Hej,

2006 installerade jag en effectapanna med eco-brännare i mitt dåvarande hus. Sedan dess har det blivit skilsmässa, men min exfru bor kvar i huset och är frustrerad.

Åtminstone delvis på grund av en tveksam installation, kanske delvis också skorstenspipan behövs det en rökgasfläkt för att försäkra sig om att det inte ryker in.

Jag köpte en Injekt från Stjärnas, en 280 som har fungerat hyfsat, det ryker ju inte in i alla fall... Tanken med brännaren var att den skulle styra rökgasfläkten, eftersom den trycker ut 300 m3 luft i timmen är det ju inte så ekonomiskt att låta den stå på dygnet runt. Jag har hanterat den manuellt med stickpropp så länge jag bodde där, när det är kallt räcker draget till och eftersom jag har en stor acktank behövde jag starta pannan manuellt någon gång om dagen eller så höst och vår till solen började värma tillräckligt för att stänga av pannan.

När exfrun tog över fick de massor av problem med brännare, matning och allt annat. Installatören hävdade att rökgasfläkten var tvungen att gå jämt och någon utlovad styrning från brännaren kom aldrig in i mjukvaran. Hela förra vintern fick de köra på elpatron, sedan dess fungerar brännaren igen, men motorn till rökgasfläkten har givetvis gått efter att ha varit konstant på i ett halvår och nu kan de inte elda utan.

Efter alla miljoner problem och mängder av debiterade besök av installatören är de rätt trötta på skiten, dessutom sotar pannan något fruktansvärt, vilket jag tror beror på att fläkten suger för mycket luft trots dragluckan, jag tror inte att den orkar med luftflödet riktigt, för kraftig fläkt.

Så, frågan är hur man löser det där. En ny fläkt får de ju skaffa oavsett. Jag gillar idén med injektorfläktarna, men skall de ha en sådan får man ju trimma ner den så att den inte drar ut riktigt så mycket luft.

Egentligen borde de byta brännaren så de får en välfungerande. Det borde väl finnas pelletsbrännare med programmerbar rökgasfläktstyrning?

Idealet är ju att brännaren skickar ström till ett mellanrelä när fläkten skall gå och att logiken i brännaren går att ställa att fläkten bara skall gå i en kvart tills korrekt rökgastemp är uppnådd, då är det tillräckligt drag.

Det behövs i så fall (förutom ny brännare och ny fläkt) bara ett mellanrelä som ger fläkten 230v, vilket borde vara en så enkel installation att vilken installatör som helst fixar det?

Så, finns det brännare på marknaden som är driftsäkra, har vettiga garantitider, installatörer i göteborg och som dessutom har denna funktion?

Oerhört tacksam för svar!
Peo

borde man inte kunna sätta ett relä över termostaten på pannan? så att fläkten går så fort pannan ropar efter värme så startar fläkten, och när den har kommit upp i temp så stängs brännaren av och fläkten slutar snurra.

Egentligen borde det ju gå att sätta ett relä med tidsfördröjt avslag på en massa olika saker: matningen, termostaten, brännarens fläkt osv... Dock gissar jag att de flesta inte gillar om man tjyvkopplar i boxen...

sätt en termostat på rökröret så går fläkten så länge som brännaren går + den sunden de tar för rökröret att svalna.eller start via brännaren o stopp via rökgastemostat.....finns massor av lösnngar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.