Hej,
Vi skulle byta taklampa i förrådet och då vi tog ned den befintliga så upptäckte vi att sladdarna (en blå och en brun) blivit spröda närmast lampan. Den blir små sprickor i plasten om man böjer dem. Kan det ha blivit för varmt från lampan som orsakat detta? En bit längre upp på sladdarna, dvs närmare taket så ser det inte sprött ut.
Jag undrar om man behöver byta hela sladden, eller om det är ok att klippa bort det som ser sprött ut? Jag ska nog anlita en elektriker i vilket fall men ville höra lite vad som gäller. Huset är från 78, lampan såg rätt gammal ut.

Är det en lysrörsarmatur? Jag inbillar mig att dessa kan vara lite elaka mot plast. Är resten ok så är det inga problem att bara klippa bort det spröda.

Har säkert varit en för stark glödis i armaturen, krakelerad ledning bytes till närmsta dosa-

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Pratar du om en hängande lampa så är det ju enkelt att öppna hållaren och klippa bort den del av sladden som är spröd och sätta tillbaka...eller så byter man lampan mot nåt nytt.

Y Y-May skrev:
Hej,
Vi skulle byta taklampa i förrådet och då vi tog ned den befintliga så upptäckte vi att sladdarna (en blå och en brun) blivit spröda närmast lampan. Den blir små sprickor i plasten om man böjer dem. Kan det ha blivit för varmt från lampan som orsakat detta? En bit längre upp på sladdarna, dvs närmare taket så ser det inte sprött ut.
Jag undrar om man behöver byta hela sladden, eller om det är ok att klippa bort det som ser sprött ut? Jag ska nog anlita en elektriker i vilket fall men ville höra lite vad som gäller. Huset är från 78, lampan såg rätt gammal ut.
Det var en plafond med en glödlampa som satt med typ en sockerbit.
Vi ville sätta upp en ny lampa, det var därför vi började greja där.

Y Y-May skrev:
Det var en plafond med en glödlampa som satt med typ en sockerbit.
Vi ville sätta upp en ny lampa, det var därför vi började greja där.
Typiskt värmeproblem, en glödlampa inne i plafonden gör att värmen stannar kvar och "torkar ur" isoleringen på kabeln över tid.
Rätt vanligt att man satt i en starkare glödlampa än plafonden är designad för.

Tack, det känns ändå logiskt att det kan ha blivit för varmt i plafonden.
Vi har dock en likadan plafond i tvättstugan, borde man kolla till även den, dvs om det kan ha blivit för varmt och om det påverkat sladdarna?
Eller kan man tänka att det inte är ett så stort problem så länge den sitter där den sitter?

A
Det finns skyddsslang i silikon som tål värme att montera över ledningarna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Y Y-May skrev:
Tack, det känns ändå logiskt att det kan ha blivit för varmt i plafonden.
Vi har dock en likadan plafond i tvättstugan, borde man kolla till även den, dvs om det kan ha blivit för varmt och om det påverkat sladdarna?
Eller kan man tänka att det inte är ett så stort problem så länge den sitter där den sitter?
Foto på armaturen är bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.