Hej. Har ett element som endast är ljummet, medan de andra är varma. Har luftat det och det kommer endast vatten. Misstänker att (ventilen) är vajsing.
Hur tar jag bort regulatorn? Är det den översta muttern under regulatorn som håller den? Finns det risk att det kommer vatten om jag lossar den översta muttern under regulatorn?
Hur tar jag bort regulatorn? Är det den översta muttern under regulatorn som håller den? Finns det risk att det kommer vatten om jag lossar den översta muttern under regulatorn?
Översta kromade muttern, nej, det kommer inget vatten.
Det kan vara insticksröret som har lossnar/gott sönder/bortplockat som gör att inloppet kortsluts direkt med utloppet.
Ser även att det är ett enrörssystem.
Det kan vara insticksröret som har lossnar/gott sönder/bortplockat som gör att inloppet kortsluts direkt med utloppet.
Ser även att det är ett enrörssystem.
Tack för snabbt svar.Demmpa skrev:
Det gick bra att dra bort översta muttern och ta bort regulatorn. Har nu efter lite pussel lyckats lossa och dra ut (piggen) i ventilen. Återstår att se om värmen i elementet förändras.
AJABAJA inte dra i piggen, som en del säger. Knacka på den med skaftet på en mejlsel och sist med hammaren på sidan om ventilen. så det ruskar om ordentligt i ventilen.K källare skrev:
Okej, tack för tippsen. Jag började med att knacka från sidan och drog sedan i piggen, men inget hände. Fortsatte och knacka både från sidan och sedan uppifrån en bra stund och lyckades till slut dra ut piggen.
Är det risk att den gått sönder nu?
Är det risk att den gått sönder nu?
Vad menar du med "dra ut stiftet", drog du ut det bara någon mm, eller drog du ut det helt så det lossnade från packboxen?
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA
Det brukar sitta någon typ av låsring som håller stiftet på plats.
När ventilkäglan är i annat läge än fullt öppen så är det ofta systemtrycket på andra sidan packboxen, om stiftet då inte sitter kvar i packboxen så kommer det en stråle vatten ut ur hålet där stiftet satt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA
Det brukar sitta någon typ av låsring som håller stiftet på plats.
När ventilkäglan är i annat läge än fullt öppen så är det ofta systemtrycket på andra sidan packboxen, om stiftet då inte sitter kvar i packboxen så kommer det en stråle vatten ut ur hålet där stiftet satt.
Liknande trådar
-
Kan man få bort lukt från tryckimpregnerad syll utan att byta?
Grund & Markarbeten -
Ta bort radiator i lägenhet
Badrum -
Hur får man bort småfåglar under takpannor?
Miljö & Hälsa -
Kan jag ta bort den här spalten av lecablock eller är den bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bortrest, med stillastående fläkt utedel LVVP
Värmepumpar