Hej!
Vi har en liten vedeldad bastustuga.
Rörgenomföringen i taket är lite slarvigt gjort och regnvatten rinner ner över kaminen.
Jag vill täta detta, men hur!??
Röret blir ju väldigt varmt.
Finns det någon fog som tål hög värme och utomhus!?
Jag hittade en silikonprodukt som ska tåla 350°C. Duger det, eller kommer röret bli varmare än så??
Jag tänker inte lägga mer än några hundralappar på att åtgärda detta.
Tacksam för tips!
Rörgenomföringen i taket är lite slarvigt gjort och regnvatten rinner ner över kaminen.
Jag hittade en silikonprodukt som ska tåla 350°C. Duger det, eller kommer röret bli varmare än så??
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut underifrån, har du gott om utrymme från rör till brännbart material?Cole123 skrev:Hej!
Tacksam för tips!
[bild] [bild]
Vet inte.Jonatan79 skrev:
Tittar jag in i hålet ser jag bara murat material.
Det har dock eldats i denna bastu sedan 80-talet utan att ha brunnit ner. Så jag är ej orolig. Jag tror det är murat från golv ända upp till denna plåt. För vattnet tar sig ingen vart än ner i murningen.
Men jag hade samma tanke som dej när jag såg rördragningen.
Det är dock högst sannolikt bra gjort, för ägaren som gjort allt innan var duktig hantverkare och elektriker. Bara bra jobb överallt. Men han gjorde inget i onödan, han var ej pedant.
Visste han att det var adekvat och skulle funka så var lösningarna goda nog. Lite så.
Tänk på att skorstenen expanderar på längden vid värme och att tätningen kan förstöras. Plåtslagaren som gjorde vår huv tätade mellan röret och kringliggande plåt men vid eldning var tätningen såklart 6 cm isär.
Edit: vår skorsten är 8 m så problemet blir ju mindre på en kortare.
Edit: vår skorsten är 8 m så problemet blir ju mindre på en kortare.
Redigerat:
Intressant!
6cm låter som brutal expandering
Detta är 350°C silikon och tål väl att sträckas 1cm typ.
Men kryper det ner vatten i murningen gör inget. Har ju varit öppet i 20 år. Det har dock gjort rörsvängen vid kaminen väldigt rostig.
6cm låter som brutal expandering
Detta är 350°C silikon och tål väl att sträckas 1cm typ.
Men kryper det ner vatten i murningen gör inget. Har ju varit öppet i 20 år. Det har dock gjort rörsvängen vid kaminen väldigt rostig.