Med tanke på att det är effektavgifter på gång som många gånger tar bort kostnadsskillnaden på huvudsäkringen kan det vara lämpligt att sitta still i båten.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Om Du ska ändra säkring eller inte har jag inga synpunkter på. Däremot tycker jag att Du ska ta reda på vart dom sitter.
Kan vara skönt att veta om det skulle gå en huvudsäkring en mörk och kall kväll. ( och köp några att ha i reserv)
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Ska ta reda på var huvudsäkringarna sitter. Jag får fråga styrelsen. Är huvudsäkringar alltid keramiska med smältkropp? Vill mest kontrollera att det inte är fel rapporterat så att jag betalar för 25A men har mindre.
 
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att det är effektavgifter på gång som många gånger tar bort kostnadsskillnaden på huvudsäkringen kan det vara lämpligt att sitta still i båten.
Var kan jag läsa mer om detta?
 
tommib
D DE73 skrev:
Är huvudsäkringar alltid keramiska med smältkropp?
I praktiken ja.

D DE73 skrev:
Var kan jag läsa mer om detta?
I valfri dagspress, men specifika detaljer får du från din nätägare. Denna kan vara skiljd från ditt elhandelsbolag. När du hittar din mätare står det ett ID-nummer på den (låååångt). Detta kan du använda för att ta reda på vem din nätägare är. Tror att du kan söka på adress också.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Ska ta reda på var huvudsäkringarna sitter. Jag får fråga styrelsen. Är huvudsäkringar alltid keramiska med smältkropp? Vill mest kontrollera att det inte är fel rapporterat så att jag betalar för 25A men har mindre.
Klart du kan fråga styrelsen, men jag tror att det räcker att fråga närmsta grannen för att få svar.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Klart du kan fråga styrelsen, men jag tror att det räcker att fråga närmsta grannen för att få svar.
Menar du att jag ska fråga grannarna om var säkringarna finns eller om säkringarna har 25A?
 
Var de är.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Har du fått någon faktura från nätägaren står där vilken huvudsäkring du har.

Edit: Snarare vad du betalar för.
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Har du fått någon faktura från nätägaren står där vilken huvudsäkring du har.

Edit: Snarare vad du betalar för.
Jag betalar för 25A. Eftersom jag tycker 25A är lite överdrivet med en årsförbrukning på 8000kwh senaste året vill jag kontrollera att det stämmer att jag har det fysiskt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den kan bryta upp till 6000A. Den ska klara att leda 25A kontinuerligt.
Ja, helt rätt, jag formulerade mig lite fel...

Man kan väl säga som så att har man max 25A i huvudsäkring så fungerar denna JFB märkt 25A utmärkt men har man större huvudsäkring så behöver man en jordfelsbrytare klassad för en högre ström.
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
tommib
D DE73 skrev:
Jag betalar för 25A. Eftersom jag tycker 25A är lite överdrivet med en årsförbrukning på 8000kwh senaste året vill jag kontrollera att det stämmer att jag har det fysiskt.
Ja, det är en indikation men även förbrukningsmönstret spelar roll. Om du har för vana att laga mat, tvätta, torktumla och ladda en elbil samtidigt så kan du behöva högre huvudsäkringar pga den momentana förbrukningen trots att du totalt sett inte använder så mycket energi över ett år. Detta går bra att räkna på.

Generellt behöver man tänka till lite mer med 16 A huvudsäkringar än med 25 A men i praktiken är det troligen ett väldigt litet problem. Det är väl just elbilsladdning som tillkommit som kan stöka till det lite.
 
  • Gilla
BjörnJonsson och 3 till
  • Laddar…
Sitter ett skåp på trottoaren utanför varje hus. Skulle det kunna innehålla mätare och huvudsäkringar?
 
  • Elutrustning märkt "Kabeldon" med varningssymbol, natt, ute, våt yta, omgiven av vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där har du ditt mätarskåp bara öppna och kolla vilken storlek som sitter i. Ett extremt bra val av skåp också kan du hälsa BRF-styrelsen som ofta är i skottlinjen i många trådar här. :)
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Tittade i skåpet och det är blå 20A säkringar och är märkt max 20A. Alltså betalar jag för mycket.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.