Som säkert många andra har jag svårt att göra något halvdant.
Jag ska sätta in FTX aggregat i ett gammalt hus. Då jag har fått det rekommenderat utav besiktningsmannen.
Då behöver jag riva upp golvet på övervåningen och lägga kanaler i mellanbjälklaget. Sedan bör man täta huset bättre. Så kan jag lika gära riva vägar och se över plasten. Men, det sitter ingen plast, även om det står i byggritningar från -69 att de ska sitta i väggar och tak.
Känns lite tråkigt att riva bort de tjocka spontade brädorna. Kanske också är del av konstruktionen? Det är troligtvis 1” tjocka.
Ska jag sätta plast på insidan sedan:
Gles, 10mm skiva samt gips? Minskar rummet med 4cm
Gissar att det är samma i tak, men inte kommit så långt
Jag ska sätta in FTX aggregat i ett gammalt hus. Då jag har fått det rekommenderat utav besiktningsmannen.
Då behöver jag riva upp golvet på övervåningen och lägga kanaler i mellanbjälklaget. Sedan bör man täta huset bättre. Så kan jag lika gära riva vägar och se över plasten. Men, det sitter ingen plast, även om det står i byggritningar från -69 att de ska sitta i väggar och tak.
Känns lite tråkigt att riva bort de tjocka spontade brädorna. Kanske också är del av konstruktionen? Det är troligtvis 1” tjocka.
Ska jag sätta plast på insidan sedan:
Gles, 10mm skiva samt gips? Minskar rummet med 4cm
Gissar att det är samma i tak, men inte kommit så långt
Vad har du haft för problem med huset, i och med att besiktnings mannen rekommenderar att du sätter in ett FTX aggregat?
Stämmer, det är mögel på vinden.T Timmermannen77 skrev:
Men jag inser att det blir för mycket jobb med FTX-aggregat i ett gammalt hus.
Det verkar inte finns någon som kan något heller. Alla experter man pratar med säger emot varandra.
Möjligtvis för andrahandsvärdet.
Lika bra att sätta in fresh hundra och fixa moderna paxfläktar.
Jag gillar dock inte att ha undertryck i huset vill ju inte dra ner mögel i huset.
Hoppas inte jag har gjort bort mig för mycket nu när jag har rivit bort de gamla skivorna, de fyllde säkert någon funktion.
Ja och nejE Einh skrev:
Sanera för att få bort bort befintliga möglet ja.
Men orsaken är ett otätt och för tätt hus på samma gång.
Väggar och fönster är för täta så det inte kommer in ny luft. Löser man med freshventiler.
Samtidigt trycks den varma inomhusluften upp i det otäta / i vissa fall obefintliga ångbromsen upp på vinden vilket möter den fuktiga utomhusluften på vinden och man får fuktutfällning vilket orsakar mögel.
Bäst är ju att inte få upp inomhusluften.
Nä, har du en kallvind så ska du se till att den hålls ventilerad. En otät kallvind är en välventilerad kallvind och där blir det sällan några problem.E Edgefamily skrev:Ja och nej
Sanera för att få bort bort befintliga möglet ja.
Men orsaken är ett otätt och för tätt hus på samma gång.
Väggar och fönster är för täta så det inte kommer in ny luft. Löser man med freshventiler.
Samtidigt trycks den varma inomhusluften upp i det otäta / i vissa fall obefintliga ångbromsen upp på vinden vilket möter den fuktiga utomhusluften på vinden och man får fuktutfällning vilket orsakar mögel.
Bäst är ju att inte få upp inomhusluften.
Och med otät menar jag otät mot utomhusluften. Inte otät mot ett underliggande badrum ex.
Där är det ventilerat.E Einh skrev:
Jag menar ångbroms/ångspärr alltså mellan inomhus och vind.
Bästa svaret
Om huset håller traditionell std från -69 så är det antagligen försett med en skorsten och en oljepanna i källaren?
