Hej!
Jag gör premiär på forumet med en fråga som ni kanske kan hjälpa till med.
Vi har en i dagsläget outnyttjad vind som jag har tänkt ansluta med en fast trappa/loftstege. Jag vill ha en fast anordning för daglig användning och då slippa en vanlig vindslucka med stege som ska skickas upp och ned. Till mitt förfogande har jag ett biutrymme som är över efter infällning av garderober (se mycket enkel bifogad ritning). Utrymmet är begränsat, framförallt i bredd.
- Min fråga är; utrymmet är 550 mm brett, är det för smalt för en effektiv trappa/stege? Rent praktiskt, går det att gå i en så smal trappa, etc? En flyttkartong måste exempelvis bäras på tvären upp.
På skissen ser ni måtten angivna. De gråa partierna är väggar som inte kan flyttas eller ändras. Antalet trappsteg och liknande är inte korrekt angivet och behöver inte kommenteras.
Frågor som jag inte behöver svar på är; ventilation, brandklassning, dörr/lucka och allt övrigt som inte direkt har med bredden på trappan/stegen att göra.
Tack på förhand!
Jag gör premiär på forumet med en fråga som ni kanske kan hjälpa till med.
Vi har en i dagsläget outnyttjad vind som jag har tänkt ansluta med en fast trappa/loftstege. Jag vill ha en fast anordning för daglig användning och då slippa en vanlig vindslucka med stege som ska skickas upp och ned. Till mitt förfogande har jag ett biutrymme som är över efter infällning av garderober (se mycket enkel bifogad ritning). Utrymmet är begränsat, framförallt i bredd.
- Min fråga är; utrymmet är 550 mm brett, är det för smalt för en effektiv trappa/stege? Rent praktiskt, går det att gå i en så smal trappa, etc? En flyttkartong måste exempelvis bäras på tvären upp.
På skissen ser ni måtten angivna. De gråa partierna är väggar som inte kan flyttas eller ändras. Antalet trappsteg och liknande är inte korrekt angivet och behöver inte kommenteras.
Frågor som jag inte behöver svar på är; ventilation, brandklassning, dörr/lucka och allt övrigt som inte direkt har med bredden på trappan/stegen att göra.
Tack på förhand!
Ja det kan jag tänka mig. Men här är ju själva utrymmet också 550 mm brett. Även i axelhöjd. Jag mätte mig själv och jag är ca 500 mm bred upptill. Det känns spontant som att 550 kommer att upplevas som väldigt trångt. Som att klättra i en garderob. Det kommer inte att rymmas någon ledstång heller.
Någon som har erfarenhet av liknande lösning?
Någon som har erfarenhet av liknande lösning?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fabriksmålat och handmålat - går det att mixa?
Fönster & Dörrar -
Hur får man den här gamla trappan fin igen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Oljebets/hårdvax/lasyr till ektrappa
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla halkskydd i trappa
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste man ha handledare i smal trappa?
Byggmaterial & Byggteknik