12 896 läst · 36 svar
13k läst
36 svar
Hur skall vi göra med huset?
Sida 1 av 3
Hej,
Går rakt på sak,
Farmor är dement och på ett boende sedan ett par år tillbaka.
Hennes båda barn samt man är ur livet, således 2 barnbarnsidor.
1 person ifrån min pappas syster hjälpte farmor i huset samt bodde där innan hon blev alltför dement och hamnade på hem.
Nu vill kusinen inte bo kvar då huset är eftersatt byggår sent 50-tal.
Den gode mannen vill då sälja huset då det är det bästa.
Måste försäljningen ske via mäklare och marknadspris eller kan vi 2 kusinsidor komma fram till ett pris den ena eller andra sidan kan köpa för att på så sätt hålla huset inom släkten.
tacksam för svar
Går rakt på sak,
1 person ifrån min pappas syster hjälpte farmor i huset samt bodde där innan hon blev alltför dement och hamnade på hem.
Måste försäljningen ske via mäklare och marknadspris eller kan vi 2 kusinsidor komma fram till ett pris den ena eller andra sidan kan köpa för att på så sätt hålla huset inom släkten.
tacksam för svar
Om ni kan komma överens om en värdering så är det kanske ok, men samtidigt finns det många historier om när släkter ryker ihop pga vad man anser vara "orättvisor" och då är en objektiv väördering rätt bra att ha.H Hhallden skrev:Hej,
Går rakt på sak,
tacksam för svar
På samma sätt med pappersarbetet: En mäklare, eller jurist, är inte fel för att få till det riktigt, så det inte blir problem i efterhand där någon part ifrågasätter om det är riktigt skrivna avtal osv.
Man behöver inte betala tiotusentals kronor för detta, hör av dig till ngn mäklare och hör vad det skulle kosta: Borde inte kosta mer än ett par tusenlappar för en ävrdering + standardkontrakt. Alt en Jurist som kan ta fram papper på ett par timmar (med timarvode)
Hur ni än gör kommer det alltid finnas någon som går hemma och muttrar om "jag fick bannemej inte säga vad jag tyckte" eller "hade vi gjort på mitt vis hade det blivit bättre för alla". Detta även om det låter annorlunda vid underskriften.
Men är ni bara tillräckligt överens allihop så ni kan skriva under ett papper med vad ni där och då tycker är rättvist, så är det väl inga hinder. De som sedan eventuellt knorrar vill ni kanske ändå inte ha med att göra.
Men är ni bara tillräckligt överens allihop så ni kan skriva under ett papper med vad ni där och då tycker är rättvist, så är det väl inga hinder. De som sedan eventuellt knorrar vill ni kanske ändå inte ha med att göra.
Eftersom frågan ställs som den gör antar jag att någon part har visat intresse för att köpa loss huset och hålla det inom släkten?
Det allra mest rättvisa är ju att lägga ut huset på marknaden och den intresserade parten köper helt enkelt huset. Om försäljningen går till på ett normalt sätt har ett rådande marknadspris hittats. Sen kan naturligtvis andra knorra om att "vi borde ha målat om", eller" vi borde ha väntat med försäljningen tills marknaden var bättre" och så vidare, men det får man ta.
Det näst mest rättvisa skulle jag säga är som Klas här ovan är inne på; få en värdering av en (eller flera) mäklare. Jag fick en värdering på min sommarstugan i somras, kostade mig 2500:- (tydligen ingick det uppdatering av värdet också för en sådan damp ner i brevlådan i höstas... ) Är bara alla parter överens om vilken mäklare som används och att man ska acceptera resultatet kan man ju inte komma och klaga i efterhand.
Det sämsta alternativet skulle jag säga är att ni själva kommer överens om ett värde, det är som upplagt för missnöje i efterhand.
Det allra mest rättvisa är ju att lägga ut huset på marknaden och den intresserade parten köper helt enkelt huset. Om försäljningen går till på ett normalt sätt har ett rådande marknadspris hittats. Sen kan naturligtvis andra knorra om att "vi borde ha målat om", eller" vi borde ha väntat med försäljningen tills marknaden var bättre" och så vidare, men det får man ta.
