Hej! Jag har en byggnad som jag funderar på att sätta in nån typ av vedpanna/kamin i.
I den tilltänkta skorstenspipan sitter ett insatsrör de första 3,5 m ifrån toppen, sedan blir en böj och resterande 4,5 m är det en vanlig fyrkantig pipa (ca 200 mm) ned till källaren.
Hur sotar man en sådan pipa? Känns svårt att komma åt nedifrån med en större viska, å trångt om man börjar upptill.
Jag bifogar en skiss så kanske det framgår ungefär vad jag menar😁

• En handritad skiss av rökkanalsinstallation med måttangivelser för en vedpanna och anslutande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vedtony vedtony skrev:
Hej! Jag har en byggnad som jag funderar på att sätta in nån typ av vedpanna/kamin i.
I den tilltänkta skorstenspipan sitter ett insatsrör de första 3,5 m ifrån toppen, sedan blir en böj och resterande 4,5 m är det en vanlig fyrkantig pipa (ca 200 mm) ned till källaren.
Hur sotar man en sådan pipa? Känns svårt att komma åt nedifrån med en större viska, å trångt om man börjar upptill.
Jag bifogar en skiss så kanske det framgår ungefär vad jag menar😁
Du kasnke kan kontaka din sotare: den anläggninen måste ju ändå godkännas och skall sotas regelbundet av dom, så dom borde veta om det är ok och isf hur man sotar den ?

• Gilla
vedtony
  • Laddar…
Åsa Lund
Efter godkännande kan du gå kurs att sota själv. Det har min man gjort och sedan köpt 9 m viska som man kan sota med nerifrån. Köp viskan här: Vevor.co.uk

• Gilla
vedtony
  • Laddar…
Oavsett vem som sotar så är det ju en dum konstruktion och man behöver nog rimligen möjligheter till öppning där röret tar slut. Att få ner en viska som tar dubbla diametern (efter 4 meter kanske) i ett 100 mm insatsrör blir nog svårt.

• Gilla
vedtony
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.