354 läst · 5 svar
354 läst
5 svar
Hur tänka om tätskikt på gästtoalett
Funderar på att göra om min gästtoalett och behöver lite råd och information. Huset är ifrån 1967 och jag vet inte när gästtoaletten gjordes men utgår ifrån att det inte finns något tätskikt. Det finns bara en toalett, handfat och ingen golvbrunn. Har försökt att läsa på lite men förstår inte riktigt så jag hoppas att en vänlig själ i detta forum kan svara på mina frågor. Jag skall inte göra detta själv men jag vill förstå eftersom jag är "byggherre" när jag anlitar en firma. Gästtoaletten har en golvyta på 100 * 140 cm.
Golvet och väggarna
Tänkte ta bort befintligt klinker och lägga nytt klinker. Hur gör man? Jag vill bygga upp så lite som möjligt. Kan man ha tätskiktsfolie och sedan lägga klinker ovanpå eller skall det vara någon mer "produkt"? Om nu folie är en bra ide tänker jag att den skall gå upp ca 10 cm på väggarna. De gamla väggarna är nog vanliga normala gipsskivor. Det blir inte mycket fukt/ånga här inne. Hur hade ni gjort? Jag har tänkt att måla väggarna, dvs inget kakel. Behållit befintliga gipsskivor? Bestrukigt dem med någon produkt innan målning (grundfärg + målarfärg)? Om så, vilken?
Toaletten
Har tänkt att ta bort den gamla och sätta dit en vägghängdtoalett. Tänker TECE m Safteybag. Hur hade ni byggt "lådan" som döljer WC-fixturet? Hade ni använt våtrumsgips?
Tack snälla för hjälp!
Golvet och väggarna
Tänkte ta bort befintligt klinker och lägga nytt klinker. Hur gör man? Jag vill bygga upp så lite som möjligt. Kan man ha tätskiktsfolie och sedan lägga klinker ovanpå eller skall det vara någon mer "produkt"? Om nu folie är en bra ide tänker jag att den skall gå upp ca 10 cm på väggarna. De gamla väggarna är nog vanliga normala gipsskivor. Det blir inte mycket fukt/ånga här inne. Hur hade ni gjort? Jag har tänkt att måla väggarna, dvs inget kakel. Behållit befintliga gipsskivor? Bestrukigt dem med någon produkt innan målning (grundfärg + målarfärg)? Om så, vilken?
Toaletten
Har tänkt att ta bort den gamla och sätta dit en vägghängdtoalett. Tänker TECE m Safteybag. Hur hade ni byggt "lådan" som döljer WC-fixturet? Hade ni använt våtrumsgips?
Tack snälla för hjälp!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Om det är träbjälklag så behöver detta ofta förstärkas, för att det ska vara godkänt enligt dagens branschregler, med klinker.
Tätskiktsfolie i olika storlekar och samhörande limprodukter är normalt det som behövs innan man lägger klinker med fix.
Folie är bäst och det ska gå upp 5-10 cm på väggarna. Över uppviket gör man ofta en "golvsockel" av klinkerplattor.
1967 var det inte vanligt med gipsskivor utan t.ex. Treetex-skivor var vanligare. Oavsett så är det ju inte ovanligt att gips- och Treetex-skivor blir skadade när man tar bort det som sitter på skivorna nu.
Använd våtrumsgrund och -färg till väggarna så blir de lättare att hålla rena, jämfört med vanlig väggfärg.
I och med att du ska anlita en firma för renoveringen så specificera inte byggdetaljer för dem utan låt dem göra som de är vana så blir det billigast och bäst för dig. Exempel på detaljer som firman bör få bestämma är t.ex. skivor till väggar och WC-lådan. Däremot är det ju bra om du frågar hur de tänker göra och om du är osäker på om det är bra så fråga i forumet.
Tätskiktsfolie i olika storlekar och samhörande limprodukter är normalt det som behövs innan man lägger klinker med fix.
Folie är bäst och det ska gå upp 5-10 cm på väggarna. Över uppviket gör man ofta en "golvsockel" av klinkerplattor.
1967 var det inte vanligt med gipsskivor utan t.ex. Treetex-skivor var vanligare. Oavsett så är det ju inte ovanligt att gips- och Treetex-skivor blir skadade när man tar bort det som sitter på skivorna nu.
Använd våtrumsgrund och -färg till väggarna så blir de lättare att hålla rena, jämfört med vanlig väggfärg.
I och med att du ska anlita en firma för renoveringen så specificera inte byggdetaljer för dem utan låt dem göra som de är vana så blir det billigast och bäst för dig. Exempel på detaljer som firman bör få bestämma är t.ex. skivor till väggar och WC-lådan. Däremot är det ju bra om du frågar hur de tänker göra och om du är osäker på om det är bra så fråga i forumet.
