4 155 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås med stöldsäkra skruvar? Vredet har gått sönder och jag
Hur tar man bort ett stöldsäkert altanlås för att sätta in ett nytt?
Bilder hade ju hjälpt då det finns en himla massa olika skruvar och hur man går till väga.
Det finns många trådar om att lossa envägsskruv.
Jag driver runt skruvarna med ett dorn eller en spårmejsel på högkant.
Om det är genomgående metriska skruvar så lossnar det lätt men om de är träskruvar så är det lite knepigare då man tvingas att driva runt skruvarna längre.
Det finns specialbits för envägsskruv men de bra är dyra.
Jag driver runt skruvarna med ett dorn eller en spårmejsel på högkant.
Om det är genomgående metriska skruvar så lossnar det lätt men om de är träskruvar så är det lite knepigare då man tvingas att driva runt skruvarna längre.
Det finns specialbits för envägsskruv men de bra är dyra.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Jag såg på när hantverkare bytte vår altandörr med handtag fastsatta med envägsskruvar.
Han använde vanlig bits för spårskruv och pressade allt han kunde med skruvdragaren och träskruvarna kom ut.
Skruvarna blev visserligen litet repade men funkade ok för återmontage i nya dörren.
Han använde vanlig bits för spårskruv och pressade allt han kunde med skruvdragaren och träskruvarna kom ut.
Skruvarna blev visserligen litet repade men funkade ok för återmontage i nya dörren.
Medlem
· Sverige
· 5 264 inlägg
Jepp, bara stendumt med sk "envägsskruvar", hindrar ingen som vill forcera. Ungefär likvärdigt med alla andra löjliga "anti-tamper" fattningar typ torx med plugg i mitten (blivit mer eller mindre standard på tex Biltema att ha nycklar som passar). Finns massvis med egempel på fjantiga fattningar som forceras superenkelt. Några av de klassiska och riktigt tröttsamma är "pentalobe" som Apple envisas med på telefoner laptops etc. Men japp det finns bits.
Det är ett krav för certifieringen annars kan inte produkten bli "godkänd" om produkten monteras utan envägsskruv så faller klassningen då det finns krav på kontrollerbar demontering.Mats-S skrev:
Meningen är att tjuven inte ska kunna skruva bort låset och öppna dörren.
Medlem
· Sverige
· 5 264 inlägg
Men en någorlunda halvkompetent bov kan ju skruva bort låset oavsett om det är "envägsskruvar" eller ej. Detta är ren bullshit.1 123abc skrev:
Men de flesta skruvas väl fast från insidan så då är ju tjuven redan inne i huset, eller?1 123abc skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur man tar bort gammalt hård sittande pappers tapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Ta bort vattenutkastare
Vatten & Avlopp -
Hur tar jag bort vattenanslutningen till diskmaskin?
Vatten & Avlopp -
Hur lagar jag ytterdörren i trä när jag tar bort kattluckan
Stenhus -
Hur trolla bort hål i fasadmätarskåp?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide