Jag har sökt och hittat ett antal trådar om hur man spacklar ett ytterhörn i detta fora. Fick tips om ungefär alla metoder som finns.
Hur gör man det smidigast i dag som halvglad amatör?
-Ska hörnen skäras eller ska profil spacklas in i fasning?
-Finns duglig profil hos lokala Byggm. eller Biltem.?
-Fäster man lämpligen profil från ovan listade åf med lim, skruv eller klammer?
Tack på förhand!
Hur gör man det smidigast i dag som halvglad amatör?
-Ska hörnen skäras eller ska profil spacklas in i fasning?
-Finns duglig profil hos lokala Byggm. eller Biltem.?
-Fäster man lämpligen profil från ovan listade åf med lim, skruv eller klammer?
Tack på förhand!
Jag har använt både pappersremsa gjord för ytterhörn, samt en pappersremsa med aluminium på. resultaten har blivit ungefär det samma, men aluminium hörnet är ju såklart starkare, känns rejält.
Lägg på ett tunt lager spackel och tryck dit remsan, spackla sedan över.
Jag satte skivorna med spackelfasen mot hörnen, fungerade bra.
EDIT: Jag köpte remsa på byggmax och det var klisterremsa kom jag på, så den var bara att klämma dit.
mvh En glad hobbysnickare
Lägg på ett tunt lager spackel och tryck dit remsan, spackla sedan över.
Jag satte skivorna med spackelfasen mot hörnen, fungerade bra.
EDIT: Jag köpte remsa på byggmax och det var klisterremsa kom jag på, så den var bara att klämma dit.
mvh En glad hobbysnickare
Ok, stort tack för svar. 1-1 för skära kan mot inte skära kant än så länge.
Tack för all feedback!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Aquabead är det du söker!
Det är inte så noga. Sätt en snygglist istället, hörnet klarar barn och högljudda fester samt ser mycket trevligare ut.
Har elva ytterhörn i huset och hade nog fått spunk om man inte listat.
På bilden ovan ser man en typisk skada som blivit jätteful om det var spacklat och målat, nu syns den knappt i listen och är enkel att fixa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ovan ser man en typisk skada som blivit jätteful om det var spacklat och målat, nu syns den knappt i listen och är enkel att fixa.
Utan att en trycka på länken, så håller jag med om att Vancouver carpenter är skicklig.S Slägggan skrev:
Men gällande ytterhörn, jag är enligt mig helt värdelös på att spackla gips. Och jag har kört med hörnförstärkningar både metall och plast.
Och även om man är dålig på att spackla så får.man till det riktigt bra
med en metallprofil inspacklad på hörnet hade det ju inte blivit något märke alls.....Cheesen skrev:Det är inte så noga. Sätt en snygglist istället, hörnet klarar barn och högljudda fester samt ser mycket trevligare ut.
[bild]
[bild]
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Har tidigare använt pappremsa med två inlagda plåtband, men det blir ganska känsligt i själva hörnet, har köpt metallprofil på jemfix och skruvat fast, det blev väldigt hållbart och mycket enklare att spackla.
https://www.jemfix.se/hoernskydd-30-x-30-mm-3-m/4132/9042575/
https://www.jemfix.se/hoernskydd-30-x-30-mm-3-m/4132/9042575/