Vid takfoten upptäcker jag glipor närmast fasad mot vind där getingar gärna flyger in. Glipan är på vissa ställen 15-20mm. Vad är det enklaste att använda utan att behöva slita bort material.

Jag tänker att sätta silikon är lite svårt med tanke på glipans storlek .

Fogskum sa killen från Anticimex är något getingarna kan äta sig igenom.

Tacksam för olika tips och idéer.
 
R
To66e To66e skrev:
Vid takfoten upptäcker jag glipor närmast fasad mot vind där getingar gärna flyger in. Glipan är på vissa ställen 15-20mm. Vad är det enklaste att använda utan att behöva slita bort material.

Jag tänker att sätta silikon är lite svårt med tanke på glipans storlek .

Fogskum sa killen från Anticimex är något getingarna kan äta sig igenom.

Tacksam för olika tips och idéer.
Har du bilder? Det låter som luftspalt emellan tak och vägg till vinden..
 
Redigerat:
S
Insektsnät är väl klokt att häfta fast
 
B
Lägg upp bild så det inte är en luftspalt du sätter igen.. inseksektsnät ska sitta i luftspalter.
 
Bilder.
Alla är i riktning uppåt mot takfoten. Vissa platser är det tätt, andra glipar det som om att väggen har flyttats inåt. Bild på takfot med vita paneler, där vissa delar är tätt monterade och andra har glipor som om väggen har flyttats inåt. En del av ett metallnät syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en del av ett hus där fasadbrädorna möter takfoten; vissa delar har mellanrum medan andra är tätt sammanfogade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av spricka mellan taklist och väggpanel under takfoten, med glapp som visar interiör trä och spår av äldre byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av takfot där brädorna är ojämna, vissa sitter tätt medan andra har glipor som indikerar att väggen kan ha flyttats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av takfot med glipor mellan vägg och taklist, visar på byggproblem där vägg kan ha flyttats inåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B bygges skrev:
Lägg upp bild så det inte är en luftspalt du sätter igen.. inseksektsnät ska sitta i luftspalter.
 
MrJay
Mjukfog, absolut ingen fogskum
 
B
To66e To66e skrev:
Bilder.
Alla är i riktning uppåt mot takfoten. Vissa platser är det tätt, andra glipar det som om att väggen har flyttats inåt. [bild][bild][bild][bild][bild]
Lite svåra bilder men det ser ut som det antingen glidit isär eller inte satts dikt an när plankorna sattes dit. Är plankorna original eller har man försökt bygga igen takfoten? Du har ju insektsnät längst ut, men i springan som är nu antar jag du kommer upp i det utrymmet? Om detta inte är original bör det vara ett till insektsnät strax bakom/ovan springan.
 
R
Jag skulle spikar upp en smyglist eller likvärdigt, inte lätt att mjukfoga 10-20mm brett uppåt..
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag skulle spikar upp en smyglist eller likvärdigt, inte lätt att mjukfoga 10-20mm brett uppåt..
Ja jag funderade själv på det. Nu är höjden ca 2 meter.

Tydligare bild. De andra lurade ögat lite. Bu ser man tydligare var glipan är i förhållande till panelen. En närbild av en vit fasad med en tydlig glipa mellan panelskivorna. En vertikal träspaljé med grönska syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
To66e To66e skrev:
Ja jag funderade själv på det. Nu är höjden ca 2 meter.

Tydligare bild. De andra lurade ögat lite. Bu ser man tydligare var glipan är i förhållande till panelen. [bild]
Det där kommer aldrig att bli snyggt med mjukfog utan spika/skruva upp en täcklist eller byta hela brädan mot en bredare..
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Måla en 22x45 läkt vit och spika dit
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Måla en 22x45 läkt vit och spika dit
Äldre hus är svåra. Inget är rakt. Bra idé. Sen kommer det dumma med att det inte går in mellan dörröppning och takfoten. Men där kanske man får hoppas över läkten.
 
R Rejäl skrev:
Det där kommer aldrig att bli snyggt med mjukfog utan spika/skruva upp en täcklist eller byta hela brädan mot en bredare..
tack, håller med. Lutar nog åt en läkt längs hela vägen förutom ovanför dörröppningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det där kommer aldrig att bli snyggt med mjukfog utan spika/skruva upp en täcklist eller byta hela brädan mot en bredare..
Matti_75 Matti_75 skrev:
Måla en 22x45 läkt vit och spika dit
Tänker mig man spikar 22x45 med långa änden mot panelen.

Ser ni samma problem som mig att panelen lutar så ju mer till höger man kommer så kommer läkten spikas där panelen går inåt. Kanske inte gör något då Syftet är att täta mot vinden och det är direkt under takfoten, aldrig utsatt för regn. Vad tänker ni?
 
  • Hand håller en tumstock mot en snedvägg under takfot för mätning av luftspalt mellan vägg och tak, frågor om panelens lutning och fäste för tätning mot vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av husfasad med vit panel, där en vikbar tumstock mäter avståndet från takfoten till panelen, som verkar luta åt höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trälinjal som visar en glipa mellan två vitmålade väggpaneler, vilket pekar på en eventuell ojämnhet i konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt vilket håll du tycker är lämpligt
 
  • Gilla
To66e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.