Hej!

Ska sätta stående spontad panel på huset, vissa längder blir upp mot sju meter och jag vill inte ha någon dropplist tyvärr! Ska heller inte måla panelen, kör med Siooo:x med rostfria spik så spikskallarna kommer synas…

Så hur skarvar jag bäst panellängderna? Såga dem 45 grader i ändarna och låta dem mötas fritt över spikregeln eller skruva ihop dem med en passbit på baksidan mellan spikreglarna???

Förslag mottages med tacksamhet…

/Lasse

Jag hade snedskarvat dem över reglarna.

Finns väl fingerskarvad över 7m att köpa

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
45 graders snedskarvar på spikreglarna. Bättre än fingerskarvat.
Bäst är ju att gå till skogs och hugga långa stockar. Men det har du knappast möjlighet till. En gång sågade vi strax över 8 meter långa bräder till en gavel.

Tack för era svar, då kör jag på snedsågade skarvar över spikreglarna!

H heimlaga skrev:
45 graders snedskarvar på spikreglarna. Bättre än fingerskarvat.
Bäst är ju att gå till skogs och hugga långa stockar. Men det har du knappast möjlighet till. En gång sågade vi strax över 8 meter långa bräder till en gavel.
På vilket sätt är de bättre? Skulle gärna vilja läsa den utredningen som säger det.

B larry78 skrev:
På vilket sätt är de bättre? Skulle gärna vilja läsa den utredningen som säger det.
Dels brukar fingerskarv ofta gå upp då de är väderutsatta och dels har man ingen möjlighet att vända rätt ända upp på bräderna då man har fingerskarvat. Fast det kabn man i och för sig inte göra på spontade bräder för då kommer sponten i fel kant.

Jag har upp till 750 cm utan skarvar på mitt hus. Beställde fingerskarvat från ett hyvleri i närheten. Blir både bättre och snyggare än att skarva och var inte så märkvärdigt dyrt heller.

• Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.