5 064 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Hur tätar man mindre hål i badrumsväggen?
Vi har lite ideer om att möblera om i badrummet. Vi har bott i huset sedan i vintras och badrummet är ganska nyrenoverat, dock med slitna möbler. Alla väggar är klädda med målad väv och den behöver vi bara måla om. Två saker behövs: nytt tvättställ med skåp under och ett mycket mindre fönster i fasaden. Problem:
1) Tvättställsmöbeln är delvis infälld i väggen (en hylla mellan två speglar), och kommer alltså att lämna ett hål (ca 30 x 40 cm någon meter upp på väggen) i väggen där vi inte vill ha ett sådant. Det kommer att synas eftersom vi vill flytta tvättstället en aning. Hur sätter man igen ett sådant? Fixar men det själv, med tätskikt? Ska det över huvud taget sättas dit ett nytt tätskikt eftersom hyllhålet ju måste vara tätt från början (från förra renoveringen)? Dvs det blir två tätskikt med någon sorts fyllnadsmaterial emellan = instängt och rötrisk?.
2) Fönstret i badrummet är jättestort och i vägen för att byta badkaret mot duschkabin, det ger dessutom ordentligt kallras på vintern. Att sköta sin kroppshygien vintertid är alltså en rätt kall historia hos oss... Byter vi fönstret mot ett mycket mindre blir det ju ett hål kvar i väggen. Klarar man att täta det själv? Att sätta upp en skiva, reglar, isolering och panel mm är jag inte alls osäker på, men hur svårt och riskabelt är just tätskiktet? Gissar att den bästa lösningen för detta egentligen är att anlita någon expert att sätta upp en väggmatta e.d. på hela den delen av väggen som berörs av en ny dusch, men det kan nog hända att vi ändå vill behålla badkaret och struntar i duschiden. Då känns det lite väl att jaga dit en expert för att sätta igen ett enda hål i väggen..?
1) Tvättställsmöbeln är delvis infälld i väggen (en hylla mellan två speglar), och kommer alltså att lämna ett hål (ca 30 x 40 cm någon meter upp på väggen) i väggen där vi inte vill ha ett sådant. Det kommer att synas eftersom vi vill flytta tvättstället en aning. Hur sätter man igen ett sådant? Fixar men det själv, med tätskikt? Ska det över huvud taget sättas dit ett nytt tätskikt eftersom hyllhålet ju måste vara tätt från början (från förra renoveringen)? Dvs det blir två tätskikt med någon sorts fyllnadsmaterial emellan = instängt och rötrisk?.
2) Fönstret i badrummet är jättestort och i vägen för att byta badkaret mot duschkabin, det ger dessutom ordentligt kallras på vintern. Att sköta sin kroppshygien vintertid är alltså en rätt kall historia hos oss... Byter vi fönstret mot ett mycket mindre blir det ju ett hål kvar i väggen. Klarar man att täta det själv? Att sätta upp en skiva, reglar, isolering och panel mm är jag inte alls osäker på, men hur svårt och riskabelt är just tätskiktet? Gissar att den bästa lösningen för detta egentligen är att anlita någon expert att sätta upp en väggmatta e.d. på hela den delen av väggen som berörs av en ny dusch, men det kan nog hända att vi ändå vill behålla badkaret och struntar i duschiden. Då känns det lite väl att jaga dit en expert för att sätta igen ett enda hål i väggen..?
duschkabin i stället för hörnan? då kan ju fönster vara kvar och ni får en dusch i alla fall . Mycket säkrare än målade väggar fast jag tycker att rengöring av duchkabiner är en tråkig jobb . För pengarna som fönsterbytet kostar kan ni höja värmen/ temperaturen i badrummet i många år framåt .
gaia
gaia
Nja, tror att det blir konflikt mellan fönstret och en kabin om man ställer den framför fönstret. Det kommer iallafall inte gå att öppna fönstret, och fönstervreden kommer att vara ivägen för kabinglaset tror jag. Kallraset slipper man förstås inne i en kabin, det är sant...
Men mitt grundbekymmer kvarstår, hur sätter man igen hålet efter en hylla som fällts in i väggen? Cellplast+gips+tätskikt+väv+grungfärg+täckfärg? Eller fogskum istf cellplast? Eller törs man använda något organiskt material istf cellplast/fogskum? Eller ska man strunta i att fylla ut hålrummet och lämna det tomt..?
Någon som vet..?
Men mitt grundbekymmer kvarstår, hur sätter man igen hålet efter en hylla som fällts in i väggen? Cellplast+gips+tätskikt+väv+grungfärg+täckfärg? Eller fogskum istf cellplast? Eller törs man använda något organiskt material istf cellplast/fogskum? Eller ska man strunta i att fylla ut hålrummet och lämna det tomt..?
Någon som vet..?
Troligtvis har man inte varit så noga med tätskiktet bakom skåpet, men om det finns ett är det väl bara att riva bort det. Hur man bäst sätter igen hålet beror på vad det är för vägg. Murad, lättbetong, regelvägg o s v. Mellanvägg eller yttervägg? Därefter väv och färg. Men det är alltså inte ett speciellt tätskikt under färgen(som man har under keramik), utan det är ett speciellt våtrumslim till väven som dessutom fungerar som grundfärg för färdigstrykningsfärgen, och detta blir tillsammans ett godkänt tätskikt.
Liknande trådar
-
Hur tätar jag igen hålet på bästa sätt?
Lösvirke & Timmerhus -
Hur tätar man hålet vid borttagning av kamin?
Övrigt husrelaterat -
Gjuta entréplatta - hur göra den mindre hal?
Grund & Markarbeten -
Vettig "mindre" grensax som håller och har utväxling?
Häckar, Buskar & Träd -
Stort avkvarium i mindre rum (avlägsna fukt och hålla nere temperatur)
Miljö & Hälsa