A
skoge skoge skrev:
[länk]
Den lilla del naturskog som har funnits i landet är mer eller mindre lika stor än idag.
folk vet däremot inte riktigt vad som menas med begreppet bara.
 
A
P pmd skrev:
Det borde väl gå åt mer bränsle (mest diesel antar jag) per kubikmeter virke när man blädar?
Jajemän i och med att arealen ökar för samma mängd virke..

Jag brukar jämföra detta med ekologiskt jordbruk... mer bränsle och klenare skördar..
 
A
P pmd skrev:
Ska och ska, det är väl upp till var och en? Jag väljer alltid svenskproducerade ekologiska köttvaror (om det finns) och helst närproducerade grönsaker (finns i min trädgård under odlingsperioden), men den som vill handla från andra länder ska väl inte förbjudas att göra det?
Nej ska.
Vi ska vara patrioter ända in i själen och driva ut allt som vi inte har egen tillverkning utav... Och det vi saknar skall vi starta egen tillverkning av... dags att stänga gränserna och bli självförsörjande på riktigt.. (y)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Nej ska.
Vi ska vara patrioter ända in i själen och driva ut allt som vi inte har egen tillverkning utav... Och det vi saknar skall vi starta egen tillverkning av... dags att stänga gränserna och bli självförsörjande på riktigt.. (y)
Hehe.
Adjöss med livet som vi känner det, tillbaka till stenåldern.

Det är inte mycket vi skulle fixa, glöm mobiltelefoner, bärbara datorer och öht datorer bättre än gamla ur-PC och ABC800.
Glöm bilar bättre än SAAB900, Volvo 740.
Glöm bananer, kaffe, kiwi, vin
osv osv.

Men visst, kul som tankeexperiment, som en filosofisk idé, ungefär som "nattväktarstaten" som är en rent hypotetisk, filosofisk konstruktion, kan användas för att bolla andra idéer emot.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe.
Adjöss med livet som vi känner det, tillbaka till stenåldern.

Det är inte mycket vi skulle fixa, glöm mobiltelefoner, bärbara datorer och öht datorer bättre än gamla ur-PC och ABC800.
Glöm bilar bättre än SAAB900, Volvo 740.
Glöm bananer, kaffe, kiwi, vin
osv osv.

Men visst, kul som tankeexperiment, som en filosofisk idé, ungefär som "nattväktarstaten" som är en rent hypotetisk, filosofisk konstruktion, kan användas för att bolla andra idéer emot.
Men jag fick dig att behöva tänka tanken och att le eller hur? :rofl:
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hehe.
Adjöss med livet som vi känner det, tillbaka till stenåldern.

Det är inte mycket vi skulle fixa, glöm mobiltelefoner, bärbara datorer och öht datorer bättre än gamla ur-PC och ABC800.
Glöm bilar bättre än SAAB900, Volvo 740.
Glöm bananer, kaffe, kiwi, vin
osv osv.

Men visst, kul som tankeexperiment, som en filosofisk idé, ungefär som "nattväktarstaten" som är en rent hypotetisk, filosofisk konstruktion, kan användas för att bolla andra idéer emot.
Ja, men bara lite sämre än drömmen Nordkorea!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Ja, men bara lite sämre än drömmen Nordkorea!
min poäng är och var att det skulle vara mycket bättre med satsningar här hemma för att öka på produktionen av kött och spannmål.. Så att bönderna får det lönsammare.
hellre att man är tvungen att köpa inhemska varor än att utländska ska konkurrera bort ekonomiskt..
 
Mikael_L
En sak som skrevs om i tråden, kan jag nog hålla med om.
Att den offentliga verksamheten borde vara tvungen att handla matvaror som minst motsvarar alla krav som ställs på Svenska i odlare, köttproducenter m.m.

Vilket då i praktiken nog innebär att det blir Svenskproducerat som enda alternativ.

Bestämmer man så i lagar och regler så är det hyckleri att de egna verksamheterna inte ska ha samma höga ambitioner.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En sak som skrevs om i tråden, kan jag nog hålla med om.
Att den offentliga verksamheten borde vara tvungen att handla matvaror som minst motsvarar alla krav som ställs på Svenska i odlare, köttproducenter m.m.
Vilket då i praktiken nog innebär att det blir Svenskproducerat som enda alternativ.

Bestämmer man så i lagar och regler så är det hyckleri att de egna verksamheterna inte ska ha samma höga ambitioner.
Just så. Svaret lokala odlare får när de kontaktar kommunen blir ofta att det blir för dyrt att köpa potatis, grönsaker eller kött som är lokalproducerat. Anledningen till varför det blir för dyrt är det sällan någon som frågar efter.
 
P
D djac skrev:
För att komma in på journalistutbildningen måste man ha tidigare akademiska meriter och sedan läggs en journalistexamen ovanpå detta.
Eftersom journalist inte är en skyddad titel så gissar jag att det finns en hel del journalister som inte har examen från en akademisk journalistutbildning.
 
P
Maskintok skrev:
Nej ska.
Vi ska vara patrioter ända in i själen och driva ut allt som vi inte har egen tillverkning utav... Och det vi saknar skall vi starta egen tillverkning av... dags att stänga gränserna och bli självförsörjande på riktigt.. (y)
Vill du driva oss till fattigdom och misär, människa?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
min poäng är och var att det skulle vara mycket bättre med satsningar här hemma för att öka på produktionen av kött och spannmål.. Så att bönderna får det lönsammare.
Vem/vilka ska satsa?
Konsumenterna köper ofta helst det som är billigast.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
En sak som skrevs om i tråden, kan jag nog hålla med om.
Att den offentliga verksamheten borde vara tvungen att handla matvaror som minst motsvarar alla krav som ställs på Svenska i odlare, köttproducenter m.m.

Vilket då i praktiken nog innebär att det blir Svenskproducerat som enda alternativ.

Bestämmer man så i lagar och regler så är det hyckleri att de egna verksamheterna inte ska ha samma höga ambitioner.
Hur ser dagens regler ut? Den som svara på detta bör referera till auktoritativa källor, t.ex. lagar och förordningar.
 
P pmd skrev:
Hur ser dagens regler ut? Den som svara på detta bör referera till auktoritativa källor, t.ex. lagar och förordningar.
det är EU:s krav som gäller,man får inte ställa högre krav än så i upphandling.
Rättviks kommun kringgår detta genom att äga egna djur
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Eftersom journalist inte är en skyddad titel så gissar jag att det finns en hel del journalister som inte har examen från en akademisk journalistutbildning.
Ja men så är det säkert i några fall men det finns säkert många med den, eller andra meriter som gjorde de kvalificerade. Jag bara utgår från att de har frågat de som är anställda på större redaktioner, inte skriver för Akvarieföreningens medlemsblad ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.