Jag vet att det finns många liknande trådar och information på nätet, har läst vad jag kan men får ändå inte till det. Vi bor i radhus (2014) med golvvärme i nedervåning och radiatorer på övervåning och har mycket varmare på övervåningen än nedervåningen. Värmen kan också pendla rätt mycket från dag till dag, vet inte om det beror på väderomslag och systemets omställning eller att inställningarna inte är rätt. Uppe får vi 23-24° och nere 21-22°, skulle vilja att det så långt som möjligt är lika svalt på övervåningen eller som minst vända på värdena. Varmaste rummet i huset med god marginal är klädkammaren dit värmen från centralen kommer upp till radiator.
Reglercentralen är inställd på 20°, den har jag stegvis sänkt från tidigare 22°.
Samtliga termostater på radiatorerna är helt öppna, har läst att det ska vara så flera gånger men är osäker på om det är lika aktuellt med fjärrvärme?
Samtliga termostater till golvvärmen är inställda på 23°.
Var ska jag börja? Ska reglercentralens temperatur och termostaternas temperatur matcha? Vad innebär 23° på rumstermostaten i relation till reglercentralens värde?
Vad jag förstår är trycket normalt, alla radiatorer är varma på ovansidan och kallare på undersidan, samtliga ventiler öppnar sig om jag höjer termostaterna till max.
Bifogar bild på centralen samt en golvlucka där ventilerna sitter, vet inte hur fläkten styrs men den går igång när en termostat kallar på värme.
Reglercentralen är inställd på 20°, den har jag stegvis sänkt från tidigare 22°.
Samtliga termostater på radiatorerna är helt öppna, har läst att det ska vara så flera gånger men är osäker på om det är lika aktuellt med fjärrvärme?
Samtliga termostater till golvvärmen är inställda på 23°.
Var ska jag börja? Ska reglercentralens temperatur och termostaternas temperatur matcha? Vad innebär 23° på rumstermostaten i relation till reglercentralens värde?
Vad jag förstår är trycket normalt, alla radiatorer är varma på ovansidan och kallare på undersidan, samtliga ventiler öppnar sig om jag höjer termostaterna till max.
Bifogar bild på centralen samt en golvlucka där ventilerna sitter, vet inte hur fläkten styrs men den går igång när en termostat kallar på värme.
Golvvärmen ser ut att vara någon typ av luftburen golvvärme i bjälklaget.N nymvik skrev:
I ett värmesystem som är rätt injusterat så bör termostaterna vara inställda/injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.N nymvik skrev:
På så sätt så stryps flödet bara när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
För bästa driftekonomi & temperaturreglering så bör följande steg genomföras,
Steg1, injustering av förinställningen på varje radiator mm så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet. Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.
Steg2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen), på så sätt regleras framledningstemperaturen optimalt.
Steg3, montering och injustering av termostaterna.
Drifttemperatur över en radiator, är det deltat mellan varmaste och kallaste punkt, mätt på radiatorns yta?Demmpa skrev:
Vilken praktiskt förändring i centralen innebär det? Antar att ändring av reglercentralens inställda värde är en parallellförskjutning. Förstår dock fortfarande inte hur jag ska tolka det värdet i relation till golvvärmens termostater.Demmpa skrev:
Ja, difftemperatur är skillnaden mellan varmaste och kallaste punkten.N nymvik skrev:
Jag brukar mäta på inkommande och utgående rör (på tvårörsystem, på enrörssystem är det knöligare).
Om det blir någon förändring i reglercentralen eller inte beror på hur den är inställd idag.N nymvik skrev:
Varje reglercentral/hus har sina egna värden/egenskaper, man kan grovinställa reglercentralen med generella värden men finjusteringen är individuell.
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen ändras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
Det är delvis två olika system.N nymvik skrev:
Du kan aldrig få det varmare inne än vad framledningstemperaturen medger oberoende hur högt du ställer rumstermostaten.
Däremot kan du sänka temperaturen i rummet genom att sänka inställningen på rumstermostaten.
För att centrala reglersystemet ska kunna veta vilken faktisk temperatur det är inomhus så måste det finnas en innegivare monterad/inkopplad. Utan innegivare så antar reglercentralen att det är en viss innertemperatur när det är en viss framledningstemperatur vid aktuell utetemperatur och i förhållande till kurvinställningen.
Tack för utförliga svar. Någon innegivare har jag inte sett, endast utegivare. Men jag ska gå igenom allt igen med början i radiatorerna och se om det blir bättre.Demmpa skrev:Ja, difftemperatur är skillnaden mellan varmaste och kallaste punkten.
Jag brukar mäta på inkommande och utgående rör (på tvårörsystem, på enrörssystem är det knöligare).
Om det blir någon förändring i reglercentralen eller inte beror på hur den är inställd idag.
Varje reglercentral/hus har sina egna värden/egenskaper, man kan grovinställa reglercentralen med generella värden men finjusteringen är individuell.
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen ändras om rumstemperaturen är konstant hög/låg oberoende utetemperaturen.
Det är delvis två olika system.
Du kan aldrig få det varmare inne än vad framledningstemperaturen medger oberoende hur högt du ställer rumstermostaten.
Däremot kan du sänka temperaturen i rummet genom att sänka inställningen på rumstermostaten.
För att centrala reglersystemet ska kunna veta vilken faktisk temperatur det är inomhus så måste det finnas en innegivare monterad/inkopplad. Utan innegivare så antar reglercentralen att det är en viss innertemperatur när det är en viss framledningstemperatur vid aktuell utetemperatur och i förhållande till kurvinställningen.