Så är de flesta hus byggda fram till 80-t, när el var jämförelsevis billigt och oljan hade skenat i pris sedan stora och lilla oljekrisen på 70-t. Följaktligen blev direktel mer el mindre std i hus fr 80-t.
Poängen är att alla hus som har skorsten har fått vinden aningens uppvärmd av skorstenen som alltid var varm. När sedan oljepannan kastas ut och ersatts av direktel, dit även alla VP räknas, så försvinner värmetillskottet på vinden, dvs den blir aningens kallare. Dessa enstaka grader i medeltemp på kallvinden gör hela skillnaden mellan en torr och mögelfri vind och en kall och fuktig mögeldito. Har vindsbjälklaget dessutom tilläggsisolerats så blir problemet än större.
Trygghetsvakten är såvitt jag förstått i princip en värmekabel som gör det jobb som den tidigare varma skorstenen gjorde.
Att bara ventilera vinden mer gör att den blir kallare och fuktigare.
En avfuktare funkar också, men kräver att vinden tätas effektivt för att fungera optimalt.
En ökad ventilation av inomhusluften (FTX) minskar fukttillskottet på vinden från bostaden iom att RH inomhus sjunker med FTX jmfrt med traditionell självdragsisolering.
Det bör finnas system med aktiv ventilation för vinden också, men de tycks inte vara vanliga. I vart fall inte för vanliga hus, och därmed antagligen relativt dyra.
Har huset fr -69 fungerat utan att ruttna upp med den befintliga konstruktionen finns det ingen anledning att kladda med plast nu, såvida du inte har tänkt tilläggsisolera och täta ordentligt. Men då behöver mkt åtgärdas på samma ggn för att hantera fukten som kommer att bli ett mkt större problem ju mer isolering och lufttäthet som finns.
Så är de flesta hus byggda fram till 80-t, när el var jämförelsevis billigt och oljan hade skenat i pris sedan stora och lilla oljekrisen på 70-t. Följaktligen blev direktel mer el mindre std i hus fr 80-t.
Poängen är att alla hus som har skorsten har fått vinden aningens uppvärmd av skorstenen som alltid var varm. När sedan oljepannan kastas ut och ersatts av direktel, dit även alla VP räknas, så försvinner värmetillskottet på vinden, dvs den blir aningens kallare. Dessa enstaka grader i medeltemp på kallvinden gör hela skillnaden mellan en torr och mögelfri vind och en kall och fuktig mögeldito. Har vindsbjälklaget dessutom tilläggsisolerats så blir problemet än större.
Trygghetsvakten är såvitt jag förstått i princip en värmekabel som gör det jobb som den tidigare varma skorstenen gjorde.
Att bara ventilera vinden mer gör att den blir kallare och fuktigare.
En avfuktare funkar också, men kräver att vinden tätas effektivt för att fungera optimalt.
En ökad ventilation av inomhusluften (FTX) minskar fukttillskottet på vinden från bostaden iom att RH inomhus sjunker med FTX jmfrt med traditionell självdragsisolering.
Det bör finnas system med aktiv ventilation för vinden också, men de tycks inte vara vanliga. I vart fall inte för vanliga hus, och därmed antagligen relativt dyra.
Har huset fr -69 fungerat utan att ruttna upp med den befintliga konstruktionen finns det ingen anledning att kladda med plast nu, såvida du inte har tänkt tilläggsisolera och täta ordentligt. Men då behöver mkt åtgärdas på samma ggn för att hantera fukten som kommer att bli ett mkt större problem ju mer isolering och lufttäthet som finns.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Man ska inte svara så tvärsäkert på saker man inte kan något om.E Einh skrev:
Avfuktaren är snarare en nödlösning om man har bristande ventilation. Åtgärda husets ventilation är ALLTID steg 1 om man har problem med mögel på vinden. (om man inte har läckage utifrån givetvis)...