Det näst mest rättvisa skulle jag säga är som Klas här ovan är inne på; få en värdering av en (eller flera) mäklare. Jag fick en värdering på min sommarstugan i somras, kostade mig 2500:- (tydligen ingick det uppdatering av värdet också för en sådan damp ner i brevlådan i höstas... ) Är bara alla parter överens om vilken mäklare som används och att man ska acceptera resultatet kan man ju inte komma och klaga i efterhand.
Det sämsta alternativet skulle jag säga är att ni själva kommer överens om ett värde, det är som upplagt för missnöje i efterhand.
Hur försäljningen ska ske måste ni bestämma i samråd med den gode mannen som ska tillgodose farmors intressen, inte arvtagarnas. Men för allas bästa är det ju såklart bra om det kan ske så snart som möjligt.
Detta är fördelen med att ha en god man - utan den hade ni tvingats vänta tills farmor är avliden.
Mitt förslag är att ni försöker prata ihop er. Om ni kan komma överens om ett pris, så lämna det förslaget till den gode mannen. Ha i åtanke att det är ert eget arv ni förhandlar om. Om priset blir allt för lågt innebär det att den sidan som avstår huset minskar sitt arv till förmån för den sida som köper huset.
Oavsett vilket kan det ju vara klokt att göra en värdering, det kan underlätta beslutet..
Detta är fördelen med att ha en god man - utan den hade ni tvingats vänta tills farmor är avliden.
Mitt förslag är att ni försöker prata ihop er. Om ni kan komma överens om ett pris, så lämna det förslaget till den gode mannen. Ha i åtanke att det är ert eget arv ni förhandlar om. Om priset blir allt för lågt innebär det att den sidan som avstår huset minskar sitt arv till förmån för den sida som köper huset.
Oavsett vilket kan det ju vara klokt att göra en värdering, det kan underlätta beslutet..
Anna_H skrev:Hur försäljningen ska ske måste ni bestämma i samråd med den gode mannen som ska tillgodose farmors intressen, inte arvtagarnas. Men för allas bästa är det ju såklart bra om det kan ske så snart som möjligt.
tack
Tänk bara på att inte fastighetens försäljningsvärde ska räknas vid överlåtelse om det kvittas mot t.ex. pengar utan vad en försäljning hade inbringat. Så om huset är värt 4 miljoner och har lågt anskaffningsvärde säg 100 tkr och har kvitton för 500 tkr i avdragsgilla förbättrande åtgärder.
så 100 + 500 + fiktiv mäklaravgift om 2 % * 4 milj = 80 tkr ~700 tkr , Den fiktiva vinsten blir då 4 milj - 700 tkr och den fiktiva (latenta) skatten ~725 tkr.
4 milj - 725 tkr - 80 tkr ~ 3.2 miljoner
så 100 + 500 + fiktiv mäklaravgift om 2 % * 4 milj = 80 tkr ~700 tkr , Den fiktiva vinsten blir då 4 milj - 700 tkr och den fiktiva (latenta) skatten ~725 tkr.
4 milj - 725 tkr - 80 tkr ~ 3.2 miljoner
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 598 inlägg
Knepigt att göra en uppgörelse med en god man inblandad. Ni kan ju inte börja kvitta farmoderns olika egendomar mot varandra medan hon lever, även om hon ör dement och ”inte har någon nytta” av dem.
I alla fall kan ni inte göra det öppet och utan omsvep, utan det bygger på att ni har ett grundmurat förtroende för varandra där alla kan vara överens om att den fördelen som arvinge A1 fick 2023 ska kvittas mot annan egendom som A2, B1 och B2 får vid ett dödsfall säg 2025. Och finns inte nog med medel då, ska då B1 och B2 få, men inte A2, eller hur?
Så huset måste verkligen vara värt att spara för att göra en icke-marknadsmässig uppgörelse inom släkten, och även då gäller det att veta vad man ger sig in på, och varför.
I alla fall kan ni inte göra det öppet och utan omsvep, utan det bygger på att ni har ett grundmurat förtroende för varandra där alla kan vara överens om att den fördelen som arvinge A1 fick 2023 ska kvittas mot annan egendom som A2, B1 och B2 får vid ett dödsfall säg 2025. Och finns inte nog med medel då, ska då B1 och B2 få, men inte A2, eller hur?
Så huset måste verkligen vara värt att spara för att göra en icke-marknadsmässig uppgörelse inom släkten, och även då gäller det att veta vad man ger sig in på, och varför.
