Hej! Vi har ett funkishus (byggt på 30-talet) och har bergvärme. Huset har tre våningar då källaren också är bebolig och vi funderar på hur vi ska säkra värmen om det blir strömavbrott på vintern. Vi kan ha mer än -30 här och det skulle ju bli olyckligt om strömmen går och är borta länge. Huset har tidigare haft vedpanna med den har de förra ägarna tagit bort, men murstocken finns ju kvar. Vi har även en öppen spis på markplan men där har inte eldats på länge och som vi förstod det så behövs det fläktar och allt möjligt för att ens kunna elda där om vi skulle välja att installera insatskamin. Och fläktar behöver ju ström.

Jag har lekt lite med tanken att installera en vedpanna i källaren, vet att min far eldar försiktigt i sin när strömmen är borta och tänker att få borde vi ju också kunna göra det? Men min fars hus är enplansvilla med källare, vårt är två och källare på det. Blir väl svårt att få upp värme i ett mycket större hus utan risk för att vattnet blir överhettat?

Har även lekt med tanken att installera en kamin på varje våning inklusive källaren. Men vette tusan hur man ska tänka kring skorstenen då. Och om det ens är vettigt. Men en vedspis (matlagningsmöjlighet och värme tillsammans är ju bra) i köket hade varit trevligt.

Jag tänker lite prepping nu, vill värma kåken och inte få köldskador på rör etc om det värsta händer...
 
Om värmesystemet är intakt sedan 30-talet borde det klara gå med en viss självcirkulation om man eldar i en vedpanna. Annars får man driva cirkulationspumpen med ett mindre batterilager som laddas med ett portabelt elverk. Moderna cirkulationspumpar är väldigt energisnåla som tur är.
 
J Josth skrev:
Om värmesystemet är intakt sedan 30-talet borde det klara gå med en viss självcirkulation om man eldar i en vedpanna. Annars får man driva cirkulationspumpen med ett mindre batterilager som laddas med ett portabelt elverk. Moderna cirkulationspumpar är väldigt energisnåla som tur är.
De flesta element är nog original i huset och har breda rör men en del är nyare med smala rör. Mer vet jag inte riktigt, kan inte så mycket om värmesystem och vad jag ska kolla efter. Men helt eloberoende blir man kanske inte då?

Min idé med kaminer är bara att förkasta?
 
Insats i såsen borde inte kräva fläktar/el. Sådan och en vattenmantlad kamin till källaren kanske skulle vara något?
 
Det finns fläktar som drivs av värmen från spisen/kaminen, såg det senast på Ö&B.
Sök på "kaminfläkt"
 
R reez skrev:
Insats i såsen borde inte kräva fläktar/el. Sådan och en vattenmantlad kamin till källaren kanske skulle vara något?
Tydligen behövs det för att rökkanalen där är trång. Men vi har inte tittat vidare på det själva än.

Vattenmantlad kamin, räcker sånt för hela stora huset?
 
När jag hade vattenmantlad kamin/panna på 22kw till en tank och sedan radiatorer, körde jag en vanlig lite större upc för kanske en tusing som batteribackup. Den hade jag till laddomatpumpen, styrningen och radiatorpumpen. Klarade sig några tim när det blev strömavbrott.

Men vill du har en riktig backup skulle jag gå på en kakelugn, byskeugnen eller liknande, då slipper du allt strul och kan dessutom sänka dina energikostnader när det är som jävligast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns fläktar som drivs av värmen från spisen/kaminen, såg det senast på Ö&B.
Sök på "kaminfläkt"
Men de är väl gjorda för att sprida värmen inne i huset? Inte för att driva röken genom skorstenen?
 
L LiAl01 skrev:
Men de är väl gjorda för att sprida värmen inne i huset? Inte för att driva röken genom skorstenen?
AHH, behövs det fläkt i en skorsten för att få ut röken, då har jag missförstått frågan.
Har aldrig sett något sådant...
 
G guggen skrev:
När jag hade vattenmantlad kamin/panna på 22kw till en tank och sedan radiatorer, körde jag en vanlig lite större upc för kanske en tusing som batteribackup. Den hade jag till laddomatpumpen, styrningen och radiatorpumpen. Klarade sig några tim när det blev strömavbrott.

Men vill du har en riktig backup skulle jag gå på en kakelugn, byskeugnen eller liknande, då slipper du allt strul och kan dessutom sänka dina energikostnader när det är som jävligast.
Jag tänker att jag vill klara strömavbrott på flera dagar. Ovanvåningen har nog inte förstärkt golv för någon tung pjäs så jag tänker att där får det vara något litet i så fall (och värme stiger ju uppåt så de andra våningarnas värmekällor hjälper väl till lite?) men på markplan har vi möjlighet för något tyngre. Men källaren... Den går i ett U, vette fasen om värmen kommer åt överallt om man bara har en kamin där.
 
D Dilato skrev:
AHH, behövs det fläkt i en skorsten för att få ut röken, då har jag missförstått frågan.
Har aldrig sett något sådant...
Ja så fick vi det förklarat åtminstone.
 
L LiAl01 skrev:
Ja så fick vi det förklarat åtminstone.
Men en sådan fläkt, rökgasfläkt, sätter man oftast ovanpå pipan på skorstenen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L LiAl01 skrev:
Jag tänker att jag vill klara strömavbrott på flera dagar. Ovanvåningen har nog inte förstärkt golv för någon tung pjäs så jag tänker att där får det vara något litet i så fall (och värme stiger ju uppåt så de andra våningarnas värmekällor hjälper väl till lite?) men på markplan har vi möjlighet för något tyngre. Men källaren... Den går i ett U, vette fasen om värmen kommer åt överallt om man bara har en kamin där.
Fast om du har en öppen spis.. den väger nog några hundra kilo, så kan du nog ersätta den med en kakelugn eller tex ett gjurjärnsmonster såsom byskeugnen.
 
G guggen skrev:
Men en sådan fläkt, rökgasfläkt, sätter man oftast ovanpå pipan på skorstenen.
Aha, och den är väl eldriven antar jag.
 
G guggen skrev:
Fast om du har en öppen spis.. den väger nog några hundra kilo, så kan du nog ersätta den med en kakelugn eller tex ett gjurjärnsmonster såsom byskeugnen.
Det är en sån som står ut från ett hörn nära murstocken, tror det blir för mycket åverkan att ta bort den. Alltså inte bara platt mot en vägg som man ser vissa ha det. Men bakom på andra sidan finns förstärkt golv för att ha något tyngre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.