Att ställa en avfuktare på vinden är nog faktiskt en av de absolut sämsta lösningarna eftersom man då permanent ökar husets energiförbrukning och inte ens har petat på grundproblemet.
Redigerat:
Tack för ett grundligt svar.Oldboy skrev:Om huset håller traditionell std från -69 så är det antagligen försett med en skorsten och en oljepanna i källaren?
Så är de flesta hus byggda fram till 80-t, när el var jämförelsevis billigt och oljan hade skenat i pris sedan stora och lilla oljekrisen på 70-t. Följaktligen blev direktel mer el mindre std i hus fr 80-t.
Poängen är att alla hus som har skorsten har fått vinden aningens uppvärmd av skorstenen som alltid var varm. När sedan oljepannan kastas ut och ersatts av direktel, dit även alla VP räknas, så försvinner värmetillskottet på vinden, dvs den blir aningens kallare. Dessa enstaka grader i medeltemp på kallvinden gör hela skillnaden mellan en torr och mögelfri vind och en kall och fuktig mögeldito. Har vindsbjälklaget dessutom tilläggsisolerats så blir problemet än större.
Trygghetsvakten är såvitt jag förstått i princip en värmekabel som gör det jobb som den tidigare varma skorstenen gjorde.
Att bara ventilera vinden mer gör att den blir kallare och fuktigare.
En avfuktare funkar också, men kräver att vinden tätas effektivt för att fungera optimalt.
En ökad ventilation av inomhusluften (FTX) minskar fukttillskottet på vinden från bostaden iom att RH inomhus sjunker med FTX jmfrt med traditionell självdragsisolering.
Det bör finnas system med aktiv ventilation för vinden också, men de tycks inte vara vanliga. I vart fall inte för vanliga hus, och därmed antagligen relativt dyra.
Har huset fr -69 fungerat utan att ruttna upp med den befintliga konstruktionen finns det ingen anledning att kladda med plast nu, såvida du inte har tänkt tilläggsisolera och täta ordentligt. Men då behöver mkt åtgärdas på samma ggn för att hantera fukten som kommer att bli ett mkt större problem ju mer isolering och lufttäthet som finns.
Det är utrustat med elradiatorer från början och jag har fortfarande det med en kompletterad luft-Luft.
Det är max 100mm isolering mellan nockvind och övervåningen (1,5plan)
Huset är någon gång tilläggsisolerad på ytterväggarna och då även gavlarna vid nocken. Inte upp mot yttertak dock. Vilket jag tolkar som något bra att det inte är gjort.
Väldigt sugen på att öka isoleringen på nockvinden (ovanför innertaket), men lite orolig för att det ska bli fel.
Det stämmer med trygghetsvakten. Men de nyare gör det bara under den tiden det behövs. När det är under (mins inte exakt, tror runt 0) så är det för kalt och då behövs inte värmekabeln när temperauren är över en viss nivå så finns inte heller risk för påväxt. Fläkten ska bara gå igång när det är fuktigare på vinden än utomhus. Tycker den känns lite bluff egentligen. Som du säger är det ju värmekabeln som gör jobbet, skulle lika gärna kunna ha en värmefläkt med tempsensor på vinden. De fungerar uppenbarligen men inte så som de vill få det att låta, det är få säljare som nämner värmekabneln.
Angående FTX är jag lite förvirrad. Som du säger så pratar man om att man sänker luftfuktigheten. Men jag har ca 30-40 i dag. Läser man på om FTX aggregat så återvinner de inte bara värmen utan även fukten. Där de strävar efter att hålla en luftfuktighet på ca 60 inomhus. I andra smanhang så marknads förs de även som fukthöjande. "slip torr inomhus luft" Jag har troligtvis för torr luft då vi får torrutslag i familjen.
Det kan ju iofs ha med att jag inte har helt fungerande ventilation i dag. Så jag dra inte in "tillräckligt" med fuktig utomhus luft in i bostaden.
