Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Är nybliven ägare av ett småländskt torp från 1910-talet som, förhoppningsvis, ska fås lite ordning på.

Som rubriken skvallrar har jag nått ett problem när jag börjat riva i rummen. I ett av rummen på 2:a våningen hade taket släppt in väder o vind under ett tag (numera lagat) med resultatet att golvet i rummet tillsammans med 2 av balkarna i bjälklaget murknat och måste åtgärdas. Här är nu mitt problem: måste de horisontella balkarna bytas i sin helhet (dvs i hela dess fulla längd på 4 m från yttervägg till bärande vägg) eller räcker det att såga bort den del som är dålig och ersätta med nytt virke som sen skarvas ihop med den resterande ursprungliga delen. Min plan är att i så fall ordna detta med hålplattor och ankarskruv. Skulle detta hålla? Hoppas min beskrivning är tillräcklig.

H
Kan du så byt till nytt.

Det blir inge bra med två skarvar mellan upplagen. Men du kan väl lägga en ny bjälke på var sida intill den murkna, längs hela längden. Dvs två murkna bjälkar ger fyra nya.

Tack för alla snabba svar:) Min första tanke när jag gav mig på detta var att jag lägger nya balkar längsmed de gamla. På en av de dåliga går detta ev. medans den andra är helt av och måste förm bytas helt eller skarvas. Är det någon som har genomfört något liknande?

Antagligen är det inte cc60 på de gamla balkarna..som kan vara behändigt om du exempelvis vill lägga golvspånskivor eller golvgips...då kan det ju vara käckt att ha bytt ut de gamla balkarna. Är det någon speciell anledning till att du inte vill byta dem helt och hållet? Är ju inte mer jobb att sätta dit nya än att laga och lappa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.