Inget golvbjälklag utan betongplatta. Jag förstår inte riktigt resonemanget att det billigast o bäst för mig. Att någon kallar sig ”snickare” behöver inte betyda att de vet vad de gör. Som byggherre behöver jag ha koll på vad man gör och hur man gör. Hur ska jag annars veta att det blir rätt utfört? Garanti? Ger inte mycket för byggfirmors garantier då allt för många firmor läggs ned. Tack för svar om skivor o färg. Skulle dock vilja förstå hur lådan ska göras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Badrumsfirmor ska vara utbildade av BKR och av den tätskiktsleverantör de använder.
Det jag menar är att du kan få problem om du säger att gipsskivorna på väggen ska vara kvar och sen visar det sig att det inte finns några gipsskivor där eller att gipsskivorna har blivit så skadade att kostnaden för att spackla igen alla hål är högre än kostnaden för att byta ut skivorna. I det första fallet har du gjort en utfästelse om att det ska finnas gipsskivor på väggarna och om det då visar sig att det inte finns några så håller inte längre offerten utan det blir ett tilläggsarbete där firman lätt kan överdriva kostnaden eftersom du inte har något annat val än att välja att de ska göra om väggarna.
När det gäller WC-lådan kan det vara så att firman är van att arbeta med Lux-skivor för den typen av inbyggnader och om du då tvingar dem att jobba med något annat än Lux-skivor så behöver de lära om, vilket kan leda till fel och längre tid.
Jag vet inte om det är lämpligt att bara använda våtrumsgips till en WC-låda, det kan vara för klent. Men det finns många som har renoverat badrum och lagt ut bilder och text på varje steg i arbetet, dels i detta forum Badrum och dels i forumet Socialt och projekt.
Om du vill säkerställa att badrummet blir korrekt utfört enligt alla branschregler så anlitar du en besiktningsman som kommer ut och besiktigar 3 gånger under arbetets gång, innan resp. efter tätskikt och när allt är klart.
Det jag menar är att du kan få problem om du säger att gipsskivorna på väggen ska vara kvar och sen visar det sig att det inte finns några gipsskivor där eller att gipsskivorna har blivit så skadade att kostnaden för att spackla igen alla hål är högre än kostnaden för att byta ut skivorna. I det första fallet har du gjort en utfästelse om att det ska finnas gipsskivor på väggarna och om det då visar sig att det inte finns några så håller inte längre offerten utan det blir ett tilläggsarbete där firman lätt kan överdriva kostnaden eftersom du inte har något annat val än att välja att de ska göra om väggarna.
När det gäller WC-lådan kan det vara så att firman är van att arbeta med Lux-skivor för den typen av inbyggnader och om du då tvingar dem att jobba med något annat än Lux-skivor så behöver de lära om, vilket kan leda till fel och längre tid.
Jag vet inte om det är lämpligt att bara använda våtrumsgips till en WC-låda, det kan vara för klent. Men det finns många som har renoverat badrum och lagt ut bilder och text på varje steg i arbetet, dels i detta forum Badrum och dels i forumet Socialt och projekt.
Om du vill säkerställa att badrummet blir korrekt utfört enligt alla branschregler så anlitar du en besiktningsman som kommer ut och besiktigar 3 gånger under arbetets gång, innan resp. efter tätskikt och när allt är klart.
Nu förstår jag bättre hur du resonerar. Toaletten är väldigt liten "bara" 1,4 kvm golvyta. Jag tänkte att jag skulle fotodokumentera och eventuellt videofilma allt så att det finns dokumeterat vad som är gjort och hur det är gjort. Min tanke var att lära mig själv först, även om det är på lekmannivå. Så skriver jag ihop vad jag vill få det utfört. Då blir det lättare för "firman" att förstå vilka moment jag vill ha med i offerten. Sedan lägger jag lägger jag till en skrivelse ( har du gjort på detta sätt förut?, är detta ett sätt som du är OK med att jobba på? och Har du några andra synpunkter eller förslag på hur jobbet skall utföras?) Då blir de involverade och får godkänna innan start. Så trött på att höra, - Nej... just de momenten har vi inte med i vår offert... - Ja alltså så det är p.g.a. XYZ som din faktura har ett högre belopp än det vi kom överens om..." Har fått en offert från en sk badrumsfirma. 90 000 SEK ville de ha och i ärlighetens namn, jag har inte ens läst igenom offerten utan slog bort den direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 427 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 427 inlägg
Bra att du involverar firman i hur det ska göras.
Tyvärr tror jag att 90 000 kr inte är orimligt dyrt. Det tar några veckor att renovera även en gästtoalett och det är tidsödande att jobba i ett så litet rum.
Försök få tag på en firma som någon personligen kan rekommendera.
Liknande trådar
-
Hjälp mig tänka rätt med val av Plejdpuckar och strömställare
El -
Hur få (tillbaka) skiktning i ackumulatortankar? Calmarpanna + automix
Ved, Pellets, Flis -
Hur tänka kring elsladd som blivit spröd?
El -
Vad ska jag tänka på innan tätskikt? Hur slätt måste det vara?
Badrum -
Hur tänka kring för mycket marksten på tomten?
Trädgård allmänt