I vårt kök som jag byggde hösten 2007 så har vi bänkskivor av amerikansk valnöt. Köket är ett Kvik kök som jag är jättenöjd med. Men: runt spishällen så har bänkskivorna ljusnar betänkligt om man jämför med resten av skivorna. Jag gissar att det är matfett i kombination med borttorkande av densamma som orsakar detta.Och jag har även ett område på ca Ø20cm längre bort på samma bänk som är kraftigt "förljusat" jämfört med övrigt utseesnde på skivorna.
Hur gör jag för att skivora åter ska få sin snygga, mörka rödbruna färg?
Jag oljar in skivorna 2-3ggr per år, men det gör ingen skillnad för detta problem.

Någon som har bra och handfasta tips kring detta så vore jag tacksam!
 
Beppo77 skrev:
I vårt kök som jag byggde hösten 2007 så har vi bänkskivor av amerikansk valnöt. Köket är ett Kvik kök som jag är jättenöjd med. Men: runt spishällen så har bänkskivorna ljusnar betänkligt om man jämför med resten av skivorna. Jag gissar att det är matfett i kombination med borttorkande av densamma som orsakar detta.Och jag har även ett område på ca Ø20cm längre bort på samma bänk som är kraftigt "förljusat" jämfört med övrigt utseesnde på skivorna.
Hur gör jag för att skivora åter ska få sin snygga, mörka rödbruna färg?
Jag oljar in skivorna 2-3ggr per år, men det gör ingen skillnad för detta problem.

Någon som har bra och handfasta tips kring detta så vore jag tacksam!
Slipa med 120-180 papper och olja sedan in.
Borde lösa problemet
 
Ska jag slipa ner bara där det är slitet eller hela ytorna? Blir inte hela skivorna ljusare om jag slipar?
 
Torrslipa hela ytan enligt ovan, olja den, våtslipa med 240-400 papper i olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.