Hej,
Det läcker i avloppsavluftningen, kondensvattnet droppar ut på vinden.
Det läcker i nederkanten av dubbelmuffen direkt efter 45-gradersböjen, det har droppat rakt er i en flyttkartong. Som tur är har nog flyttkartongen absorberat hela läckaget.

Jag kände på den sneda biten av avloppsröret och den gick inte att rubba med ordinär handkraft. Det skulle säkert gå att få loss med mera våld, men då kanske man rubbar något annat.

Nu är jag inne på att köpa ett nytt 75mm rör och en ny muff och såga av det befintliga avloppsröret.
Finns det någon enklare metod?
Bild på en vind med avloppsrör som läcker vid en dubbelmuff, omgiven av kartonger och hushållspapper som indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande avloppsrör vid 45-gradersböj ovanför en absorberande flyttkartong på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hushållspapperet runt röret sitter som en skvallerindikator för om det läcker från takgenomföringen, vilket det inte gjorde.
 
Det är ovanligt med 75-rör på vinden, bör vara 110-rör i kalla utrymmen.

Hur ser det ut ovan taksvallet?
Hur avslutas avloppsröret?

Avloppsrör som suttit ihop ett tag kan sitta stenhårt.
Silikonspray i skarvarna kan hjälpa så att met lättare lossnar.
Ofta måste man börja med att vrida på rören så att gummiringarna släppet, därefter vrida samtidigt som man drar isär.
Oftast är det lättast att börja i en ände.
 
Jag började med att försöka vrida på röret, men det gick inte att rubba. Man kan kanske försöka vrida på muffen som läcker med en polygrip modell större.

Det satt 75 rör där när vi köpte huset. Får se vad vi gör när badrummet som ansluter till stammen renoveras.
 
Om tex skarvmuffen läcker å den ska bytas ut så går det att såga sönder den på längden, nästan helt genom å sedan bryta sönder den.

Man behöver inte vänta tills badrummet renoveras, utan det går att sätta en 75/110-förminskare i isoleringen, å sedan 110 uppe på vinden å ut genom taket.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Bra, såga i muffen blir det, en vardag när man kan köpa nya delar.

Jag gissar att man slarvat med gradingen av röret innan man monterat på muffen. Rörets skarpa kant har sedan skadat packningen.

Vi får se när jag plockat isär eländet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.