G Gunnar_A skrev:
Håller med "jonaserik", med lite "tur" så är elementen fortfarande frusna och då hinner ni bära ut dom med is i. Räkna med att det är ett tungt arbete.
vcx vcx skrev:
Eftersom det lär ta minst en dag att värma upp huset tillräckligt mycket för att all is ska smälta så hade jag, som föreslagits, burit ut alla element, tätat rören (eller ställt fram hinkar). Sen hade jag låtit det stå ouppvärmt fram till i vår när det är bättre arbetsväder och går att övernatta i huset utan att frysa. Skadan är ju redan skedd så det finns ingen anledning till panik.
Varför detta tjat om att bära ut elementen? Vi kan ju inte utgå från att TS själv har kompetens att demontera och återmontera ett radiatorsystem? Har man inte detta själv blir det snabbt väldigt dyrt.

Det kan ju verkar finurligt att bära ut dom i fryst tillstånd men har systemet inte tagit skada så är det ju mer skada av att demontera än att låta det vara. Medeltemperaturen i Småland var runt -2 i januari så det behöver definitivt inte vara säkert att allt genomfrusit.

Huset har ju en luftvärmepump som ändå verkar förbrukat några kWh per dygn, med tanke på att den endast gått 8h per dag är det inte osannolikt att den fortfarande fungerar och bör då kunna beroende på vart den varit placerad hålla merparten av huset från frysning, definitivt inte genomfruset då den ändå tillfört mellan 7-10kWh värme per dygn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fick precis denna faktura från Eksjö Energi. Går det att utläsa eventuella vattenläckor från den? Ingen har varit i huset på hela januari, men som jag läser fakturan så har det ändå gått 13 kubik. Vilket känns mycket oroande... Ska ringa dem så snart de öppnar.
 
  • Skärmbild av fakturaunderlag med kalkylering för vattenförbrukning och kostnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Annika Markusbacka skrev:
Fick precis denna faktura från Eksjö Energi. Går det att utläsa eventuella vattenläckor från den? Ingen har varit i huset på hela januari, men som jag läser fakturan så har det ändå gått 13 kubik. Vilket känns mycket oroande...
Det verkar vara beräknad förbrukning sedan den 2 november. Dvs om ingen läst av och rapporterat mätarställningen så utgår vattenleverantören ifrån tidigare års förbrukning och "gissar" att det bör ha förbrukats 13 kbm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det där är väl bara en beräkning utifrån årsförbrukning? Dvs inga i nutid uppmätta värden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Det verkar ha förbrukats 13 kubik sedan den 2 november och inte enbart under januari.
Pappa lämnade huset den 28 november, sen var en i familjen i huset den 21 december (efter att pappa gått bort). Och jag gissar att inga större mängder förbrukades varken av pappa eller släktingen under dessa 29 dagar... Målar upp en bild i huvudet av att ledningen frusit innan avtängningen
 
R
Alla siffror verkar vara beräknade inte förbrukade…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Pappa lämnade huset den 28 november, sen var en i familjen i huset den 21 december (efter att pappa gått bort). Och jag gissar att inga större mängder förbrukades varken av pappa eller släktingen under dessa 29 dagar... Målar upp en bild i huvudet av att ledningen frusit innan avtängningen
Jag redigerade mitt inlägg. Jag hade fel. Inget på fakturan varken tyder på eller utesluter en vattenläcka.
 
  • Gilla
Annika Markusbacka
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Det verkar vara beräknad förbrukning sedan den 2 november. Dvs om ingen läst av och rapporterat mätarställningen så utgår vattenleverantören ifrån tidigare års förbrukning och "gissar" att det bör ha förbrukats 13 kbm.
Ja, det är just det ordet 'beräknad' som gör att jag ändå känner visst hopp om att det bara är en förmodad förbrukning, inte avläst...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har ett sommarhus på västkusten som i grunden är ett timmerhus. Det har både värme från vattenradiatorer och elvärme. Normalt har vi en låg värme på hela året. I år har vi styrning av värmen via Home Assistant så jag har laborerat med temperaturen i huset. Huset håller sig gärna på några grader över utomhustemperaturen när jag inte kör någon värme. Förutom den tidsperiod när det var väldigt kallt, neråt -15, så har jag haft huset på över 8 grader utan att jag har behövt köra värmen mer än några timmar per natt. När det var smällkallt fick jag köra värmen (elkassetten) 6-8 h, men det var innan jul, d v s inte i januari.

