I vårat hus så verkar det som att badrum och sovrum ligger på samma rumsstyrning så jag vill testa att stänga ena slingan.

Men hur gör jag de på fördelaren? Misstänker att det är mässingsskruven under dom blå hattarna där skyltarna hänger men är osäker.

Mvh Jimmy
 
  • Fem slingor i ett fördelarsystem för golvvärme, märkta med etiketter. Mässingskruvar och blåa hattar syns ovanpå varje slinga, som Jimmy nämner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prova med att ta bort ställdonet på den slinga som ska stängas. Det är nog en form av snäppfäste på att trycka in för att lossa. Nu är dom påverkde för att vara öppna, blå markering syns.
 
Krilleman
Du har en äldre golvvärmefördelare från LK Systems.
Närmare bestämt VKF-i tillverkad mellan 1993-2010.

Och mycket riktigt kan du stänga av flöden på separata slingor med insexskruven i framkant på den övre fördelaren.

Men är dessa injusterade ska man alltid notera hur många varv det är tills stopp.
Sen när du är klar öppnar du lika många varv. 👍👍

Anvisningen hittar du här, kanske passande kvällsläsning:
https://www.lksystems.se/download/68900/lk_varmekretsfordelare_vkf_2007-01.pdf?1725301918155

Texten 'LK Värmekretsfördelare VKF-i' mot en vit bakgrund.

Bild på en äldre golvvärmefördelare från LK Systems med flera anslutningar. Den övre fördelaren har runda justeringsskruvar i blå och röda färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
J jonaserik skrev:
Prova med att ta bort ställdonet på den slinga som ska stängas. Det är nog en form av snäppfäste på att trycka in för att lossa. Nu är dom påverkde för att vara öppna, blå markering syns.
Hmm. Slingan öppnas väl om man tar bort ställdonet? I alla fall på min LK-fördelare, men den här ser äldre ut.
 
Om man tar bort ställdonet så kan man manuellt trycka ner stiftet/ventilspindeln för att stänga ventilen.
Man kan tex lägga något på stiftet och ta en slangklämma runt fördelaren för att hålla ner stiftet länge.
 
Det stämmer som ni säger, stiftet går i topp när jag tar bort donet. Tack för tipsen i alla fall. Får ge mig på mässingsskruven imorgon. Och testa där istället
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.