanken så kommer pumpen att starta ”direkt” när när någon öppnar en kran, å om pumpen ger mer vatten än vad som förbrukas så kommer pumpen stanna fort å starta ”direkt” igen, osv.
Om det är så mycket luft som det går att få i tanken så kommer stora delar av tankens volym att utnyttjas, det kommer gå att spola många liter vatten ut ur tanken från att pumpen stoppar till den startar igen. När pumpen väl startar så kommer den att pumpa in många liter i tanken innan den stoppar.
Ett siktrör hade varit väldigt bra så att du hade kunnat se vattennivån i hydroforen (om det går att utrusta den här varianten med ett sådant).
En kompressor underlättar också rejält och en billig kostar inte så mycket.
Dessa två investeringar hade jag gjort ifall jag haft din anläggning.
En kompressor underlättar också rejält och en billig kostar inte så mycket.
Dessa två investeringar hade jag gjort ifall jag haft din anläggning.