Jag har sökt och hittat ett antal trådar om hur man spacklar ett ytterhörn i detta fora. Fick tips om ungefär alla metoder som finns.

Hur gör man det smidigast i dag som halvglad amatör?

-Ska hörnen skäras eller ska profil spacklas in i fasning?
-Finns duglig profil hos lokala Byggm. eller Biltem.?
-Fäster man lämpligen profil från ovan listade åf med lim, skruv eller klammer?

Tack på förhand!
 
Jag har använt både pappersremsa gjord för ytterhörn, samt en pappersremsa med aluminium på. resultaten har blivit ungefär det samma, men aluminium hörnet är ju såklart starkare, känns rejält.

Lägg på ett tunt lager spackel och tryck dit remsan, spackla sedan över.
Jag satte skivorna med spackelfasen mot hörnen, fungerade bra.

EDIT: Jag köpte remsa på byggmax och det var klisterremsa kom jag på, så den var bara att klämma dit.

mvh En glad hobbysnickare
 
coconut
Jag använde hörnskydd med vattenaktiverat lim på mina ytterhörn. Skar bort fasningen och sen på med ett hörnskydd, låta det torka och sen spackla in det.

Köpte hörnskydden på både Bauhaus och Hornbach. Kallas för aquabead
 
Ok, stort tack för svar. 1-1 för skära kan mot inte skära kant än så länge.
 
  • Gilla
parwe och 1 till
  • Laddar…
T
Aquabead i infasningen, alla gånger.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Köpte en profil som jag skruvade fast i hörnen utan att skärma bort infasning. Spacklade sedan upp hörnet. Blir ju i princip perfekt avstånd på profilen och infasningen!
 
Tack för all feedback!
 
Aquabead är det du söker!
 
R Robert-san01 skrev:
Aquabead är det du söker!
är den inte svår att få in i hörnet utan att tejpen fastnar före?
 
Cheesen
Det är inte så noga. Sätt en snygglist istället, hörnet klarar barn och högljudda fester samt ser mycket trevligare ut.
Hörn med snygglist som döljer skada på väggen, vid sidan av akvarium och träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har elva ytterhörn i huset och hade nog fått spunk om man inte listat.
Vit snygglist i ett hörn av ett rum med mindre skada som döljs av listen, intill en högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden ovan ser man en typisk skada som blivit jätteful om det var spacklat och målat, nu syns den knappt i listen och är enkel att fixa.
 
S Slägggan skrev:
Här har du en kille som kan lära dig allt du behöver veta om spackling! Må vara från Kanada men teknikerna som han lär ut är fantastiska

[länk]
Utan att en trycka på länken, så håller jag med om att Vancouver carpenter är skicklig.

Men gällande ytterhörn, jag är enligt mig helt värdelös på att spackla gips. Och jag har kört med hörnförstärkningar både metall och plast.
Och även om man är dålig på att spackla så får.man till det riktigt bra
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det är inte så noga. Sätt en snygglist istället, hörnet klarar barn och högljudda fester samt ser mycket trevligare ut.
[bild]
Har elva ytterhörn i huset och hade nog fått spunk om man inte listat.
[bild]
På bilden ovan ser man en typisk skada som blivit jätteful om det var spacklat och målat, nu syns den knappt i listen och är enkel att fixa.
med en metallprofil inspacklad på hörnet hade det ju inte blivit något märke alls.....
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.