Vi befinner oss i Göteborg, alltså? Vilken odlingszon? Hurdan är marken, och vad är det för slags jord?
Om du har en tomtkarta kan du lägga upp den här, så är det lättare att se proportioner och väderstreck och sånt.
 
  • Gilla
Ketarinagbg
  • Laddar…
BirgitS
Föreslår att du börjar med något rätt litet för det är lätt att det blir för mycket på en gång när man är nybörjare. T.ex. börja med en rabatt just där man har uteplatsen eller vid ytterdörren.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Ketarinagbg Ketarinagbg skrev:
Hur ska man designa sin trädgård så den blir snyggare? Helst växter med minsta möjliga underhåll. Hur skulle ni planerat? Är helt och hållet nybörjare.
[bild]
Designa gräsmattan istället för att designa rabatter/planteringar. Ex på den här platsen vill jag sola - gräsmatta i en stor cirkel. Olika former för olika funktioner och gångar mellan. Sedan kan du plantera den yta som inte är "bokad" allt eftersom du har lust. Då ser du var du vill ha träd och buskar för insynsskydd eller för att inte ge skugga
 
Skulle nöjt mig med slät och fin gräsmatta i princip. Vill man ha mer att göra och gott om tid så finns det hur mycket som helst att lägga tid på.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi befinner oss i Göteborg, alltså? Vilken odlingszon? Hurdan är marken, och vad är det för slags jord?
Om du har en tomtkarta kan du lägga upp den här, så är det lättare att se proportioner och väderstreck och sånt.
Njae detta är i närheten av Kungsbacka.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Föreslår att du börjar med något rätt litet för det är lätt att det blir för mycket på en gång när man är nybörjare. T.ex. börja med en rabatt just där man har uteplatsen eller vid ytterdörren.
problemet e att någon uteplats finns inte, och utterdörren är kaos. kan lägga upp bild Ett hus med träfasad, fönster och trappa under skymningen. Gräsmatta och bärbar grill syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dyster kväll med regn, våt trätrappa, grön gräsmatta, hus och gatusken vid ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck som leder till trädgård med buskar och delvis brun gräsmatta, sett från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Då får man börja i den änden och komma fram till var man vill ha en uteplats för sol, skugga, middag, frukost etc. Sen kan man utifrån det se över var man vill ha insynsskydd i form av buskar och träd.
 
Ketarinagbg Ketarinagbg skrev:
Njae detta är i närheten av Kungsbacka.
Du har angett 'Göteborg' i din profil, så det var därifrån mitt antagande kom.

Vad vill du med trädgården? Gillar du blommor? Buskar? Träd? Vill du odla något att äta i trädgården? Vill du plantera nytt varje år, eller vill du ha perenner som du planterar en gång och sedan återkommer varje år?
 
Hyr en trädgårdsdesigner.
 
Börja med att ta fram en ritning över tomten så det finns underlag att jobba med. Sen en lista över vad ni vill kunna göra i trädgården. Prioritera i olika nivåer t ex väldigt viktigt, viktigt, kul att ha, om vi ids göra i ordning det.
 
Vad jag förstår av TS's första inlägg är önskemålet minsta möjliga underhåll. Eftersom gräsmattan finns skulle jag rekommendera en gräsmatterobot och en friväxande häck runt tomten. Häckskötseln kan göras med ett par års mellanrum med hjälp av ROTavdrag.

Om lusten till trädgårdsarbete infinner sig är det inte fel att sätta upp ett par färdigköpta planteringslådor och leka lite med kryddor, grönsaker och blommor. Fortsätter lusten kan man tillbringa vinterkvällarna med inspirationbilder från företrädesvis engelska trädgårdsböcker. Men simma lugnt! Alla grips inte av trädgårdsvansinne - även om det kan vara väldigt kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.