hur stänger man av vattnet för byte av cirkulationspump och det sitter en ups 15-35 kan man sätta dit någon annan 🙄
 
  • Industriellt pannrum med rör, ventiler, pumpar och reglage. Slitna verktyg och hink synliga. Fokus på underhåll och infrastruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Ser ju ut som du har små avstängningar både alldeles före och alldeles efter cirkulationspumpen. Men de kan tyvärr börja läcka efteråt. Grundfos sajt borde ha en tabell över vilka pumpar som kan ersätta din nuvarande.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
ibland brukar där vara avstängningar över o under pumpen
 
Du kan frysa röret med frysspray. Vattnet måste vara stillastående för de ska funka och mycket spray. Ganska omständligt me går. Jag skulle nog acceptera att du får tömma systemet över pumpen sen sätter du in 2 avstängningsventiler så det går lätt nästa gång du ska byta pump

Såg också avstängsningsventilerna nu så de är redan lungt
 
konstigt jag kan inte se avstängnings kranen
 
Du har ventiler här. Är det inte den på bilden du syftar på? Det är ju en Grundfos.
Industriell utrustning med rör, mätare och ventiler i ett maskinrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Tyvärr har de en tendens att börja läcka om man pillar på dem.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Där har du avstängningen. Måste till en skruvmejsel el. liknande som passar i spåret för att stänga

Edit. Tvåa på den...
 
  • Närbild på rör och komponenter, möjligen i ett värmesystem eller industrimiljö, med fokus på anslutningar och armaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja nu ser jag bara att skruva in skruven för att stänga då Tackar
 
Nej, vrid ett kvarts varv.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Det är kulventil så den ska vridas 90° som sagt. Men det brukar gå tungt så se till att använda nyckel som verkligen passar. Insex och flat brukar det vara. Det går lätt sönder.
 
Jag får det till att det är en pump som är 130mm lång med 25gänga. Det finns många pumpar som passar. Vill man köra med grundfos är alpha 2 ett vettigt alternativ. Men det finns billigare varianter också.

Många tillverkare har ersättningstabeller.
 
Japp en flat mejsel ska ju passa ska testa när jag kommer hem har denna pump något ned värmen på duschen att göra
 
Nej, det har den inte.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Finns det reservdelar att köpa till den pumpen snurrar inte
 
M matshd64 skrev:
Finns det reservdelar att köpa till den pumpen snurrar inte
Ta av locket i änden på pumpen finns en spår där som du kan vrida på Kan va så att pumpen kärvar efter att kanske stått still i sommar
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.