5 288 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
Hur ta bort linolja från teakmöbel?
När våra en av våra positionsstolar i plast gick av under en måltid insåg jag och frun att det var dags för nya möbler. Vi hittade ett fint begagnat möblemang i teak som vi köpte.
Nu är det dags att olja in dem. Möblerna är behandlade med linolja och är idag lite klibbiga på vissa ställen. På vissa ställen finns det droppar som har halvt torkat osv. Jag vill istället för linoljan använda teakolja och behandla med men vet inte hur jag ska få bort linoljan!
Jag har provat att tvätta möblerna med Alcro målartvätt och det hjälpte nog till viss del men inte helt. Har provat balsamterpentin och det tog bort dropparna men teaken blev klibbig istället Därefter testade jag ett litet område med lacknafta men det verkade inte heller hjälpa.
Hur ska jag göra för att kunna olja mina möbler??
Nu är det dags att olja in dem. Möblerna är behandlade med linolja och är idag lite klibbiga på vissa ställen. På vissa ställen finns det droppar som har halvt torkat osv. Jag vill istället för linoljan använda teakolja och behandla med men vet inte hur jag ska få bort linoljan!
Jag har provat att tvätta möblerna med Alcro målartvätt och det hjälpte nog till viss del men inte helt. Har provat balsamterpentin och det tog bort dropparna men teaken blev klibbig istället Därefter testade jag ett litet område med lacknafta men det verkade inte heller hjälpa.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
det finns en remover för Teak jysk har den vill jag minnas sen vinns det skarpare biltema är det nog,samma som till trallenAgorazo skrev:När våra en av våra positionsstolar i plast gick av under en måltid insåg jag och frun att det var dags för nya möbler. Vi hittade ett fint begagnat möblemang i teak som vi köpte.