Vattendammsugare är också bra att ha, då blir det ingen skada (om man är där när det börjar rinna).
 
Det har redan varit en mildperiod efter jul (och en del soliga dagar) så det är redan smält, med skadan skedd, i så fall.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och när det tinar så kommer kanske vattnet på ställen som frusit sönder, inget bra. Om ett element tinar och börjar läcka, hur ska du då kunna lyfta ut det med rinnande vatten över golvet. Bättre då att bära ut isen och töa på annan plats.
Jag fattar inte vad alternativet är till att låta det tina. När det blir varmt ute tinar det oavsett.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Inte jag heller.
Idén var tydligen att bära ut frusna radiatorer och skruva på stopp på alla rörändar som inte har slutande ventiler.
Kan likaväl bli en "förlust-affär" att göra det.
(och dom har redan tinat ett par omgångar vid det här laget)
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad som skrivs här, så har inte TS sagt något om tempen i nuvarande läge. Om det tinat eller inte, så där finns ingen anledning till spekulation.
Det ända som kommit fram, är vad det går att göra när ett hus bottenfryser och det är nog TS tacksam för och har nog en plan för att åtgärda det.
 
Ingen har väl menat att huset ska vara permanent nerfruset...
Utan att man provar få ut all is INNAN man börjar tina upp huset.
Samma om ett rör springer läck och du har 1kbm isklump i ett rum, du börjar ju inte värma direkt utan provar få ut så mycket som möjligt av isen innan värmen ska på.

Ingen vet ju heller om det tinat redan, då är det ju som det är.
Tipsen ang att ta ut elementen är ju om det fortfarande är fruset i dom, är systemet tomt pga att det tina och läckt ut finns det ingen större ide med att plocka ut dom, men det trodde jag alla fattade
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Vet du om radiatorsystemet innehåller vatten eller vatten och glykol?
Vet du om vattnet (alltså till kranar, toalett, dusch etc) var avstängt eller om ni också tömt det på vatten?

Om det är glykol i elementen och tappvattnet (inklusive eventuell varmvattenberedare) ät tömt på ett korrekt sätt har ni inte något problem alls (även om det varit väldigt kallt länge😊 (Vi har medvetet gjort så när vi kallställt gammalt norrländskt timmerhus en vinter)

Om det är glykol i elementen och vatten i tappvattenrören finns risk för att vattnet frusit, men elementen kommer troligt att fungera utan problem.
Är det vatten i båda ärrisken för provlem betydligt större, jag hade kontaktat innan jag startade projekt uppvärmning om något av de två sista alternativen stämmer med er situation.
Osäker om det är glykol i systemet, tror inte att pappa fyllt på iaf, så det är om det fanns sen innan. Vet ju dock att pappa grejat en del med värmesystemet, kopplat på en luft-vatten (som inte är inkopplad nu), och har var duktig på det. Kökspannan går också ut till elementen om man vill. Osäker på om det är nån cirkulationspump till värmesystemet, men jag antar att det ändå är en usel ide att börja elda i köksspisen för att försöka få en kontrollerad uppvärmning? En ispropp löses ju inte upp så snabbt, trots värme från ett håll i värmesystemet antar jag...
 
L Liljeros skrev:
Beroende på vart det är i landet så kan det ju redan ha tinat…

Mycket styrs ju om man vill med enkla medel hantera det själv. Det är ju inte nödvändigtvis så att det har frusit sönder. Framförallt inte i södra Sverige

Har man inte själv kompetensen demontera ett radiotorsysten så skulle jag säga att det är en billigare och lättare lösning att låta det sitta, skydda alla golv med gamla handdukar/mattor. Och hålla koll om det börjar läcka för att sen provköra någon dag och läcksöka.

Har man kompetens att själv demontera systemet så är det klart att det kan vara en vettig idé att demontera men det är mycket jobb.

Vill man gå via försäkringsbolaget så får man ju i första hand kontakta dom och låta dom avgöra åtgärd
Det ligger i Småland, ett känt kallhål. Nu har det dock varit mildare några dagar, så det har ju förmodligen börjat tina... Pappa hade kunnat ta loss elementen, men han finns ju inte kvar att kunna ta hand om det, känns värdelöst att inte kunna fråga honom om såna här saker...
 
  • Ledsen
  • Älska
SusoDus och 12 till
  • Laddar…
Kökspannan kan ju ha frusit också.

Om det är glykol i testar du lätt med en provare till bilars frostskyddsvätska. Finns på t ex BT.

Det vatten som är i hela kylsystemet, typ svartvatten är "dött" vatten.
D v s med mindre fritt syre efter lång uppvärmning. Ta rätt på detta och återanvänd.
Gör att det blir fortsatt mindre rostangrepp i systemet (innifrån), har jag blivit lärd.

Om du sen blandar upp med glykol, ifall det inte redan finns är ju en annan sak.
 
Känner igen detta med att kunna fråga föräldrar.
Inga av mina barn är ö h t intresserade av mitt hus och vad som krävs för att driva detta över tid.
Visst de kan googla. Men det är något helt annat i verkligheten rent praktiskt.
Typ varför går det två slangar rakt ned i backen...
Varför eldar du inte förra årets ved?

Etc, etc....
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Håller med "jonaserik", med lite "tur" så är elementen fortfarande frusna och då hinner ni bära ut dom med is i. Räkna med att det är ett tungt arbete.
 
Börja med att öppna avtappningen/avtappningarna till radiatorsystemet, så att så mycket som möjligt kan rinna ut om det börjar tina.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Eftersom det lär ta minst en dag att värma upp huset tillräckligt mycket för att all is ska smälta så hade jag, som föreslagits, burit ut alla element, tätat rören (eller ställt fram hinkar). Sen hade jag låtit det stå ouppvärmt fram till i vår när det är bättre arbetsväder och går att övernatta i huset utan att frysa. Skadan är ju redan skedd så det finns ingen anledning till panik.
 
H Hybro skrev:
Kökspannan kan ju ha frusit också.

Om det är glykol i testar du lätt med en provare till bilars frostskyddsvätska. Finns på t ex BT.

Det vatten som är i hela kylsystemet, typ svartvatten är "dött" vatten.
D v s med mindre fritt syre efter lång uppvärmning. Ta rätt på detta och återanvänd.
Gör att det blir fortsatt mindre rostangrepp i systemet (innifrån), har jag blivit lärd.

Om du sen blandar upp med glykol, ifall det inte redan finns är ju en annan sak.
Om man tar till vara på detta döda vatten och förvara det i en dunk några timmar, så kommer det i nytt syre ifrån luften. Så om den lägre syrehalten är enda fördelen med detta svarta vatten, så är det ingen idé att spara. Gör de svarta mineralresterna någon nytta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nej, det finns ingen fördel med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.