255 läst · 2 svar
255 läst
2 svar
Hur skulle ni lösa detta?
Vi har köpt en lägenhet i Italirn och har problem med fukt i det gemensamma trapphuset. Vi bor plan tre och där är RF okej, men på markplan är den hög och vi får problem med färg och puts som släpper från väggarna. Om det beror på bristande ventilation eller ej vet jag inte men ser att en del hus bättrat på ventilationen på olika sätt.
Det är ett hus med tjocka stenväggar från slutet av artonhundratalet och varken dränering eller uppvärmning finns i trapphuset. Just nu i januari är det 11-12 grader i trapphuset vilket nog är det samma som medeltemperaturen över dygnet.
Vi har pratat med en granne om att installera ventilation för att möjligen komma tillrätta med problemet. Jag tänker isf på mekanisk frånluft högst upp på plan fyra medan han tänker mekanik tilluft på markplan, källare finns inte.
Vad tänker ni? Tacksam för alla tankar och förslag på lösningar.
Det är ett hus med tjocka stenväggar från slutet av artonhundratalet och varken dränering eller uppvärmning finns i trapphuset. Just nu i januari är det 11-12 grader i trapphuset vilket nog är det samma som medeltemperaturen över dygnet.
Vi har pratat med en granne om att installera ventilation för att möjligen komma tillrätta med problemet. Jag tänker isf på mekanisk frånluft högst upp på plan fyra medan han tänker mekanik tilluft på markplan, källare finns inte.
Frånluft....måste vara lättare att dra in ny luft istället för att trycka in den...G Goxx skrev:Vi har köpt en lägenhet i Italirn och har problem med fukt i det gemensamma trapphuset. Vi bor plan tre och där är RF okej, men på markplan är den hög och vi får problem med färg och puts som släpper från väggarna. Om det beror på bristande ventilation eller ej vet jag inte men ser att en del hus bättrat på ventilationen på olika sätt.
Är det en dålig ide på sommaren när det ofta är 35 grader ute och trapphuset, särskilt på markplan är betydligt svalare? Att då suga in varm luft i ett svalt trapphus borde skapa fuktproblem genom kondens...@ @ndreas skrev:Frånluft....måste vara lättare att dra in ny luft istället för att trycka in den..
G Goxx skrev:Vi har köpt en lägenhet i Italirn och har problem med fukt i det gemensamma trapphuset. Vi bor plan tre och där är RF okej, men på markplan är den hög och vi får problem med färg och puts som släpper från väggarna. Om det beror på bristande ventilation eller ej vet jag inte men ser att en del hus bättrat på ventilationen på olika sätt.
Vad tänker ni? Tacksam för alla tankar och förslag på lösningar
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skulle ni lösa dragning av nätverk, el och belysning för denna tv-möbel
El -
Hur skulle ni lösa denna yta med bjälklag/bärlina?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skulle ni lösa fönstermonteringen/drevning?
Fönster & Dörrar -
Hur skulle ni lösa detta problemet?
Kök -
Hur skulle ni lösa den här sockeln?
Byggmaterial & Byggteknik