Var det så han menade? ”Har du 16” ska det alltså tolkas som ”Har du 16A abonnemang”?
Det var så långsökt att jag inte lyckades tolka det så.

Det finns ingen möjlighet till strömbegränsning i mätaren eller någon annanstans i elsystemet.
Däremot lär väl nätägaren reagera om man drar mer ström än vad huvudsäkringen borde tåla.
 
H HEM2121 skrev:
Prata med leverantören av elen så kan de säkert råda dig. Har du 16 så får du inte ut mer än 16 oavsett om du har 25 i skåpet.
Som sagt det är vilken säkring som sitter i som begränsar strömmen man kan få ut, i alla fall om den inte är så hög att transformator och nät inte räcker till.
 
H
L lbgu skrev:
Du kan inte på allvar mena att du har en elleverantör som begränsar så att du inte kan få ut fler ampere på en fas än vad du har abonnemang för.
Det svaret har jag fått från en person är insatt, har ingen som helst anledning arr tvivla på honom.
 
Sen om man har en 16A huvudsäkring så krävs det en bit över 20A för att säkringen ska riskera att bryta strömmen.
 
H HEM2121 skrev:
Det svaret har jag fått från en person är insatt, har ingen som helst anledning arr tvivla på honom.
Även insatta personer kan ha fel, men antagligen har han missförstått dig på något sätt eller tvärtom.
 
H
E elmont skrev:
Som sagt det är vilken säkring som sitter i som begränsar strömmen man kan få ut, i alla fall om den inte är så hög att transformator och nät inte räcker till.
Javisst men ar du abonnemang för 16 så får du inte ut för 25. Dem uppgiften har jag fått från en person som kan det. Det var heller ingen fråga som var ställd utifrån eget intresse. Det fanns då heller intresse för den personen arr säga något som inte stämmer.
 
H
L lbgu skrev:
Även insatta personer kan ha fel, men antagligen har han missförstått dig på något sätt eller tvärtom.
Nej, frågan var klar och även svaret.
 
Nej, det är fel. Det finns inget som kan begränsa strömmen.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det svaret har jag fått från en person är insatt, har ingen som helst anledning arr tvivla på honom.
Ja, antingen har du missuppfattat eller så har personen missuppfattat dig. Står det 16A på ditt abonnemang och du stoppar i en 25A säkring så kan du dra på 25A och lite till då säkringen tål hygglig överlast länge.
 
Sen finns det visserligen en servissäkring. Men den brukar vara högre.
 
H
J Johan456 skrev:
Ja, antingen har du missuppfattat eller så har personen missuppfattat dig. Står det 16A på ditt abonnemang och du stoppar i en 25A säkring så kan du dra på 25A och lite till då säkringen tål hygglig överlast länge.
Vi har skilda uppfattningar. Vi kommer inte längre än så med detta.
 
H HEM2121 skrev:
Nej, frågan var klar och även svaret.
Då hade han fel. Påståendet är så dumt att jag har svårt att ta det på allvar. Men fel är det. Synd vi inte är i samma rum, har en känsla att jag kunnat tjäna en del på vadslagning med dig ;)
 
H
L lbgu skrev:
Då hade han fel. Påståendet är så dumt att jag har svårt att ta det på allvar. Men fel är det. Synd vi inte är i samma rum, har en känsla att jag kunnat tjäna en del på vadslagning med dig ;)
Eller inte;):crysmile:
 
Jo, det är definitivt fel.
 
Hm, konstigt. Alla andra kör på fel sida vägen, sicka stolpskott! Min kompis morsa sa att jag skulle köra på denna sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.