Kan ni kusiner/syskon komma överens om ett pris är det givetvis det enklaste. För att huset ska stanna i släkten kan detta pris mycket väl vara under marknadspris ifall alla är med på det. Det som då kan väcka ont blod är väl om den som köper sen säljer med vinst tack vare att husets köpts till underpris.
Ifall man skriver förköpsavtal med de övriga till försäljningspriset som gäller ett visst antal år så borde problemet kunna lösas. Summan kanske bör justeras efter inflation.
Ifall man skriver förköpsavtal med de övriga till försäljningspriset som gäller ett visst antal år så borde problemet kunna lösas. Summan kanske bör justeras efter inflation.
Gode mannen företräder farmor och kan därför inte ta hänsyn till diverse framtida arvtagares överenskommelser. Så en affär som kraftigt avviker från marknadspris bör inte vara möjligt.
Däremot kan ju en god man antagligen acceptera ett pris något under värdering för en enkel affär inom släkten med minimala kostnader.
Däremot kan ju en god man antagligen acceptera ett pris något under värdering för en enkel affär inom släkten med minimala kostnader.
Det kan bli mer krångligt än vad ni tror. En god man får inte sälja en fastighet, det kräver överförmyndarens godkännande. Det kan nog variera hur lång tid det tar, så ta kontakt och fråga om processen för en framtida försäljning.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 445 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 445 inlägg
Ingen som nämner överförmyndarnämnden i kommunen? De måste godkänna att farmor (via den gode mannen) överlåter fastigheten då hon själv saknar rättslig handlingsförmåga.
ÖM brukar kräva att bostaden sålts på öppna marknaden, eller att den värderats av två - av varandra oberoende - mäklare.
ÖM brukar kräva att bostaden sålts på öppna marknaden, eller att den värderats av två - av varandra oberoende - mäklare.
Gode mannen måste följa vissa regler för försäljningen och dessa bör hen få reda på från överförmyndarförvaltningen i aktuell kommun. Om jag minns rätt ska god man ta värdering från minst två oberoende mäklare och sedan utgå från de summorna vid försäljningen.
H Hhallden skrev:Hej,
Går rakt på sak,
tacksam för svar
Är farmor satt under God Man eller Förvaltare, nedan kallad GM, enl FB gäller att rättshandlingsförmågan vid försäljning, byte eller nyttjanderätt av fast egendom, övertas av GM. Dock måste denne inhämta tillstånd från Överförmyndaren (ÖF), ett tillstånd som har begränsad giltighet till 6 månader. Lagen presumerar att ÖF inte lämnar samtycke till en försäljning. I de fall då den enskilde flyttar från fastigheten kan detta dock vara lämpligt. Något som får avgöras från fall till fall.
Som underlag för beslut skall ÖF ha
-En ansökan från och endast från GM.
-Ev. köpekontrakt undertecknat av köpare och GM
-Marknadsvärdering från en opartisk värderingsman eller motsvarande.
-Gällande taxeringsbevis för fastigheten.
-Yttrande från den enskilde, ev styrkt med läkarintyg.
-Yttrande från make eller sambo och närmaste släktingar om detta inte försenar en pågående affär.
Alltså GM avgör i det här fallet om det är för huvudmannens bästa att behålla eller begära tillstånd att försälja fastigheten. Och det är bara huvudmannens bästa GM skall för ögonen!
Som underlag för beslut skall ÖF ha
-En ansökan från och endast från GM.
-Ev. köpekontrakt undertecknat av köpare och GM
-Marknadsvärdering från en opartisk värderingsman eller motsvarande.
-Gällande taxeringsbevis för fastigheten.
-Yttrande från den enskilde, ev styrkt med läkarintyg.
-Yttrande från make eller sambo och närmaste släktingar om detta inte försenar en pågående affär.
Alltså GM avgör i det här fallet om det är för huvudmannens bästa att behålla eller begära tillstånd att försälja fastigheten. Och det är bara huvudmannens bästa GM skall för ögonen!
Det bästa för farmor måste väl vara att huset säljs eftersom det kostar en massa pengar att ha ett hus stående oanvänt.P PeriTrosa skrev:
Det kanske är svårt att fråga henne, men det är väl inte osannolikt att hon skulle föredra att huset stannade i släkten också.