2 741 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Hur stora träd är OK att fälla i taknocken?
Medlem
· Halland
· 4 093 inlägg
Håller på och röjer av tomten, inte mycket återstår nu och snart är det dags att börja gräva. Har en fundering vad gäller träd - hur mycket skall man röja? Jag har ett par rätt stora granar, typ 30 meter, som står jobbigt till. Samtidigt lutar dom inte så det gäller att dom falller åt rätt håll om man fäller dom. Annars faller dom på grannens garage.
Hur har ni andra gjort? Min oro är att granarna faller på huset vid en storm. Hur skall man se på saken? Fälla alla träd över en viss storlek om dom kan falla på huset?
Träden känns lite väl stora för att man skall garantera att dom faller åt rätt håll med hjälp av ett rep. Kanske grävaren kan hjälpa till genom att knuffa med skopan medans jag sågar? Fäller man träden skall det vara nu eftersom grävaren ändå skall rycka upp alla stubbarna.
Tar tacksamt emot era funderingar om vad man skall göra - fälla eller låta stå kvar. Träden i sig är friska och riskerar inte att falla av sig själva, utan det är i händelse av storm som det kan bli problem.
/Anders
Hur har ni andra gjort? Min oro är att granarna faller på huset vid en storm. Hur skall man se på saken? Fälla alla träd över en viss storlek om dom kan falla på huset?
Träden känns lite väl stora för att man skall garantera att dom faller åt rätt håll med hjälp av ett rep. Kanske grävaren kan hjälpa till genom att knuffa med skopan medans jag sågar? Fäller man träden skall det vara nu eftersom grävaren ändå skall rycka upp alla stubbarna.
Tar tacksamt emot era funderingar om vad man skall göra - fälla eller låta stå kvar. Träden i sig är friska och riskerar inte att falla av sig själva, utan det är i händelse av storm som det kan bli problem.
/Anders
Till att börja med så finns det ju folk som jobbar med att fälla träd. De kan ta ner träd där det är trångt om det behövs utan att skada husen runtomkring.
Om träden måste bort eller inte beror väl på hur friska de är. Ett stort sjukt träd, eller ett med dålig plats för rötterna är det väl bra att ta bort, att friska träd rasar omkull är ju ovanligt.
Tänk också på att alla träd du har hjälper till att hålla tomten torr. Fäller du väldigt många stora träs, så kan det bli blött på marken på din tomt, eftersom träden dricker många liter vatten varje dag.
Om träden måste bort eller inte beror väl på hur friska de är. Ett stort sjukt träd, eller ett med dålig plats för rötterna är det väl bra att ta bort, att friska träd rasar omkull är ju ovanligt.
Tänk också på att alla träd du har hjälper till att hålla tomten torr. Fäller du väldigt många stora träs, så kan det bli blött på marken på din tomt, eftersom träden dricker många liter vatten varje dag.
Det låter riskabelt att fälla träden på traditionellt sätt. Om du inte gillar att klättra i träd så bör du ta hjälp av ett proffs (eller en van fällare iaf) som pinebar skriver. De kapar trädet bit för bit och släpper ner så det aldrig blir tal om "fällning".
Medlem
· Halland
· 4 093 inlägg
Jo, grävare är nog det som ligger närmast till hands. Rep med talja har vi kännt lite på men det känns som att man måste upp rätt många meter för att få tillräcklig utväxling.anaitis skrev:
/Anders
Japp, en van skogshuggare är en ren njutning att se i arbete.
Nu bor jag på landet så jag har haft förmånen att se gamla Båkab:s linjearbetare i högsta hugg och de var rent ut sagt omänskliga på att fälla träd. Strunt samma i hur trädet såg ut. Det landade alltid där de ville ändå
En lagom stor grävare är en fin trädknuffare
Nu bor jag på landet så jag har haft förmånen att se gamla Båkab:s linjearbetare i högsta hugg och de var rent ut sagt omänskliga på att fälla träd. Strunt samma i hur trädet såg ut. Det landade alltid där de ville ändå
En lagom stor grävare är en fin trädknuffare
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Vissa använder bilen och tänker inte längre än näsan räcker.....
http://www.youtube.com/watch?v=bFvD_TeUwQM
http://www.youtube.com/watch?v=bFvD_TeUwQM