Jag har ett skåp med liknande lås, det går lätt att öppna med en spetstång. Så har Du en sådan kan Du kanske spara in på en pryl.
 
J Johan456 skrev:
Nu är vi lite OT. Men du har fel, det sitter alltid en säkring före. I mätsrskåpet, nätägaren har osv. På industrin kan det handla om 50kA eller mer, det är lite annat tänk där men för de flesta irrelevant.
Mycket OT. Jag började diskussionen för jag trodde att TS hade löst sina problem, men sen fortsatte ju den diskussionen så den här OT-tråden kanske borde brytas ut i annan tråd.

I vilket fall, naturligtvis är det alltid avsäkrat i matande ände av inkommande kabel, men inte nödvändigtvis i centralen, vilket var vad jag avsåg. Om man har över 1,5 kA vid huvudbrytaren i centralen behöver man försäkra jfb på något sätt, det var alltså det jag avsåg. Inte att det inte sitter något i ställverket, eller ovanliggande central.
 
Säkringar inhandlade men gick bet på nyckel.
 
Hyfsat stor platt skruvmejsel tycker jag brukar funka bra
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
H
D DE73 skrev:
Jag betalar för 25A. Eftersom jag tycker 25A är lite överdrivet med en årsförbrukning på 8000kwh senaste året vill jag kontrollera att det stämmer att jag har det fysiskt.
Prata med leverantören av elen så kan de säkert råda dig. Har du 16 så får du inte ut mer än 16 oavsett om du har 25 i skåpet.
 
D
H HEM2121 skrev:
Prata med leverantören av elen så kan de säkert råda dig. Har du 16 så får du inte ut mer än 16 oavsett om du har 25 i skåpet.
Nej så är det inte. Det är därför det lönar sig för många fastighetsägare att fuska med passdelar.
 
H
D datja skrev:
Nej så är det inte. Det är därför det lönar sig för många fastighetsägare att fuska med passdelar.
Jag har frågat elbolaget och har fått det svaret.
 
H HEM2121 skrev:
Jag har frågat elbolaget och har fått det svaret.
Då lurade de dig. Sen har de väl någon anlitad kundtjänst med folk som antagligen inte har en aning om el utan svarar på frågor efter mallar och om frågan som din var lite ovanlig så säger de vad som faller in.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Prata med leverantören av elen så kan de säkert råda dig. Har du 16 så får du inte ut mer än 16 oavsett om du har 25 i skåpet.
Vad menar du med den meningen? Jag lyckas inte tolka den.
 
Har du kollat vad det sitter för passdel bakom säkringen eller bara kollat vilken säkring som sitter där? Det är passdelen som är grunden till vad du betalar i avgift inte vilken säkring som sitter där. Det kan sitta en passdel för 63A men endast en 10A säkring men du måste ändå betala för 63A nätavgift.
 
H
L lbgu skrev:
Då lurade de dig. Sen har de väl någon anlitad kundtjänst med folk som antagligen inte har en aning om el utan svarar på frågor efter mallar och om frågan som din var lite ovanlig så säger de vad som faller in.
Den varianten vet jag, det var en person som kan det. Kanske olika i olika kommuner hur det är möjligt att genomföra.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med den meningen? Jag lyckas inte tolka den.
Ring till en eltekniker, alt. Chefen på ditt elbolag dvs. nätägaren.
 
Varför skulle jag göra det? Tror du att de förstår din mening?
 
  • Gilla
Nus73 och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Den varianten vet jag, det var en person som kan det. Kanske olika i olika kommuner hur det är möjligt att genomföra.
Du kan inte på allvar mena att du har en elleverantör som begränsar så att du inte kan få ut fler ampere på en fas än vad du har abonnemang för.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vad är detta för boende?

3,5 år och man vet inte vart huvudsäkringarna sitter, hur man kommer åt dem och hur många A det är samt inga säkringar på reserv.

Sen är det fuffens hos grannens mätare också.

Skulle jag sitta i styrelsen så skulle jag också proppa med 25A i förebyggande för att slippa samtal om att det är mörkt inne för de har gjort en espresso och rostat bröd på samma fas för sjunde dagen på veckan.

Säkra ner till 16A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.