Om utetemperaturen har varit nära 0 grader kan du ha tur och huset har inte frusit. Vårt sommarhus frös en gång för drygt tio år sedan på grund av att en jordfelsbrytare slog ut cirkulationspumpen. Då var det lägre än -10 ute och när jag kom ner för att titta till huset var det minusgrader i huset. I stort sett allt vatten: toastol, blandare, vattenmätare mm, hade frusit visade det sig. Vattenvärmesystemet klarade sig tack vare att vi har glykol i det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Varför detta tjat om att bära ut elementen? Vi kan ju inte utgå från att TS själv har kompetens att demontera och återmontera ett radiatorsystem? Har man inte detta själv blir det snabbt väldigt dyrt.

Det kan ju verkar finurligt att bära ut dom i fryst tillstånd men har systemet inte tagit skada så är det ju mer skada av att demontera än att låta det vara. Medeltemperaturen i Småland var runt -2 i januari så det behöver definitivt inte vara säkert att allt genomfrusit.

Huset har ju en luftvärmepump som ändå verkar förbrukat några kWh per dygn, med tanke på att den endast gått 8h per dag är det inte osannolikt att den fortfarande fungerar och bör då kunna beroende på vart den varit placerad hålla merparten av huset från frysning, definitivt inte genomfruset då den ändå tillfört mellan 7-10kWh värme per dygn.
Det är ju det lilla ordet "om" som ställer till det. Jag har erfarenhet av båda varianterna på hur man handskas med frusna vatten/värmeledningar. En grannvilla, som skulle skötas av ett dödsbo fick helrenoveras invändigt efter utströmmande vatten efter frysning och naturlig upptining.
Ett annat hus var jag med och räddade, genom att just bära ut elementen frusna och fulla med is. Vattnet var avstängt, stängdes alltid när man lämnade huset, Det blev ingen vattenskada på detta hus. Vi hade tur som kom till huset medan det var fruset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
var vattnet avstängt i huset som i te skadades? Det är ju ingen som rekommenderar att sätta på värmen och låta det vara. Om man finns på plats och kan samla upp vatten om det finns läckande element då vinner man inget på att bära ut dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Pappa lämnade huset den 28 november, sen var en i familjen i huset den 21 december (efter att pappa gått bort). Och jag gissar att inga större mängder förbrukades varken av pappa eller släktingen under dessa 29 dagar... Målar upp en bild i huvudet av att ledningen frusit innan avtängningen
Jag förstår inte riktigt. Det har gått två dygn sedan ditt första inlägg, har ni fortfarande inte kunnat ta er dit? Jag skulle nog släppt allting och gett mig dit direkt för att kolla status. Om det inte är möjligt - går det inte att be grannen gå in och kolla hur det står till i huset? Som jag skrev tidigare kan, i allra värsta fall, avstängningskranen för inkommande vatten frysa sönder och om den tinar sen så är det fritt flöde in i huset.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja det kan ju vara 100kbm som gått åt även om det stod 13kbm som beräknat
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag förstår inte riktigt. Det har gått två dygn sedan ditt första inlägg, har ni fortfarande inte kunnat ta er dit? Jag skulle nog släppt allting och gett mig dit direkt för att kolla status. Om det inte är möjligt - går det inte att be grannen gå in och kolla hur det står till i huset? Som jag skrev tidigare kan, i allra värsta fall, avstängningskranen för inkommande vatten frysa sönder och om den tinar sen så är det fritt flöde in i huset.
Finns omständigheter som gör att jag inte kan åka dit och mina syskon tycker inte att det är så akut, för 'det går ändå inte göra nåt'. Men jag har ringt Eksjö Energi och de kommer be en tekniker åka ut för att kolla läget eftersom det även ligger i deras intresse att det inte står och rinner en massa vatten.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Finns omständigheter som gör att jag inte kan åka dit och mina syskon tycker inte att det är så akut, för 'det går ändå inte göra nåt'. Men jag har ringt Eksjö Energi och de kommer be en tekniker åka ut för att kolla läget eftersom det även ligger i deras intresse att det inte står och rinner en massa vatten.
Men att ringa grannen då, eller din far kanske hade nån bekant i närheten som kan vara behjälplig?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.