Jag har bytt golv i en hall där det finns en hel del angrändande rum att anpassa höjden till. Dvs det gamla govet som låg där var inte i våg. Jag valde att regla upp den nya golvet i våg. Detta innebär att det glipar ca 5-15mm mellan den nya golvytan och gamla karmar. Finns det något knep för att skarva i gamla karmar så de kommer ner till golv. Själva dörrhöjden är det inga problem med. De gamla karmarna är ändå lite för låga för nya dörrar.
Jag vill helst slippa byta karmarna då de gamla som sitter där är i bra kvalitet och jag vill inte göra om ytskikt i angränsande rum osv.
Är det till att kapa rent med multiverktyg i underkant och försöka anpassa och limma i trä längst ner?
Jag vill helst slippa byta karmarna då de gamla som sitter där är i bra kvalitet och jag vill inte göra om ytskikt i angränsande rum osv.
Är det till att kapa rent med multiverktyg i underkant och försöka anpassa och limma i trä längst ner?
Här kommer lite bilder:
De gamla fodren tänkte jag spara. Jag har lagt på gips på väggarna. De nya fodren är bredare och passar då bra utanpå de gamla fodren. På något vänster måste jag alltså försöka förlänga de gamla karnarna ner mot golv. Det är ju slitet där längst ner också. Det vore väldig skönt att slippa byta 5 karmar med allt jobb med inmålade snickerier och ytstikt i angränsande rum. Det är ju också en skjutdörr. Den karmen byter man inte på en kafferast.
Detta var inget enkelt problem.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
De gamla fodren tänkte jag spara. Jag har lagt på gips på väggarna. De nya fodren är bredare och passar då bra utanpå de gamla fodren. På något vänster måste jag alltså försöka förlänga de gamla karnarna ner mot golv. Det är ju slitet där längst ner också. Det vore väldig skönt att slippa byta 5 karmar med allt jobb med inmålade snickerier och ytstikt i angränsande rum. Det är ju också en skjutdörr. Den karmen byter man inte på en kafferast.
Detta var inget enkelt problem.
Tja, antingen så gör du väl som du föreslog och kapar rent, "täljer till" en bit som passar utseendemässigt och sedan målar in den.
Eller så kör du på alternativet att bryta av helt istället, typ som de gjort här.
Sista alternativet är ju att åkalla din inre målare och bara fylla utrymmet med mjukfog och vara nöjd.
Eller så kör du på alternativet att bryta av helt istället, typ som de gjort här.

Logga in
Skapa konto
Sista alternativet är ju att åkalla din inre målare och bara fylla utrymmet med mjukfog och vara nöjd.
jadu, det är nästan frestande att spackla i med husfix och raka av så man får profilen rätt på ett ungefär. Sedan finspackla och slipa.
Kruxet är ju att trösklarna ska ju sitta fast på något vänster också. Det kan ju komma att röra sig lite längst där nere.
Kruxet är ju att trösklarna ska ju sitta fast på något vänster också. Det kan ju komma att röra sig lite längst där nere.
Ja, de har varit med ett tag. Och de ska såklart totalrenoveras. Slipas, spacklas och målas osv. Nya foder ska ju dit, utanpå de gamla.O olofh skrev:
Det får väl bli något slags precisionssnickeri ner på kirurgnivå för att lösa det här.
Låg & plan tröskel eller en tröskel som dörrbladet går mot (som det ser ut att ha varit tidigare)?
Man kan bygga på tröskeln i underkant så att tröskeln går ända ner till nya golvet.
Trösklar brukar vara av ek, så en bit ekplanka/list för att bygga på tröskeln. Man kan även göra en egen tröskel med hjälp av handöverfräs.
Man kan bygga på tröskeln i underkant så att tröskeln går ända ner till nya golvet.
Trösklar brukar vara av ek, så en bit ekplanka/list för att bygga på tröskeln. Man kan även göra en egen tröskel med hjälp av handöverfräs.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skarvar man köksavloppsrör i golv?
Kök -
Apackelremsa kortskarvar tak?
Färg, Måla & Tapetsera -
Generalskarvar gipstak, hur lösa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Finnfoam falsad kant - förskjutna skarvar?
Grund & Markarbeten -
Hur skarvar jag takstolar på bästa sätt på ett förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus