Hej!

Håller på att fixa smygar invändigt runt mina fönster och använder där renoveringsgips 6mm. Problemet jag har är att när jag skruvar fast skivorna så får 9 av 10 hål en liten förhöjning runt själva hålet vilket blir riktigt jobbigt att få slätt sen när jag spacklar.Iofs kan jag skära bort den biten som sticker upp men finns det något speciellt man ska tänka på när man ska skruva i gips så det blir "fina hål" utan förhöjningar?
Använder skruvdragare och gipsskruv. Kör på 1ans växel på skruvdragaren så går inte jättesnabbt heller om det kan vara det?
 
Hallå,

Har kanske ingen bra svar på din fråga, men min uppleves är att det är svårare att skruva fint i renoveringsgrips än i vanlig gips. Dessutom är renoveringsgipsen dyrare! Jag använde själv limfogade träskivor till smygarna, och pluggade skruvhålen. Men det beror såklart på omständigheterna vad man väljer.
Lycka till!
 
Kan du limma istället kanske?
 
Jag har själv aldrig använt just renoveringsgips, men kan det vara så att du dragit i skruven lite för djupt?
 
Kör skruven motsols några varv (så att du är genom gipsen) byt sen håll och dra fast. Detta brukar fungera, om inte så satsa på att limma istället.
 
Problemet är att jag inte har så mycket utrymme för att använda trä. 6mm är nästan för tjockt det med :)
Har iofs inte provat limma så kanske gör det, har en tub PL400 o PL600 här hemma :)

Tack för tipsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.