Hejsan hemmafixare! Jag har ett problem med en lägenhet som jag köpte. Jag kollade inte kaklet under vasken utan antog att det var som resten av kaklet i badrummet... Det verkar som att någon har satt dit vit mosaik extremt fult och slarvigt. Det vita är ojämnt och ser verkligen hemskt ut.

Vad kan jag göra åt detta själv utan bygglov och hantverkare? Jag är student och har inte pengar för att anlita någon, men är relativt händig och vill gärna göra något själv åt detta. Kan man slipa ner det som är ojämnt så det inte sticker ut och sedan lägga kakel på kakel? Vad hade ni gjort?

• Ojämt och slarvigt installerat vit mosaik under vask i badrum, synliga spår av dåligt arbete och skador på kakel. Flaska står på vasken bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundet lagt vit mosaik under vask i dåligt skick, med ojämn yta och slarvig installation i en lägenhet.
    Skapa konto
  • Ojämnt satt vit mosaik under vask i badrum, visar spruckna och ojämna fogar med vit, grå och svart kakel. En tvål i en guldfärgad skål syns på vasken.
    Skapa konto
Jag har även funderat på att sätta ett större tvättställ "över" det. Kan man göra detta? Vad är era rekommendationer? Tycker även att resten av mosaiken i badrummet är jätteful. Hade velat ha vitt och tidslöst. Kan man måla, lägga kakel på kakel?

BirgitS
Det finns kakelfärg som man kan måla med.

Kakel är ju inte så billigt så kakla hela väggarna går på en hel del. Sen ser badrummet ut att vara så gammalt att det är frågan om det inte är bättre att spara pengarna till en riktig renovering.

• Gilla
litenargfågel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns kakelfärg som man kan måla med.

Kakel är ju inte så billigt så kakla hela väggarna går på en hel del. Sen ser badrummet ut att vara så gammalt att det är frågan om det inte är bättre att spara pengarna till en riktig renovering.
Har du någon kakelfärg som du rekommenderar?

Lägenheten lär jag bo i kanske 2-3 år till då vi vill i framtiden flytta till något som kan funka om man skaffar barn etcetera. Så det känns inte värt att renovera den. Renovering av badrum går väl på 100.000-200.000? Känns mycket om jag ändå inte tänker bo här så länge.

T
Målat kakel blir aldrig snyggt. Tror du är inne på rätt spår att sätta något som täcker om du bara ska bo där i två år. Leta efter nån snygg badrumsmöbel som skulle funka eller bli kreativ och sätt nån väggpanel eller liknande bakom kommoden.

• Gilla
litenargfågel och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
litenargfågel litenargfågel skrev:
Lägenheten lär jag bo i kanske 2-3 år till då vi vill i framtiden flytta till något som kan funka om man skaffar barn etcetera. Så det känns inte värt att renovera den. Renovering av badrum går väl på 100.000-200.000? Känns mycket om jag ändå inte tänker bo här så länge.
Det beror ju på var du bor. På många håll får man ju igen kostnaden för ett nyrenoverat badrum genom att priset åker upp med kring 200 000 kr eftersom köparen slipper renovera.

Det ser ju ut som att det vita mosaiken är nån typ av lappning/lagning när den avviker så mycket från resten av väggen.
Ett bredare handfat som monteras några cm högre säljer ju det mesta av den vita mosaiken, det kanske kan vara en billig lösning.

• Gilla
litenargfågel
  • Laddar…
BirgitS
Om man ska sätta upp ett nytt handfat/kommod, som inte kan sitta fast på exakt samma ställe som det gamla, så måste man veta vad det är för sorts vägg bakom kaklet. Det är ju så väldigt viktigt att det blir stabilt uppsatt så att det tål att någon tynger på det på något sätt. Det måste typ vara betong eller massivt trä som man skruvar fast det i. Hålen tätas med silikon.

• Gilla
litenargfågel
  • Laddar…
S
litenargfågel litenargfågel skrev:
Har du någon kakelfärg som du rekommenderar?

Sminka grisen blir aldrig kul. Ha det som det är (skitfult) eller gör en riktigt renovering. 3 år är ändå en jävligt lång tid att ha ett så fult badrum.

Vist, det ser väl inte ut som man skulle vilja. Skulle ändå säga att man kan få det att se helt ok ut och kanske tom charmigt, bara genom att skrubba fogarna med brunsåpa och fräscha upp. Som jag fattar det det inte aktuellt med en helrenovering av detta utrymme, men visst om detta är fallet så finns ju alla möjligheter.

• Gilla
litenargfågel
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Sminka grisen blir aldrig kul. Ha det som det är (skitfult) eller gör en riktigt renovering. 3 år är ändå en jävligt lång tid att ha ett så fult badrum.
Jo jag vet, håller med dig här. Men är student har nog inte möjlighet att renovera innan jag börjar jobba på riktigt. Bor inte heller i ett jättedyrt område så jag vet inte ens om jag får igen pengarna om jag skulle renovera.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Det ser ju ut som att det vita mosaiken är nån typ av lappning/lagning när den avviker så mycket från resten av väggen.
Ett bredare handfat som monteras några cm högre säljer ju det mesta av den vita mosaiken, det kanske kan vara en billig lösning.
Jo jag antar också det. Verkar som att det suttit något annat handfat där tidigare som de senare tog bort och satte dit ett annat och gjorde någon ful lösning. Men jag håller med, ska nog sätta ett större handfat över det. Slipper se det då iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.