Lutar åt att ta ett FTX aggregat men låta aggregat gå med lite förhöjd frånluft för att inte det ska vandra fukt upp på vinden. samt hindra att det kan bli lätt övertryck i tilluftsrummen.
Behöver troligen göra något även på vinden.
För vinden:
1 sanera, eller rättare sagt död den befintliga. Eventuellt räcker det med FTX kombinationen.
Funderar på att lyfta isoleringen och byta ut ångbromsen men inte sätta plast, där jag kan och täta runt alla kabelrör som är dragna på vinden.
Om jag ska sätta trygghetsvakt eller avfuktar också.
Svårt att välja. De flesta säger att avfuktare drar mer, men är inte det endast i början till det blir uttorkat?
På en tioårsperiod kankse trygghetsvakten drar mer istället.
Har även hört att avfuktaren gör så man får högre isolerings värde på den befintliga isoleringen då den torkar ut isoleringen (jag har gul tror det är glasfiber) Ingen aning om det stämmer.
Funderar också på om jag ska tilläggsisolera och då ta cellulosaisolering då den drar åt sig fukt.
Gammal sågspån fungerade ju genom att den drog åt sig fukten på vintern och torkade ut på sommaren.
Kanske slipper trygghetsvakt och avfuktare då?
Som du också skriver är huset från 69 och det är svartmögel i taket på norrsidan ut mot gavlarna men inte ruttet någonstans.
Ja, man åtgärdar ett gammalt hus fuktproblem på en kallvind genom att göra den mer otät (bättre ventilation), alltså sätta dit gavelventiler o.d.S SueCia skrev:Man ska inte svara så tvärsäkert på saker man inte kan något om.
Avfuktaren är snarare en nödlösning om man har bristande ventilation. Åtgärda husets ventilation är ALLTID steg 1 om man har problem med mögel på vinden. (om man inte har läckage utifrån givetvis)...
Att ställa en avfuktare på vinden är nog faktiskt en av de absolut sämsta lösningarna eftersom man då permanent ökar husets energiförbrukning och inte ens har petat på grundproblemet.
Om huset har fungerat med självdragsventilation i alla år så ser jag ingen vinst med att byta ut det till ett energikrävande och bullrigt FTX-system.
För att få in ett maskinellt ventilationssystem i det där blir du tvungen att såga sönder stommen till ingenting. det ger ingen större hälsovinst att ha världens modernaste ventilationssystem när mellantaket faller ner i skallen på en eller när man kollapsar av utmattning och dör en lördag kväll slutet av veckans sjätte 16timmars arbetsdag där man desperat försöker betala sin onödiga renovering.
Oldboy har mycket bra att säga.
Jag skulle fundera på en lösning enligt följande:
-Byta ut glasullen på vinden mot ekofiber. Den tål litet kondensdropp någon gång i året och torkar efteråt.
-Se till att ventilationen på viden är bra.
-Sätt in en ordentlig magasinerande eldstad och koppla till den befintliga skorstenen eller en nymurad tegelskorsten på samma plats. Stödelda några kubikmeter ved i året. Det hjälper värmepumpen under kallperioder och håller igång luftcirkulationen och håller vinden torr. Moderna modulskorstenar är ett fanskap för de är så välisolerade att de inte håller vinden torr. Det skall vara riktig klassisk tegelmurning.
-Vädra med öppet fönster sommartid när ni inte eldar.
Det där med att rekommendera FTX ventilation har närmast blivit en formalitet i alla besiktningsprotokoll. Helt oberoende av om det fungerar ihop med huset eller inte. Helt oberoende om det är ekonomiskt rimligt. Eftersom FTX är modern standard i nybyggen och bevisligen fattas i äldre hus så rekommenders det bara på rutin.
Oldboy har mycket bra att säga.
Jag skulle fundera på en lösning enligt följande:
-Byta ut glasullen på vinden mot ekofiber. Den tål litet kondensdropp någon gång i året och torkar efteråt.
