Y
En vattenslang (pem) ska ligga under jord och gå in genom en cementring (vattenbrunn) och så ska jag lyckas täta så inte ytvatten smiter in runt slangen in till brunnen.

Är en pem-slang såpass stilla och håller den samma form hela tiden så puts/murbruk verkligen tätar "för evigt" eller finns det andra lösningar man bör överväga?

Y
Intressant.
Grundvattennivån är hög och där 40mm slangen ska in är utsatt. Är sådan gummi manschett mer hållbar än cement i längden?

945 listar tillverkaren för "Till släta plast och stålrör för anslutning på dubbelväggiga rör"
medan 910 = "Till släta plast och stålrör för anslutning på betong"

Ibeco anborrningsmanschett 910. RSK 2354821 = 40mm avstick (slang?) och 75mm borrhål. 70mm djup.

Annborningsmanshett avsedd för betongbrunnar is The way to go!
Jag gjuter bara om det inte finns några alternativ. 40mm slang är standard.

Y
Visade sig vara svårt att få tag på 75mm borr för att borra rätt dimension åt manschetten.
Har frågat uthyrare, och firmor som borrar, men icke.

Företagen började föreslå "första bästa man kan fåtag på" såsom fogskum.
Men en medgav att då får man inga garantier, manschetten hade gett tillverkarens garanti att produktlösningen ska hålla.

A
Y Yrrol skrev:
Visade sig vara svårt att få tag på 75mm borr för att borra rätt dimension åt manschetten.
Har frågat uthyrare, och firmor som borrar, men icke.

Företagen började föreslå "första bästa man kan fåtag på" såsom fogskum.
Men en medgav att då får man inga garantier, manschetten hade gett tillverkarens garanti att produktlösningen ska hålla.
Menar du att maskinuthyrarna inte kan hjälpa dig med en Hilti och 75mm diamantskär? Det hyrde jag i Kristianstad fem i fyra en fredagseftermiddag i somras, första firman jag kastade mig in hos.

Jag lyckades hyra bara borren, men egentligen vill de hyra ut hela kittet.

Y
Frågade två uthyrare och båda hade bara 72mm och 78mm eller något i den stilen.
2 av 3 borr-firmor sa förvisso att dom kunde kanske få tag i 75mm men lät inte så peppade inför att bara borra ett hål.

Men jag ska höra med den 3e uthyraren också. Annars får jag ligga på en borrare att dom skaffar en 75a.

Konstigt att ha 78mm men inte 75.. Jag hade kört 78 om det är svårt att få tag i 75 den lilla skillnaden kvittar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.