1 980 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
hur skruvar jag fast gipsskivorna så det inte blir förhöjning?
Hej!
Håller på att fixa smygar invändigt runt mina fönster och använder där renoveringsgips 6mm. Problemet jag har är att när jag skruvar fast skivorna så får 9 av 10 hål en liten förhöjning runt själva hålet vilket blir riktigt jobbigt att få slätt sen när jag spacklar.Iofs kan jag skära bort den biten som sticker upp men finns det något speciellt man ska tänka på när man ska skruva i gips så det blir "fina hål" utan förhöjningar?
Använder skruvdragare och gipsskruv. Kör på 1ans växel på skruvdragaren så går inte jättesnabbt heller om det kan vara det?
Håller på att fixa smygar invändigt runt mina fönster och använder där renoveringsgips 6mm. Problemet jag har är att när jag skruvar fast skivorna så får 9 av 10 hål en liten förhöjning runt själva hålet vilket blir riktigt jobbigt att få slätt sen när jag spacklar.Iofs kan jag skära bort den biten som sticker upp men finns det något speciellt man ska tänka på när man ska skruva i gips så det blir "fina hål" utan förhöjningar?
Använder skruvdragare och gipsskruv. Kör på 1ans växel på skruvdragaren så går inte jättesnabbt heller om det kan vara det?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Hallå,
Har kanske ingen bra svar på din fråga, men min uppleves är att det är svårare att skruva fint i renoveringsgrips än i vanlig gips. Dessutom är renoveringsgipsen dyrare! Jag använde själv limfogade träskivor till smygarna, och pluggade skruvhålen. Men det beror såklart på omständigheterna vad man väljer.
Lycka till!
Har kanske ingen bra svar på din fråga, men min uppleves är att det är svårare att skruva fint i renoveringsgrips än i vanlig gips. Dessutom är renoveringsgipsen dyrare! Jag använde själv limfogade träskivor till smygarna, och pluggade skruvhålen. Men det beror såklart på omständigheterna vad man väljer.
Lycka till!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa skruvar i äldre ikeabyrå
Inredning -
Hur lossa skruvar utan spår som fäster skafferiet i väggen?
Inredning -
Hur skruvar man mutter mellan blandarfästet och blandaren utan att repa kromet?
Vatten & Avlopp -
Använda skruv som är avsedd för dold infästning vid trall där man skruvar ovanifrån?
Altan & Uteplats -
Fästa en 13mm tjock täcksida bredvid en diskmaskin. Vilka skruvar rekommenderas?
Kök