-Se till att ventilationen på viden är bra.
-Sätt in en ordentlig magasinerande eldstad och koppla till den befintliga skorstenen eller en nymurad tegelskorsten på samma plats. Stödelda några kubikmeter ved i året. Det hjälper värmepumpen under kallperioder och håller igång luftcirkulationen och håller vinden torr. Moderna modulskorstenar är ett fanskap för de är så välisolerade att de inte håller vinden torr. Det skall vara riktig klassisk tegelmurning.
-Vädra med öppet fönster sommartid när ni inte eldar.
Det där med att rekommendera FTX ventilation har närmast blivit en formalitet i alla besiktningsprotokoll. Helt oberoende av om det fungerar ihop med huset eller inte. Helt oberoende om det är ekonomiskt rimligt. Eftersom FTX är modern standard i nybyggen och bevisligen fattas i äldre hus så rekommenders det bara på rutin.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
Nej, det du pratar om riskerar att få omvänd effekt. Det enda som garanterat kommer sänka fuktnivån på vinden är att ha undertryck i huset. Att ventilera vinden kan skapa nya problem och mer fukt.E Einh skrev:
Däremot håller jag med om att om huset och människorna i huset mår bra av självdrag så ska man inte installera FTX bara för att. Men nu pratar vi ju inte om ett hus som mår bra
Beror väl helt på var i landet man bor om det är bra eller dåligt att ventilera? Och såklart vilken årstid det gäller. Bor man i södra Sverige utan riktiga vintrar så har man ju i princip höstklimat hela vintern med fuktig luft på sin kallvind. Då kanske det kan bli problem av att ventilera in mer rå och fuktig utomhusluft där.S SueCia skrev:Nej, det du pratar om riskerar att få omvänd effekt. Det enda som garanterat kommer sänka fuktnivån på vinden är att ha undertryck i huset. Att ventilera vinden kan skapa nya problem och mer fukt.
Däremot håller jag med om att om huset och människorna i huset mår bra av självdrag så ska man inte installera FTX bara för att. Men nu pratar vi ju inte om ett hus som mår bra
Bor man däremot som jag i Norrlands inre så har man riktiga vintrar. Och när det är riktigt kallt ute så är det också låg luftfuktighet. Då kan det vara bra att ventilera. Jag har satt upp en logger i min kallvind så jag vet vad jag pratar om. De vinterdagar när det är snorkallt utomhus så har jag den lägsta temperaturen på vinden men också lägst RF.
Se exempelvis mina bifogade skärmdumpar på mina loggers i jordkällare, grund och på vinden.
Redigerat:
Jo, det är lite fuktigare här i söder...
Detta är utomhus. (Hoppas bilden är klickbar så det går att urskilja detaljerna...)
Ok, ingen skorsten. Direktel från början. Antar att du då inte vet när mögel började dyka upp på vinden?
Det kan ha börjat redan -69, men mer troligt att det kommit efter tidigare tilläggsisolering.
Att det är värst ut mot gavlarna, och på norrsidan, indikerar att det är de kallaste ställena. Norrsida är alltid värst utsatt eftersom det är den kallaste sidan som får minst uppvärmning (=>uttorkning) från solen. Mögel vid gavlarna kan också indikera att det är där som vindsluften huvudsakligen passerar in/ut. Beroende på från vilket håll det blåser.
Jag tror att uppvärmning/aktiv ventilation av vinden är det bästa för TS. Dvs troligtvis störst positiv effekt (=>minskad fuktbelastning) för minsta ingrepp och kostnad. Har intryck av att driftskostnaden inte är så farlig, men det bör man försöka ta reda på, (för likvärdiga hus i motsvarande klimat som TS hus). Vet inte i vilken utsträckning vindens storlek påverkar driftskostnaden. Tänker att uppvärmning alltid står i proportion till storleken på det som värms upp. TS nämner nockvind ovanför ett 1,5-planshus, vilket för mig indikerar att vinden inte är så stor, men det beror såklart på...
