Då får du be den som utfört installationen (eller vilken auktoriserad installatör som helst) att dom skickar in en ändringsanmälan.
 
Tipsa gärna grannarna, de har sannolikt samma fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tipsa gärna grannarna, de har sannolikt samma fel.
Grannen hade också 20A i skåpet men betalar för 25A
 
D DE73 skrev:
Grannen hade också 20A i skåpet men betalar för 25A
Det kanske är läge att ta installatören i örat.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Flyttade hit när det var nybyggt för 3,5 år sen. Lite surt att ha betalat ca 1000kr/år för mycket.
 
Men du har ju vetat att du betalat för 25A, eller hur? Så du kan väl inte skylla på någon annan
 
E elmont skrev:
Men du har ju vetat att du betalat för 25A, eller hur? Så du kan väl inte skylla på någon annan
Jag har tagit för givet att byggherren har rapporterat rätt säkring till nätägaren när huset byggdes. Blir även lite annan situation när det är en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Men du har ju vetat att du betalat för 25A, eller hur? Så du kan väl inte skylla på någon annan
Nja, här kan man nog kanske göra det. Jag tycker det är anmärkningsvärt att det är fel på en så ny anläggning som rimligen inte ändrats alls sedan uppförandet, åtminstone inte i denna del.

Jag hade nog frågat styrelsen om det inte var läge att driva detta mot installatörer eller byggentreprenören beroende på entreprenadform. Är det många bostäder med samma fel blir det en rätt stor slant.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den kan bryta upp till 6000A. Den ska klara att leda 25A kontinuerligt.
Nej, en jordfelsbrytare klarar sannolikt inte av att bryta mer än 1500 A, åtminstone är det provningsstandardens nivå för centralmonterade apparater som de tillverkare jag känner till hänvisar till. Hur mycket den kan bära vet jag dock inte; men sannolikt inga 6 kA, utan snarare kanske 3-3,5 gånger 1,5 kA
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Den är godkänd för en kortslutningsström på 6kA i alla fall.
 
tommib
Tekniska egenskaper hos Hager säger Slut/brytförmåga 630 A.

https://hager.com/se/katalog/produkt/cda425r-jordf-br-4-p-25a-30ma

Posten under heter dock Klassad villkorlig kortslutningsström Inc enl EN 61008-1 och där anges 6 kA.

Stötströmshållfasthet (8/20 µs) anges till 0,25 kA.

Jag skulle gissa (vilket är dumt, snart kommer någon med rätt svar) på att stötströmshållfastheten är vad den klarar utan att garanterat vara grillad efter. Brytförmågan är vad de lovar att den kan bryta bort vid fel. Inc har jag ingen aning om.
 
En jordfelsbrytare föregås alltid av en säkring eller dvärgbrytare. I detta fall av en 6kA dvärgbrytare. Den kommer frånkoppla och skydda jordfelsbrytaren. Kortslutningsströmmen uppgår dock inte i detta fall till i närheten av 6kA.
 
En 6kA dvärgbrytare skulle jag vilja se. Har du en bild?
 
  • Gilla
xtrooooper
  • Laddar…
Märkkortslutningsbrytförmågan. Trodde jag verkligen att du skulle förstå.

Däremot ser jag när jag tittar på TS bild att där är 10kA dvärgbrytare.
 
J Johan456 skrev:
En jordfelsbrytare föregås alltid av en säkring eller dvärgbrytare. I detta fall av en 6kA dvärgbrytare. Den kommer frånkoppla och skydda jordfelsbrytaren. Kortslutningsströmmen uppgår dock inte i detta fall till i närheten av 6kA.
Exakt, men normalt sitter jordfelsbrytaren efter endast en huvudbrytare utan strömbegränsning i en central, och om man (nu är vi mer i industri- eller sjukhustillämpningar) har en kortslutningsström i centralen på mer än omkring 1500 A behöver man ha en inkommande huvudsäkring före jordfelsbrytarna. Det tror jag inte är så vanligt, och jag tror det missas ofta. Det går bra eftersom felet normalt uppstår långt från centralen vilket begränsar kortslutningsströmmen, men vid kortslutning i centralen kommer jordfelsbrytaren att gå sönder om den inte försäkras med något som begränsar strömmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.