Jag har slängt in en diskho (som grovvask) i mitt tvättrum. Avloppet ut från hon går rakt ned till en brunn.
Om jag bara spolar vatten i hon har jag inget problem men om jag fyller hon och sedan drar ut proppen så sväljer inte brunnen allt vatten utan det rinner ut på golvet.

Är en enkel ho från ikea med tillhörande vattenlås/avlopp.

Finns det något enkelt sätt att strypa utloppet? Tänker mig att det borde gå att sätta någon förminskning i slutet på röret som bara mynnar ut i brunnen.

• Gilla
Joacimz
  • Laddar…
En stor kulventil på avloppsledningen istället för "propp i hon" har vi och det går bra att bara öppna "lite" om man vill strypa flödet.

Jo, så ser ju en klassisk grovvask ut. Känns svårt att få till ihop med Ikeas delar, eller?

Hade det inte varit bättre att åtgärda brunnen? För det låter som att där är något fel med den.

P Prodigys skrev:
Hade det inte varit bättre att åtgärda brunnen? För det låter som att där är något fel med den.
Kan vara värt att kolla men tror inte det. Den sväljer vatten från dusch och handfat men inte vasken när man lyfter proppen när den är full.

Det behöver inte vara fel på brunnen. Det finns brunnar med både 50 och 75mm utlopp. Om man har badkar skall det vara 75mm. Att släppa ut på det sättet från en ho, är ju lite som att släppa ut från ett badkar.

Var ett badkar där tidigare men jag använde aldrig det. Brunnen är över 70 år gammal och ingen aning om vad den är dimensionerad för från början.
Som sagt skall kolla upp brunnen men troligt att jag måste minska flödet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.