Har köpt ett gammalt hus och håller nu på att byta golv. När jag tog bort det gamla golvet visade det sig att det var lagt direkt uppe på frigolitisolering. Verkar har funkar bra i alla år. Men det gamla golvet var träparkett eller vad det kan tänkas heta och ca 15mm. Det vi ska lägga är 8mm laminat. Hur tjock under golv behöver jag lägga tror ni? Räcker det med 12mm osb och måste den vara falsad eller funkar det med vanliga skivor? Under frigoliten ser ni att det ligger ett gammalt stabilt trägolv också.

• Bild som visar demonterat trägolv som legat direkt på frigolitisolering, vilket avslöjar ett gammalt trägolv under frigoliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade frigolitskivor synliga under borttaget golv vid renovering, med ett gammalt trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min åsikt är att man använder inte laminat, det brukar ALLTID låta så plastigt & hårt när man går på det.

L lat skrev:
Min åsikt är att man använder inte laminat, det brukar ALLTID låta så plastigt & hårt när man går på det.
Tack för visat intresse men det var inte det frågan handlade om.

HIMUTTA HIMUTTA skrev:
Tack för visat intresse men det var inte det frågan handlade om.
Nä, jag vet det, men du kanske bara gått på pris och inte har nån erfarenhet av laminat golv.
Normalt brukar väl totala golvtjockleken ligga runt 28mm.

• Gilla
HIMUTTA
  • Laddar…
R
HIMUTTA HIMUTTA skrev:
Har köpt ett gammalt hus och håller nu på att byta golv. När jag tog bort det gamla golvet visade det sig att det var lagt direkt uppe på frigolitisolering. Verkar har funkar bra i alla år. Men det gamla golvet var träparkett eller vad det kan tänkas heta och ca 15mm. Det vi ska lägga är 8mm laminat. Hur tjock under golv behöver jag lägga tror ni? Räcker det med 12mm osb och måste den vara falsad eller funkar det med vanliga skivor? Under frigoliten ser ni att det ligger ett gammalt stabilt trägolv också.
22mm golvspån är det minsta du bör ha under..

• Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
22mm golvspån är det minsta du bör ha under..
Trotts att det ligger frigolit som är ganska stabilt på ett väldigt stabilt under golv?

R
HIMUTTA HIMUTTA skrev:
Trotts att det ligger frigolit som är ganska stabilt på ett väldigt stabilt under golv?
Ja frigoliten kommer att sacka nån millimeter emellan reglarna om du tar tunnare golv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.