Hej,
Det är så att jag har flyttat in i en äldre lägenhet som behöver lite kärlek. Badrummet är det egentligen inget fel på, förutom att duschen behövs köpa ny samt en ny duschhörna. Jag har tänkt återanvända hålet för blandaren och det verkar fungera (har sprutat in rikligt med silikon innan jag satte i skruven och blandaren.

Problemet är att jag inte kan återanvända hålet för ”taldusch” stången. Pipan uppåt från blandaren är nämligen några centimeter åt vänster, som gör att jag antingen behöver limma eller borta upp nya hål (jag har valt att gå limma vägen, så jag slipper borta nya). Men det betyder att jag kommer ha två hål som behövs skyddas. Det övre hålet är så högt upp så de bör nog inte få så stor exponering mot vatten, men de lägre hålet är cirka 30 centimeter ovanför blandaren och kommer få mycket vatten exponering mot sig (stuts mot huvet ner mot väggen osv).

Min fråga är, hur skyddar jag mig bäst från en framtida vattenskada här? Samt följer dagens normer så att jag slipper krångla med försäkringsbolaget ifall något skulle hända i framtiden.

• Vägg i badrum med övertäckt, silikonförseglad röröppning och spår av gammal installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en bostadsrätt är det silikon som gäller, vit sanitetssilikon tex. Om det är hyresrätt prata med värden innan men silikon är det enda rätta.

Hej, det är en bostadsrätt vi bor vi. Antar att man får bäst resultat av att ta bort nuvarande plugg och fylla i eller försöka trycka in den o fylla utsidan? Jag har sett att de finns täckhattar på bahause, är de något som rekommenderas att fylla med silikon o sen trycka in en sån, eller blir det bara sämre.

Få bort pluggen från ytnivån. Antingen putta in den, eller skär/borra bort en del av den. Fyll med silikon.

Av estetiska skäl kan man vilja ha kakelfog ytterst. Kan vara lite snyggare än silikon. Beror på färg. Då kan man få in silikon så att det blir en grop på 5mm, som man senare fyller med kakelfog. Problemet med det kan vara att "inget" fäster på silikon, inte ens ny silikon. Utom smuts, det har makalös förmåga att hitta silikonytor, och är omöjligt att få bort..

Gör man en sådan lösning så är det viktigt att det är silikon ut förbi övergången mellan tätskiktet och vägg. alltså ut en bit i kakelhålet. Man vill inte ha någon mista i silikontäckningen just där hålet går igenom tätskiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.