Hej!

Min rörmockare har dragit in rör genom väggen till en duschblandare. Jag tror att blandaren har ett cc mått på 160 mm. När jag mätte fick jag det till 165 mm. Hur stor tolerans är godkänd för att få en bra installation?

Jag har sett anpassningsbitar som gör att man kan justera det rätt mycket, gissningsvis +/- 10 mm. Det borde alltså inte vara någon fara.

Har du inget blandarfäste på väggen?

Toleransen i detta fallet är 0, är blandaren 160mm C/C så ska också rören komma ut på 160mm C/C...

stiges skrev:
Toleransen i detta fallet är 0, är blandaren 160mm C/C så ska också rören komma ut på 160mm C/C...
ähh ge dig nu

det finns blandarfästen som förlåter lite felmått utan att för den sakens skull inte passa med blandare eller att de skulle läcka efteråt

Toleransen är definitivt begränsad och av yttersta vikt. Det finns inte mycket att vinka på.
För det mesta flyttar rören på sig när man trycker dit blandarfästet. För att det inte ska springa läck gäller det att det inte flyttar sig allt för mycket.

drakhenke skrev:
ähh ge dig nu

det finns blandarfästen som förlåter lite felmått utan att för den sakens skull inte passa med blandare eller att de skulle läcka efteråt
Hur mycke felmått?? Vilket fabrikat???

Det finns passbitar som är exsentriska som gör att det går att justera från 5mm till 40!

En gång köpte jag en väldigt billig duschblandare på Hornbach. Tyvärr var det CC 150 mm och adaptrarna kostade mer än blandaren :x.

stiges skrev:
Hur mycke felmått?? Vilket fabrikat???
Vatette blandarfästen, Trio blandarfästen med upptill 5mm diff
det kan vara lite meckigt att få dit men det går med list :p

Får hålla tummarna att det fungerar. Det borde gå att böja pexrören lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.