Hej!

Inför projektet att ordna till en sned källarvägg.

Vill sätta nån form av skivmaterial, våtrumsgips(?), för att sedan måla. Skall liva med golvvärmeskåpet som sticker ut ca 4-5 cm.

Väggen i sig är vågig, skiljer nog 5-6cm på sin ställen mellan högsta och lägsta. Byggd av en blandning av gjuten betong, lecablock, gipsblock, gamla ”hålbetongblock”.

Tips för att regla upp?
Nån form av justerbar stålregel?
Bör jag putsa upp väggen innan?
 
  • Obehandlad källarvägg med elcentral och kopparrör. Kablar hänger och installationen ser ofärdig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg med elrör, kopparledningar och genomföringar i ett ej färdigställt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt målade betongväggar, synliga tegelstenar, rör, kablar, byggmaterial. Orenoverat källarutrymme eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Regla upp med stålregel och ställbara distanser bakom så de får erfordeligt stöd.

Sen gips på reglarna
 
Violina Violina skrev:
Regla upp med stålregel och ställbara distanser bakom så de får erfordeligt stöd.

Sen gips på reglarna
Har själv aldrig jobbat med stålregel innan. Räcker cc60? Tips på vilken typ av distanser som passar uppskattas.

Våtrumsgips? Är under sommarmånaderna >70%RF i detta utrymme.
 
H Hejkomåhjälpmig skrev:
Har själv aldrig jobbat med stålregel innan. Räcker cc60? Tips på vilken typ av distanser som passar uppskattas.

Våtrumsgips? Är under sommarmånaderna >70%RF i detta utrymme.
Beror ju på, ska väggen vara rent kosmetisk så borde det räcka.

Angående typ av distanser vet jag inte exakt vad de heter och när jag googlar hittar jag inte, men annars går det ju använda två kilar som sätts in från varsitt håll (överlappande) bakom stålregeln tills de täcker glipan bakom

Tror enda egentliga skillnaden mellan "vanligt" gips och våtrumsgips är ytskiktet (gipset i sig är ju samma = oorganiskt)
 
R
Stålreglar blir bra men du kanske ska ha någon typ av minerit/cemberitskiva istället som inte är fyktkänslig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.