Precis som tidigare nämnts så är nog FTX en rekommendation som är att anse som lika påtvingat reflexmässig för gamla hus som att benämna det mesta som riskkonstruktion. Inget av det är relevant om det inte finns påtagliga problem, utan endast bör hållas i minnet om man börjar ändra på någonting. Principiellt är isolering och fuktrisk diametralt motsatta. Dvs mkt isolering => hög fuktrisk och lite isolering => låg fuktrisk. Det betyder att gamla hus med klen isolering som har fungerat fint i mååånga år riskerar starkt att få fuktproblem om man ökar på isoleringen eftersom konstruktionen inte är gjord för det.
Kan också vara bra att känna till att övervåningen alltid har den fuktigaste luften och "övertryck", vilket gör att om det finns otätheter i taket mellan ovanvåning och vind så kommer varm fuktig luft att smita upp till vinden. Så, en badrumsfläkt, (om det finns badrum på ovanvån), kan göra skillnad.
Som alltid så beror det på hur stora de respektive problemen är. Om t ex det är små läckage via elgenomföringar så kan en frånluftsfläkt på ovanvån hjälpa, men om det är större problem såsom att läckagen är lika stora som om vindsluckan saknades så gör det varken till eller från.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är utomhus. (Hoppas bilden är klickbar så det går att urskilja detaljerna...)
Ok, ingen skorsten. Direktel från början. Antar att du då inte vet när mögel började dyka upp på vinden?
Det kan ha börjat redan -69, men mer troligt att det kommit efter tidigare tilläggsisolering.
Att det är värst ut mot gavlarna, och på norrsidan, indikerar att det är de kallaste ställena. Norrsida är alltid värst utsatt eftersom det är den kallaste sidan som får minst uppvärmning (=>uttorkning) från solen. Mögel vid gavlarna kan också indikera att det är där som vindsluften huvudsakligen passerar in/ut. Beroende på från vilket håll det blåser.
Jag tror att uppvärmning/aktiv ventilation av vinden är det bästa för TS. Dvs troligtvis störst positiv effekt (=>minskad fuktbelastning) för minsta ingrepp och kostnad. Har intryck av att driftskostnaden inte är så farlig, men det bör man försöka ta reda på, (för likvärdiga hus i motsvarande klimat som TS hus). Vet inte i vilken utsträckning vindens storlek påverkar driftskostnaden. Tänker att uppvärmning alltid står i proportion till storleken på det som värms upp. TS nämner nockvind ovanför ett 1,5-planshus, vilket för mig indikerar att vinden inte är så stor, men det beror såklart på...
Precis som tidigare nämnts så är nog FTX en rekommendation som är att anse som lika påtvingat reflexmässig för gamla hus som att benämna det mesta som riskkonstruktion. Inget av det är relevant om det inte finns påtagliga problem, utan endast bör hållas i minnet om man börjar ändra på någonting. Principiellt är isolering och fuktrisk diametralt motsatta. Dvs mkt isolering => hög fuktrisk och lite isolering => låg fuktrisk. Det betyder att gamla hus med klen isolering som har fungerat fint i mååånga år riskerar starkt att få fuktproblem om man ökar på isoleringen eftersom konstruktionen inte är gjord för det.
Kan också vara bra att känna till att övervåningen alltid har den fuktigaste luften och "övertryck", vilket gör att om det finns otätheter i taket mellan ovanvåning och vind så kommer varm fuktig luft att smita upp till vinden. Så, en badrumsfläkt, (om det finns badrum på ovanvån), kan göra skillnad.
Som alltid så beror det på hur stora de respektive problemen är. Om t ex det är små läckage via elgenomföringar så kan en frånluftsfläkt på ovanvån hjälpa, men om det är större problem såsom att läckagen är lika stora som om vindsluckan saknades så gör det varken till eller från.
Produkter som diskuteras i tråden