804 läst · 19 svar
804 läst
19 svar
Hur tätar jag bäst springor och glipor mot vind utomhus
Vid takfoten upptäcker jag glipor närmast fasad mot vind där getingar gärna flyger in. Glipan är på vissa ställen 15-20mm. Vad är det enklaste att använda utan att behöva slita bort material.
Jag tänker att sätta silikon är lite svårt med tanke på glipans storlek .
Fogskum sa killen från Anticimex är något getingarna kan äta sig igenom.
Tacksam för olika tips och idéer.
Har du bilder? Det låter som luftspalt emellan tak och vägg till vinden..To66e skrev:Vid takfoten upptäcker jag glipor närmast fasad mot vind där getingar gärna flyger in. Glipan är på vissa ställen 15-20mm. Vad är det enklaste att använda utan att behöva slita bort material.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Bilder.
Alla är i riktning uppåt mot takfoten. Vissa platser är det tätt, andra glipar det som om att väggen har flyttats inåt.
Alla är i riktning uppåt mot takfoten. Vissa platser är det tätt, andra glipar det som om att väggen har flyttats inåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B bygges skrev:
Lite svåra bilder men det ser ut som det antingen glidit isär eller inte satts dikt an när plankorna sattes dit. Är plankorna original eller har man försökt bygga igen takfoten? Du har ju insektsnät längst ut, men i springan som är nu antar jag du kommer upp i det utrymmet? Om detta inte är original bör det vara ett till insektsnät strax bakom/ovan springan.To66e skrev:
Det där kommer aldrig att bli snyggt med mjukfog utan spika/skruva upp en täcklist eller byta hela brädan mot en bredare..To66e skrev:
R Rejäl skrev:
Tänker mig man spikar 22x45 med långa änden mot panelen.Matti_75 skrev:
Ser ni samma problem som mig att panelen lutar så ju mer till höger man kommer så kommer läkten spikas där panelen går inåt. Kanske inte gör något då Syftet är att täta mot vinden och det är direkt under takfoten, aldrig utsatt för regn. Vad tänker ni?