Min pappa gick bort strax innan jul och hans hus hade då stått tomt sen slutet på november. Luftvärmepump som varit påslagen mellan 22-06, på 17 grader. En i familjen åkte till huset (20 mil enkel väg) den 21 och då var allt som det ska med värmepumpen och annat. Igår fick jag senaste fakturan från elbolaget. Förbrukningen låg på 73 kW under hela januari. Något stämmer inte. Ringde elbolaget och de kunde se en dipp i förbrukningen den 23/12, en daglig förbrukning på mellan 2-4 kW. Så i värsta fall har huset stått ouppvärmt sen dess. Vattnet är avstängt. Det har stundvis varit -20 grader. Grannen som ombads kolla till huset, hade inte gjort det och meddelade heller inte att hen inte gjort det.

Hur fasen tinar man upp huset om det skulle vara fruset? Gammalt hus tillverkat tidigt 1900, två våningar, vattenburen värme.
 
Sätt in elvärme, ex. en eller två bilvärmare. Sedan får man väl se vad som kan ha frusit sönder. Jag tror att du kan få viss ersättning på försäkringen.
 
  • Gilla
DukeH och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Sätt in elvärme, ex. en eller två bilvärmare. Sedan får man väl se vad som kan ha frusit sönder. Jag tror att du kan få viss ersättning på försäkringen.
Hur lång tid kan man tänkas behöva räkna med att det tar innan man tinat allt och att eventuella sprängskador visat sig? Nåt speciellt man ska tänka på? Tecken på skador förutom vidgade element?
 
Ja problemet är vattnet... Är det Element eller golvvärme. Vattnet är avstängt, men är det tömt på vatten?
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ja problemet är vattnet... Är det Element eller golvvärme. Vattnet är avstängt, men är det tömt på vatten?
Element. Inte tömt på vatten.
 
Om det är försäkrat kanske en besiktningsman från försäkringsbolaget vill komma ut och säga vad som ska göras
 
T Tompafix skrev:
Om det är försäkrat kanske en besiktningsman från försäkringsbolaget vill komma ut och säga vad som ska göras
Ja, jag ska kontakta dem när vi vet om det är kallt, men allt tyder ju på det.
Utanpåliggande rör iaf, så det är väl lite tur iaf...
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort det själv, men ett hus vi samäger med släkten i fjällområde frös för en del år sedan. En släkting som bor ca 10 mil bort fixade det med en kupevärmare. Tror det tog ca 10h innan det blev flöde i radiatorkretsen igen. men 6 eller 7 radiatorer hade frusist sönder, toastolen var sönderfrusen. I övrigt hade det klarat sig.

En lokal rörfirma lycklades svetsa alla radiatorerna utom två som vi fick byta. Nu häromåret ca 10 år efter händelsen började en av de reparerarade radiatorerna läcka, fast på en punkt som inte läckte då när det hände.
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Ja, jag ska kontakta dem när vi vet om det är kallt, men allt tyder ju på det.
Utanpåliggande rör iaf, så det är väl lite tur iaf...
Fruset hus och fruset vatten. VAD NI ÄR ÄN GÖR SÅ SÄTT INTE IN NÅGON VÄRME. som en del säger och tror sig om att vara så bra. Det kan bli katastrof. Det kan bli enorma vattenskador. Ingen som vet vad som frusit sönder. När det töar så rinner vattnet ut, kanske på många ställen. Vid frusna element och rör så lossas elementen och vattnet bärs ut med dom. Element brukar bli som lite av en badboll och vara spruckna när dom frusit. Lita på mig, har varit med tidigare med bottenfrusna hus. Allt måste tagas i rätt ordning för att inte få vattenskador.
 
  • Gilla
Artemisia och 17 till
  • Laddar…
Man får givetvis vara beredd att ta hand om vatten som kan läcka vid upptining. Att skruva bort elementen som är sönderfrysta är ett bra råd. Men det kan vara svårt att se vilka som verkligen läcker. Bara för att de svällt upp är det inte säkert att de läcker.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man får givetvis vara beredd att ta hand om vatten som kan läcka vid upptining. Att skruva bort elementen som är sönderfrysta är ett bra råd. Men det kan vara svårt att se vilka som verkligen läcker. Bara för att de svällt upp är det inte säkert att de läcker.
Då är frågan till dig, har du varit med i hus som bottenfrusit. Och att komma med något som att det är svårt att se vilka som skulle läcka. Att det är något som inte kan läcka efter att ev is har påverkat det, kan ingen svara på. Kan bara ses när dom har tinats upp och då är det försent.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fruset hus och fruset vatten. VAD NI ÄR ÄN GÖR SÅ SÄTT INTE IN NÅGON VÄRME. som en del säger och tror sig om att vara så bra. Det kan bli katastrof. Det kan bli enorma vattenskador. Ingen som vet vad som frusit sönder. När det töar så rinner vattnet ut, kanske på många ställen. Vid frusna element och rör så lossas elementen och vattnet bärs ut med dom. Element brukar bli som lite av en badboll och vara spruckna när dom frusit. Lita på mig, har varit med tidigare med bottenfrusna hus. Allt måste tagas i rätt ordning för att inte få vattenskador.
Ska huset frysas ner permanent? Eller vad är din lösning på problemet? Naturligtvis måste det tinas under övervakning, med inkommande vatten avstängt.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Min pappa gick bort strax innan jul och hans hus hade då stått tomt sen slutet på november. Luftvärmepump som varit påslagen mellan 22-06, på 17 grader. En i familjen åkte till huset (20 mil enkel väg) den 21 och då var allt som det ska med värmepumpen och annat. Igår fick jag senaste fakturan från elbolaget. Förbrukningen låg på 73 kW under hela januari. Något stämmer inte. Ringde elbolaget och de kunde se en dipp i förbrukningen den 23/12, en daglig förbrukning på mellan 2-4 kW. Så i värsta fall har huset stått ouppvärmt sen dess. Vattnet är avstängt. Det har stundvis varit -20 grader. Grannen som ombads kolla till huset, hade inte gjort det och meddelade heller inte att hen inte gjort det.

Hur fasen tinar man upp huset om det skulle vara fruset? Gammalt hus tillverkat tidigt 1900, två våningar, vattenburen värme.
Det har varit relativt varmt och kallt om vartannat -så det kan ju vara så att värmepumpen ändå klarat av att värma tillräckligt för att det inte ska frysa

Med tanke på att huset är långt borta så skulle jag nog ta med en backup som en enkel termostat /frostvakt som kan sättas lägre som kanske 10 grader C med ett par kupévärmare

-I bästa fall så behöver kupévärmarna då aldrig gå igång och i sämsta -så går kupévärmarna igång när luftvärmepumpen inte räcker eller löst ut

Kan du se elförbrukningen på nätet dygn för dygn så har du ju lite koll på vad som händer på det viset 😊
 
  • Ledsen
  • Gilla
HabanLaban och 1 till
  • Laddar…
Vad säger väderprognosen? Finns det risk för plusgrader? I så fall är det bråttom att göra något.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
När ni tinar huset, se till att ha gått om tid och var observanta. Kolla särskilt inkommande vatten även om vattnet är avstängt. I allra sämsta fall kan det finnas en skada innan avstängningskranen som gör att vatten sprutar in så fort det tinar, är skadan innan kranen så finns inget som stoppar. En bekant var med om det i ett fritidshus med kommunalt vatten, dock var ingen på plats när det blev varmare ute och det sprutade ohejdat i flera dygn med kostsamma reparationer som följd.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.